Sant Cugat desplega el nou servei de neteja i recollida per tenir una ciutat "més neta"
El nou contracte de l'Ajuntament de Sant Cugat creix dels 8 als 13 milions d'euros anuals
El desplegament del nou servei de neteja i recollida de residus de Sant Cugat ja està en marxa. L'empresa adjudicatària del servei, la UTE de Valoriza i Acciona, va iniciar al setembre la substitució i col·locació de 3.060 nous contenidors, l'eliminació de contenidors soterrats, la posada en marxa dels nous vehicles de neteja i recollida i l'augment de la freqüència de neteja. El nou contracte creix dels 8 als 13 milions d'euros anuals i l'Ajuntament espera resoldre algunes problemàtiques relacionades amb l'estat i la neteja de la ciutat i que generen crítiques i queixes de la ciutadania. Durant el primer semestre de 2026 s'acabaran d'implementar tots els canvis i millores. "La ciutat estarà més neta perquè la inversió és molt més gran, hi ha molts més contenidors, es dobla pràcticament la maquinària de recollida i neteja i s’augmenta la freqüència", ha destacat l'alcalde, Josep Maria Vallès, durant la presentació dels nous vehicles.
Entre les grans novetats hi ha l'eliminació de tots els contenidors soterrats, l'increment de contenidors de recollida selectiva i l'augment de la freqüència de neteja dels carrers. Es renovaran tots els contenidors i se'n posaran 3.060 de nous, 400 més que ara. Una altra novetat important és que al centre de Sant Cugat, els contenidors no seran fixes i s'instal·laran plataformes mòbils per llançar les deixalles en determinades franges horàries. A més, els nous contenidors són intel·ligents i estan preparats perquè en un futur es pugui fer un major control de la gestió de residus dels santcugatencs a través de targetes.
Amb tot, l'alcalde també ha fet una crida a la ciutadania i ha reclamat civisme i responsabilitat per tenir una ciutat neta: "No podem deixar les deixalles a la paperera o a terra".
Plataformes mòbils al centre
Bateries mòbils que es posaran al centre a les tardes i es retiraran a la nit
Una de les grans novetats del nou servei serà l'eliminació de tots els contenidors soterrats. Cristina Paraira, tinenta d'alcaldia de Serveis Urbans, ha avançat que s'hauran tret tots abans d'acabar l'any. D'altra banda, s'eliminaran els contenidors fixes del nucli i es faran servir plataformes mòbils que es col·locaran a la tarda i es retiraran a la nit. Així, els veïns del centre hauran de tirar les deixalles en una franja horària concreta. Paraira ha detallat que durant les primeres dues setmanes hi haurà informadors per explicar als veïns el nou sistema i també s'enviaran cartes i es faran reunions. Zona on es retiraran contenidors fixos i es faran servir plataformes mòbils:
El calendari del nou servei
Setembre 2025 (millores ja en marxa)
- Inici desplegament nous contenidors: Es desplegaran un total de 3.000 unitats (450 més que en el servei anterior), amb la previsió que tots quedin instal·lats abans d’acabar l’any. Se substitueixen tots els contenidors actuals.
- Més freqüències de neteja: Al nucli antic (centre vianantitzat i avinguda de Cerdanyola) es dobla la freqüència. A la resta del centre es passa de neteges quinzenals/mensuals a setmanals. A Mira-sol, Volpelleres i can Mates es passa de neteges mensuals a setmanals. A la Floresta, les Planes, can Barata i can Borrull es passa de neteges bimensuals a quinzenals.
- Nova maquinària: Ja estan funcionant nous camions de recollida, escombradores, màquines fregadores, carrets elèctrics per la neteja manal i furgonetes elèctriques, entre altres.
- Eliminació contenidors soterrats: s’estan duent a terme les obres per eliminar aquests contenidors. La previsió és que a final d’acabar l’any ja hagin acabat tots els treballs.
1 de desembre 2025
- Recollida comercial porta a porta: es començarà a desplegar el nou sistema de recollida als comerços porta a porta de les 5 fraccions al nucli antic.
- Plataformes mòbil: es desplegaran al nucli antic perquè el veïnat hi dipositi els seus residus (les 5 fraccions). Les plataformes es col·locaran amb vehicles elèctrics cada dia a la tarda i es retiraran a primera hora de la nit. Per tant, no hi haurà contenidors fixes a la zona delimitada.
1 de febrer 2026:
- Recollida comercial porta a porta: es desplegarà a la resta de comerços de tot el municipi
Primer trimestre 2026:
- Noves minideixalleries: es col·locaran 70 noves minideixalleries (10 més que abans) per substituir les actuals.
- Més maquinària: Arriba tota la maquinària.
- Compostadors comunitaris: a les Planes (actualment ja es fa a Sol i Aire i can Barata) s’instal·laran compostadors comunitaris fet amb les seves restes orgàniques.
- Augment de punts de recollida d’oli de cuina: es multipliquen per 8 fins a arribar als 68 punts de recollida.
Les claus del nou contracte
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
