Núria Gibert i Esther Madrona han presentat les activitats pel 8M. FOTO: Cristina Cabasés

Societat

Les cures centren els actes de celebració del Dia Internacional de la Dona

Amb el lema “Les cures no tenen gènere, la desigualtat sí” s’han programat més de quaranta activitats, amb la col·laboració d’una vintena d’entitats

L’Ajuntament de Sant Cugat centra els actes amb motiu del Dia Internacional de les Dones, que se celebra el 8 de març, en la cura cap a les persones, entesa com “la capacitat i l’activitat social que proporcionen el necessari per al benestar personal i el desenvolupament de la vida amb qualitat”.

Sota el lema ‘Les cures no tenen gènere. La desigualtat sí’, l’Ajuntament reivindica en un comunicat que aquesta activitat de cures és pròpia de l’entorn familiar i  principalment femenina, i ara s’ha externalitzat generant un espai ocupacional “feminitzat i sovint racialitzat, caracteritzat en molts casos per la precarietat”.

Sant Cugat vol reconèixer i dignificar el treball de les cures. “Aquest 8 de març volem donar visibilitat a tota aquella feina que sovint és desprestigiada, invisible, no remunerada o precària però que mou el món. Aquesta realitat cal que centri el debat públic i també les polítiques públiques”, anuncia Núria Gibert, tinent d’alcaldia de Drets Socials.

S’han programat més de 40 activitats per a tots els públics que serviran per commemorar el 8 de març, s’iniciaran el  dissabte 5 de març i s’allargaran fins al 18 de setembre. Hi participen en l’organització una vintena d’entitats i equipaments de Sant Cugat. “La cultura és fonamental per a la transformació social en benefici de la igualtat”, ha remarcat Esther Madrona, tinenta d’alcaldia de Cultura.

Gibert ha explicat a la presentació dels actes que els dos anys de pandèmia "han evidenciat la importància de les cures". Les cures són les necessitats físiques i psicològiques que tenen persones per desenvolupar la vida, com menjar, curar-se les ferides i la salut, netejar, o tenir algú que ens escolti. Les feines que cobreixen aquestes necessitats són menys ben pagades, tenen menys prestigi, i estan feminitzades. L'objectiu del feminisme, explica la tinent d'alcaldia de Drets Socials, és que les cures siguin el principi organitzador, el centre de la vida. "Això vol dir que sigui una prioritat social en tots els àmbits. Que traspassin la familia i es facin col·lectivitzades".

Performance 8M. Foto: Bernat Millet.

Activitats destacades

El programa arrenca dissabte 5 de març al mati amb una Jornada Feminista amb esports, tallers, xerrades i concerts al Parc de Can Vernet i a la tarda amb l’EstrogenFest! a la plaça de Barcelona.

Destaca també l’itinerari guiat per Sant Cugat en clau de gènere: Sant Cugat en femení, conduit per Paloma González i Clara Masriera, que es farà diumenge 6 de març. 

El mateix 8 de març, Dia Internacional de les Dones, es farà l’acte institucional, al Celler Modernista, amb la lectura d’un manifest i l’actuació musical a càrrec de Claudia Bardagí. A més, a les 19 h a la plaça de Lluís Millet es durà a terme la manifestació organitzada anualment pel Comitè 8 de Març.

L’acte principal de sensibilització, obert a la ciutadania, es farà el diumenge 13 de març a la plaça d’Octavià, amb l’activitat familiar 'Qui fa què a la llar?', la  performance interactiva Precaució: Zona de Cures, a càrrec de La Xixa Teatre; i la xerrada 'Habitatge col·lectiu com a espai de cures', a càrrec de Cooperativa Perviure.

Una altra de les activitats destacades és 'Cercle de mares', a càrrec de Les Magranes, que es farà els dilluns al Casal Torreblanca. Es tracta d’un espai vivencial, de suport mutu, adreçat a mares amb criatures de 0 a 3 anys, on compartir experiències en moments de criança, reforçant les funcions de les cures, de les autocures i de les xarxes de suport.

Divendres 11 de març a les 18:30 h a la Casa de Cultura es durà a terme el taller 'Salut laboral al treball de la llar i les cures', una jornada a càrrec de Mariela Pica, d'Europa sense murs, per empoderar i protegir les dones que treballen oferint serveis de cures a cases o espais de terceres persones.

El Museu de Sant Cugat acull l’exposició 'Dones, ficcions i realitats' a l’entorn dels models sobre la dona difosos pels mitjans audiovisuals i la relació amb la realitat en una societat sexista i patriarcal. És una producció del Museu d’Història de Catalunya, comissariada per Marta Selva i Anna Solà. El projecte mostra el malestar i la mobilització feministes per assolir llibertat i igualtat.

Manifestació 8M. Foto: Bernat Millet.

 

Activitats pel Dia de la Dona

5 de març

Jornada feminista amb torneig esportiu, tallers, xerrades i concerts

 11 a 1 h. Lloc: Parc de Can Vernet

“EstrogenFest!”

• Explica’m un conte - Contacontes per un món feminista

• Taller d’autodefensa

• Tast de vins catalans fets per dones

• Concert + barra de beguda

Cal inscripció prèvia a santcugat@omnium.cat pel taller d’autodefensa i el tast de vins

  17 h. Lloc: Plaça Barcelona

6 de març

“No volem cultura sense un entorn amb cures”

 11 a 16 h. Lloc: Parc de les Dones (La Floresta)

7 de març

Xerrada: “Masculinitats cuidadores per a un món més just i igualitari”

18 h. Lloc: Casa de Cultura 

Xerrada: “Feminisme i muntanya”

19:30 h. Lloc: Seu del Club Muntanyenc

8 de març

Conferència “La dona a la societat actual”

9 h. Lloc: Auditori de la Fundació Ivan Mañero

Activitat esportiva “El dia de la dona, mou-te!”

9:30 h. Lloc: PAV 3 de la Rambla del Celler

• 9.30h – 10.30h Gimnàstica de manteniment

• 10.30h – 11.30h Pilates

• 11.30h – 12.30h Ritmes llatins

Lectura del manifest institucional i actuació de Clàudia Bardagí

12 h. Lloc: Celler Modernista

Entrega de premis del Concurs de cartells del 8M

17:30 h. Lloc: Escola d’Art i Disseny de Sant Cugat

Triangular Mixt de futbol

17:30 h. Lloc: ZEM Mira-sol

Xerrada “Dones, espiritualitat i feminisme”

18 h. Lloc: Xalet Negre

Taller “Pilates i harmonia emocional”

18 i 19 h. Lloc: Centre Municipal Eurofitness

Cal inscripció prèvia a atencioclients.santcugat@eurofitness.com

Manifestació

19 h. Lloc: Plaça Lluís Millet

9 de març

Documental del mes “Curvy crew”

20 h. Lloc: Casa de Cultura

Recorregut acompanyant a l’exposició “La puntada subversiva”

18 h. Lloc: Centre Grau-Garriga d’Art Tèxtil Contemporani

Cal inscripció prèvia a casaaymat@santcugat.cat o bé al telèfon 93 565 70 82

10 de març

Taller: “Les professions no tenen gènere”

18 h. Lloc: Sala de Plens

Cal inscripció prèvia a santcugatfeina.cat/recerca-de-feina/tallers

Taula rodona: “Vides particulars, històries universals”, i exposició “El camp d’elles”

19 h. Lloc: Casa de Cultura

Cal inscripció prèvia a casaaymat@santcugat.cat o bé al telèfon 93 565 70 82

Poesia i vi amb veu de dona: Lectura de poemes

19 h. Lloc: Ateneu Santcugatenc

Cal inscripció prèvia a www.ateneu.cat/inscripcions

Divendres 11

Xerrada "La dona a l'antiguitat clàssica: mites i realitats", a càrrec de Mireia Gallego Verdejo, escriptora i divulgadora d’història i vida quotidiana grecoromana. Aforament limitat.

18 h. Lloc: Centre Cívic Xalet Negre

Inauguració Exposició “Rebels i empoderades”, Il·lustracions icòniques de dones en lluita, d’Elizabeth Quito. 

18 h. Lloc: Ateneu Santcugatenc

Taller “Salut laboral al treball de la llar i les cures”, a càrrec de Mariela Pica. Cal inscripció prèvia al WhatsApp 631 27 81 92 o sorela@europasensemurs.com 

18.30 h. Lloc: Casa de Cultura

Xerrada “En l’horitzó: el repte de la democratització de les cures”, a càrrec d’Eva Lafuente, advocada, politòloga i activista. 

19 h. Lloc: Casal Mira-Sol

Presentació del llibre "Las que se atrevieron" de la Lucía Mbomío, a càrrec de l’autora. Cal demanar l’enllaç a comunicacio.unipau@gmail.com 

19 h. Lloc: Online

Dissabte 12

Xerrada “Ser cuidadora: eines per l’autocura personal”, a càrrec de Georgina Caballé Ardid, neuropsicòloga de la Fundació AVAN.

11.30 h. Lloc: Centre Cívic Les Planes

Mac Seminari contra la violència, taller teòric i pràctic de defensa personal. A càrrec de Natalia Busca, Sahbubim Hutwalcker i Sahbon Alvarado. Cal inscripció prèvia a santcugat@artesmarcialesmac.com

12.30 h. Lloc: Escola arts marcials

Dansa “El Rumbòdrom”, amb la Companyia Jose Manuel Alvarez. Espectacle de dansa participativa. Organitza: Dansa Metropolitana 2022

18 h. Lloc: Plaça d’Octavià

Música “La Pua amb el Dia Internacional de les Dones”

• 16.30 h Taller de batucada per a dones, amb la Batuescola (a partir de 6 anys)

• 17.30 h Women Open Mic. Amb Marina BBFace & CO.

• 19.30 h Mabel Flores, en concert

• Cal inscripció prèvia a openmiclapua@gmail.com pel Women Open Mic.

De 16:30 a 20 h. Lloc: Plaça Barcelona

Diumenge 13

11.30h Activitat familiar “Qui fa què a la llar?”

12h - Performance interactiva “Precaució: Zona de Cures", a càrrec de La Xixa Teatre. Escenes participatives teatrals

12.30h - Xerrada “Habitatge col·lectiu com a espai de cures”, a càrrec de Cooperativa Perviure Organitza: Ajuntament

D’11.30 a 14h. Plaça d’Octavià

Dilluns 14 – Dilluns 2 maig (setmanal)

“Cercle de mares”, a càrrec de Les Magranes. Espai viu i vivencial, de suport mutu, on compartir experiències en moments de criança, reforçant les funcions de les cures, de les autocures i de les xarxes de suport. Adreçat a mares amb criatures de 0 a 3 anys (poden acompanyar a les mares). Hi haurà servei de canguratge. Sol·licitar-lo en el moment de la inscripció.

Cal inscripció prèvia a feminismes@santcugat.cat (places limitades)

De 10 ac12h. Casal Torreblanca

Dimecres 16

Taller de cures adreçat a professionals “Cures i altres malabars”, a càrrec de l’Associació Matriu. Cal inscripció prèvia a feminismes@santcugat.cat (places limitades).

De 10.30 a 12.30 h. Lloc: Casa de Cultura

Dijous 17

Concert “La Cambra de l’Ateneu: MERAKI”, a càrrec de Carolina Alabau & Èlia Bastida Cal inscripció prèvia a www.ateneu.cat/inscripcions

19h - Ateneu Santcugatenc

Divendres 18

Xerrada “Anima’t a cuidar-te: reforçar la corresponsabilitat per transformar les cures”, a càrrec de Mireia del Pozo, directora de plusvàlua Dones i Centre d’Estudis de les Dones d'Europa; Teresa Gonzales, directora de Womon; Virginia Carreras, directora de Igualdad de Género; Clara Sánchez i Núria Tatger, Associació Adonat. Presentada per Nora Tapiz i Núria Vilalta, de Revolució de les Cures.

Cal inscripció prèvia a veronica@donesencreixement.com

18h - Casa de Cultura

Mostra de dansa contemporània. Creació i interpretació d’Ariadna Grau i direcció de Ferran Gordillo. Cal inscripció prèvia a www.ateneu.cat/inscripcions

19h - Ateneu Santcugatenc

Teatre “George Sand”, d’Analía Puentes

Cal inscripció prèvia a centresculturals.santcugat.cat/15428/acte/2683/ Preu: 6€

20h - Teatre de Mira-sol

Dissabte 19

Cinema “En un muelle de Normandía”, d’Emmanuel Carrère. La Marianne Winckler, una reconeguda autora, decideix escriure un llibre sobre la precarietat laboral vivint aquesta realitat de primera mà. Inici del Cicle “Cinema, Feminismes i Cures”. Pel·lícules per a persones adultes que poden assistir acompanyades amb criatures de 0 a 3 anys. Servei de canguratge Activitat gratuïta.

17h - Cinemes Sant Cugat

Exposicions

De l’11 de març al 5 d’abril 

“Rebels i empoderades”

Inauguració el dia 11 de març a les 18 h

Lloc: Ateneu Santcugatenc

Fins el 18 de setembre 

“Dones: ficcions i realitats”

Lloc: Museu del Monestir

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.