El nou carril bici de Can Sant Joan genera controvèrsia per la mobilitat

Els motius de la congestió que es genera per entrar a la zona, on hi ha tres escoles i diferents empreses, generen controvèrsia entre els treballadors i familiars dels alumnes que hi accedeixen

El nou carril bici que connecta el Polígon Industrial de Can Sant Joan amb Sant Cugat ha generat diferents opinions entre les persones que circulen per la zona en hores punta. La rotonda que connecta l'accés al polígon entre l'avinguda de la Via Augusta i l'avinguda de l'Alcalde Barnils es congestiona entre les 8 h i les 9 h del matí, coincidint amb l'hora d'entrada dels alumnes de l'escola Viaró, l'escola Àgora, l'escola Thau, l'escola Pureza de Maria i dels treballadors de les empreses que hi ha al parc industrial, provocant cues que s'allarguen entre les dues avingudes i que dificulten la mobilitat. Amb l'inici del curs escolar i la tornada de les vacances dels treballadors, el trànsit s'ha accentuat i hi ha persones que asseguren que la problemàtica té a veure amb la col·locació del nou carril bici, que ha eliminat un carril de circulació de cotxes i motos de l'avinguda de l'Alcalde Barnils. Tot i això, n'hi ha d'altres que asseguren que el motiu pel qual es genera la congestió no té a veure amb el carril bici.

La rotonda del CAR, que dona accès a Can Sant Joan, és un dels punts conflictius. FOTO: Bernat Millet

La rotonda del CAR, que dona accès a Can Sant Joan, és un dels punts conflictius. FOTO: Bernat Millet

El carril bici genera molèsties a més d'un

El TOT Sant Cugat s'ha desplaçat a la zona per copsar de primera mà la problemàtica, parlant amb diferents pares i mares de l'escola Àgora, que porten els seus fills a l'escola, i amb alguns treballadors. Un agent de la Policia Local, que controla que no hi hagi problemes en l'hora punta d'entrada al polígon assegura que quan no hi havia el carril bici, "la circulació en aquesta zona era molt més fluida en les hores punta". De totes maneres, també explica que a partir de les 9 h, un cop els alumnes ja són a l'escola i els treballadors a la feina, tot torna a la normalitat.

D'altra banda els pares de l'escola Àgora que vénen des de Barcelona o des de Sant Cugat coincideixen en l'opinió que la col·locació del carril bici ha provocat un empitjorament de la circulació i l'aparcament a Can Sant Joan. Una representant de l'AMPA assegura que "hi ha hagut moltes queixes", ja que 1.700 alumnes (més els de les altres escoles i els treballadors de les empreses) "han d'entrar a la mateixa hora i el carril bici ha provocat problemes d'aparcament i de mobilitat". Als vehicles que vénen des de Terrassa o Sabadell no noten tanta afectació: "Jo vinc de Sabadell i al no passar per la rotonda d'entrada al polígon des de Sant Cugat no he notat afectació, però sí que he escoltat queixes d'altres pares. Ara bé, on ara hi ha el carril bici, abans molts aparcaven en doble fila, que tampoc és legal", assegura un pare que porta la seva filla des de Sabadell. No és la mateixa perspectiva que la que té una mare que porta el seu fill a l'escola des de Sant Cugat: "Hem de sortir 20 minuts abans del que ho fèiem de casa, i tot i això arribem tard. Sí que hem notat el carril bici. A més, amb bici no hi ve ningú", explica. Una altra mare, a més, diu que el carril bici no és segur, perquè està incomplet i falta un tram per connectar amb Sant Cugat: "Fins que tots els trams no siguin segurs, els nens no utilitzaran el carril bici", ha assenyalat.

El carril bici acaba abans d'arribar a la rotonda del CAR. FOTO: Bernat Millet

El carril bici acaba abans d'arribar a la rotonda del CAR. FOTO: Bernat Millet

 

Hi ha qui assegura que no és el problema

Un dels treballadors d'una de les empreses de la zona, explica que hi arriba amb transport públic per estalviar-se els problemes d'aparcament, i assegura que sempre n'hi ha hagut: "Jo fa anys que vinc amb transport públic perquè aquí mai ha estat fàcil aparcar", diu el treballador, que per altra banda assenyala que "gairebé mai" ha vist circular una bicicleta pel carril.

Des de l'Assemblea de la Bicicleta de Sant Cugat, però, tenen una visió completament oposada dels motius que generen la congestió en aquesta zona, entre les 8 h i les 9 h del matí. Tot i això, asseguren que el del carril bici és un projecte que, de moment, està inacabat: "S'han de fer dues fases d'actuació, però només se n'ha fet una i, la segona, coincideix amb el tram de la rotonda on es genera la congestió. Quan això estigui resolt, més gent agafarà la bicicleta perquè serà més segur", ha explicat Ernest Vidal, de l'assemblea. "El volum de cua és el mateix que abans, l'únic que ha canviat és el lloc on es produeix", ha afegit.

A més, ha volgut deixar clar que a Can Sant Joan sempre hi ha hagut problemes de mobilitat en l'hora punta i el problema és que la gran majoria dels que hi accedeixen ho fan en cotxe. "És qüestió de canviar d'hàbits i utilitzar la bicicleta o el transport públic. És normal que algú que vingui de Barcelona o de fora ho hagi de fer en cotxe, però hi ha molta gent que podria utilitzar el transport públic o la bicicleta i no ho fa. És això el que genera els problemes de congestió, i no el fet que hi hagi un carril bici", diu Ernest Vidal. D'altra banda, remarca que amb la tornada de les vacances i l'inici del curs, les congestions a primera hora són quelcom habitual en tota l'àrea metropolitana, no només en aquesta zona.

Alumnes dirigint-se a l'escola utilitzant el carril bici de Can Sant Joan. FOTO: Cedida

Alumnes dirigint-se a l'escola utilitzant el carril bici de Can Sant Joan. FOTO: Cedida

Samuel Navarro, treballador d'HP, amb seu a Can Sant Joan, i propulsor del projecte 'Bike to work' dins d'aquesta empresa, també ho explica des de la perspectiva que cal que la societat canviï els hàbits de transport: "La gent pensa que l'Ajuntament pot donar solucions i les solucions han de venir primer de la gent. Cal prendre mesures per millorar el transport públic i la possibilitat d'anar amb bicicleta la feina, però treure el carril bici no és la solució", ha explicat. A més, també assenyala que un fet que mostra que el carril bici no té a veure amb els problemes de mobilitat és que també hi ha altres zones d'accés al polígon que se saturen: "L'altre dia vaig agafar el cotxe per portar els meus fills a l'escola Àgora perquè plovia i vaig estar parat 40 minuts a l'avinguda de Clota, i allà no hi ha carril bici", ha assenyalat.

A més, ha volgut remarcar que quan acabi la segona fase del projecte, les condicions per accedir a la feina o a les escoles amb aquest mitjà de transport seran molt millors i que el problema és que cada vegada hi ha més cotxes i, per tant, menys espai: "Cada vegada hi ha més cotxes i s'han de trobar solucions, però no passen per reduir les facilitats a les bicicletes o al transport públic", ha assegurat Navarro.

L'Ajuntament habilita un segon carril de pujada

Davant les queixes d'alguns usuaris l'Ajuntament ha decidit habilitar un segon carril de pujada al Polígon de Can Sant Joan, que conviurà, a hores, amb l'aparcament. La tinenta d'alcaldia de Presidència, Entorn Urbà, Mobilitat i Seguretat Ciutadana, Cristina Paraira, ha explicat el motiu d'aquest segon carril al TOT Sant Cugat: "És cert que s'ha produït un col·lapse més gran de l'habitual i és una zona que en hores punta es congestiona", ha explicat Paraira.

Aquest carril de pujada s'habilita només en l'hora conflictiva (de 7 h a 9:30 h), en la zona on en les altres hores del dia hi aparquen cotxes. A banda d'això, i en el mateix tram del matí, el semàfor que hi ha al cantó de l'estació d'FGC de Can Sant Joan, es mantindrà en ambre, enlloc de posar-se en vermell quan es prem el botó per creuar.

Paraira assegura que la mesura ha funcionat, descongestionant la zona, i que ara s'estudiarà la manera d'habilitar el carril (de 7 h a 9:30 h), de manera permanent. Així, l'avinguda de l'alcalde Barnils tindrà, durant aquest tram del dia, dos carrils de pujada cap al Polígon i un de baixada cap a Sant Cugat.

D'altra banda, Paraira ha assegurat que tots els projectes que s'havien de fer al parc empresarial s'han finalitzat amb èxit, excepte el del carril bici que encara falta completar en un tram de l'avinguda de l'alcalde Barnils, la qual cosa hauria de fer-se aviat.

 
 
Comentaris (3)
treballador Fa 8 mesos
És molt trist, que es facin actuacions sense tenir en compte la repercusió que poden tenir als treballadors d'una zona. nigú va amb bicicleta, els FGC vana rebentar i sempre hi ha hagut poc aparcarment. Només faltava ara que posessin un carril bici i que reduïssin el número de d'aparcaments a la zona, si abans ja era un desatre ara mateix és un drama caotic. Ajuntament de Sant Cugat, mereixeu que totes les empreses del poligon marxin a altres localitats i us quedeu sense la recaptació
Veïna de Can Cabassa Fa 9 mesos
Diuen que fem servir el transport públic però hi ha molt poca freqüència d'autocars i per exemple a la zona de Mirasol cap.
Currante Fa 9 mesos
Treballo a la zona. No cal ser un geni per saber que, si hi ha densitat amb dos carrils, treient-ne un serà un desastre. Des que hi ha el carril bici la congestió a empitjorat moltíssim, al punt d'estar parats durant molta estona per fer un trajecte que abans es feia molt més ràpid. La bici està molt bé, però millorem sisplau abans el transport públic, perque els que venim de fora no tenim altra que venir en cotxe a la zona, ja que el transport públic és desastrós.