Mascaretes a Sant Cugat FOTO: Bernat Millet

Societat

Mascareta obligatòria en centres sanitaris i residències per contenir la grip

Els casos de grip s'han multiplicat les últimes setmanes a Catalunya

L'obligació de dur mascareta als centres sanitaris i residencials pel brot de la grip aprovada pel Govern de la Generalitat ha entrat en vigor aquest dimecres, 10 de desembre. L'executiu català ha indicat que l'ús d'aquesta mesura profilàctica serà obligatòria per a totes les persones a partir de sis anys i que tindrà una vigència inicial de quinze dies. Tot plegat arran de "l'augment molt notable de les infeccions respiratòries agudes" a Catalunya, segons ha indicat el Departament de Salut. 

La consellera portaveu, Sílvia Paneque, ha recordat el paper que juga la mascareta en la prevenció i la contenció del contagi i ha explicat que, al costat de la vacuna, és una mesura efectiva. És per això que la portaveu ha demanat a la ciutadania "seguir les indicacions" i complir aquesta obligatorietat de l’ús de la mascareta.

La mesura afecta els treballadors del sistema sanitari, els pacients i els visitants. Els ingressats no hauran de dur mascareta quan siguin dins la seva habitació. Amb tot, Salut ha marcat tres excepcions a la mesura, per a persones amb malalties o dificultats respiratòries que es puguin agreujar amb l'ús de mascareta; per a persones que, per la seva discapacitat o dependència, no puguin treure-se-la de manera autònoma, o per a situacions en què la mascareta sigui incompatible amb la naturalesa de l'activitat (segons criteri sanitari).

On s'ha de portar la mascareta?

  • Centres d’atenció primària (CAP)
  • Centres d’atenció hospitalària
  • Centres d’atenció intermèdia
  • Centres d’atenció a la salut mental
  • Residències de gent gran
  • Centres residencials per a persones amb discapacitat

 

Qui està exempt de portar mascareta?

  • Persones amb malalties o dificultats respiratòries que es puguin agreujar amb l’ús de mascareta
  • Persones que, per la seva discapacitat o dependència, no puguin treure-se-la de manera autònoma
  • Situacions en què la mascareta sigui incompatible amb la naturalesa de l’activitat (segons criteri sanitari)
  • Menors de sis anys

 

La grip esclata

La incidència estimada de la grip s'ha multiplicat per 2,5 en una setmana, de l'1 al 7 de desembre, fins al nivell molt alt de transmissió, segons el Sistema d'Informació per a la Vigilància d'Infeccions a Catalunya. L'ascens va començar fa sis setmanes, abans del que és habitual i de forma més marcada. Actualment, la incidència és de 418 casos per 100.000 habitants, pels 168 de la setmana anterior.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.