El personal de neteja viària de Sant Cugat estrena sistemes de protecció davant la calor. FOTO: Ajuntament

Societat

El personal de neteja viària de Sant Cugat estrena sistemes de protecció davant la calor

Els treballadors disposen de polseres intel·ligents i gorres refrigerants per prevenir els efectes de les altes temperatures durant la jornada laboral

El personal del servei de neteja viària i de recollida de residus ja disposa de nous sistemes de protecció contra els cops de calor davant les altes temperatures. Les mesures impulsades per l'Ajuntament tenen com a objectiu millorar les condicions de treball d'aquests empleats, que desenvolupen gran part de la seva jornada a l'espai públic i estan exposats a la calor, especialment durant els mesos d'estiu.

Entre els nous equips incorporats destaca una polsera intel·ligent que monitoritza en temps real l'estrès tèrmic de cada treballador. Segons explica el consistori, el dispositiu detecta de manera personalitzada les variacions tèrmiques i activa una alarma acústica, visual i per vibració abans que apareguin possibles símptomes d'un cop de calor. D'aquesta manera, l'operari pot aturar l'activitat, hidratar-se i descansar en un espai fresc fins que les condicions siguin segures per reprendre la feina.

Polsera intel·ligent per detectar l’estrès tèrmic. FOTO: Ajuntament

L'altra novetat són les gorres de refredament evaporatiu, fabricades amb un teixit especial que, segons l'Ajuntament, pot reduir la temperatura corporal fins a 15 graus per sota de la temperatura ambiental. El sistema funciona remullant la gorra amb aigua durant uns minuts, generant un efecte refrigerant que es pot mantenir entre dues i vuit hores.

Gorres refrigerants per reduir l’impacte de les altes temperatures. FOTO: Ajuntament

En aquest sentit, la tinenta d'alcaldia de Gestió Urbana, Mobilitat i Canvi Climàtic, Cristina Paraira, ha assegurat que aquestes mesures responen a la necessitat d'adaptar-se a l'augment de les temperatures derivat del canvi climàtic: "Hem d’adaptar-nos a la realitat del canvi climàtic i assegurar, abans que res, unes condicions de treball adequades per a les persones que ens ajuden a fer funcionar la ciutat dia rere dia”.

A més d'aquestes noves eines de protecció, l'Ajuntament recorda que en anys anteriors ja havia aplicat altres mesures per reduir l'exposició dels treballadors a la calor, com la modificació dels horaris laborals per evitar les hores de màxima insolació. També destaca que els carrets de neteja utilitzats en el servei són elèctrics, amb l'objectiu de reduir l'esforç físic dels operaris.

Les actuacions s'han implementat en coordinació amb l'UTE Valoriza-Acciona, empresa responsable de la gestió del servei de neteja viària i recollida de residus a Sant Cugat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.