Estació de Les Planes, que es troba al terme municipal de Barcelona però dona servei a Sant Cugat. FOTO: FGC

Societat

Veïns de Les Planes denuncien la "discriminació flagrant" per no tenir accés a la T-16

Els veïns defensen que Sant Cugat hauria de tenir els beneficis de la zona 1 en la T-16

Veïns de Les Planes (Sant Cugat del Vallès) han denunciat el que consideren una "situació de discriminació flagrant": l’exclusió del municipi de la zona T1 en la targeta T-16, que permet als menors de 16 anys viatjar gratuïtament en transport públic dins la seva zona de residència.

Segons Joan Alba, portaveu dels veïns, aquesta exclusió és injustificada, ja que des de l’1 de gener de 2019 Sant Cugat forma part de la zona tarifària 1 de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). “Aquesta mesura es va finançar amb el Tribut Metropolità, que tots els santcugatencs paguem cada any. En definitiva, contribuïm com a municipi de zona 1, però no tenim els mateixos drets”, assenyala. "Es tracta d'una disfunció que tenia la llei en aquell moment i que afecta als escolars que no tenen l'escola dins del seu municipi, un fet que, en escenaris rurals, és habitual", explica Alba.

Alba recorda que, segons càlculs de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), un habitatge amb valor cadastral mitjà (137.000 €) paga uns 218 € anuals de Tribut Metropolità. “Sant Cugat aporta econòmicament com a municipi de zona 1, però queda fora dels beneficis de la T-16”, lamenta.

L'edifici de l'estació de Les Planes restaurat FOTO: Cedida

 

 

Argument legal i social

Els veïns també apel·len a la legislació vigent. Citen la Llei 9/2003 de la mobilitat, que estableix la mobilitat com un dret i exigeix polítiques que garanteixin la cohesió social i territorial. També es refereixen al Decret 198/2010, que atribueix a l’ATM la competència de regular els títols integrats, i a la definició de la T-16, que indica que és un títol “social, personal i intransferible” pensat per facilitar els desplaçaments obligatoris dels menors.

“És un contrasentit: Sant Cugat és zona 1, però els infants no poden accedir a la T-16. Això vulnera tant l’esperit de la llei com la regulació actual”, denuncia Alba.

 

Una situació especialment greu a Les Planes

La situació és encara més complicada al barri de Les Planes, on no hi ha cap escola. Això obliga les famílies a portar els fills a centres d’altres zones de Sant Cugat o de Barcelona.

El cas és absurd: un nen que viu a Les Planes de Sant Cugat no pot anar a una escola de Barcelona amb la T-16, tot i que són les més properes. Però un nen que viu a Les Planes de Barcelona sí que té escoles a prop i no necessita desplaçar-se al nostre municipi”, exposa el veí. "Vivim a la frontera, quasi a tocar amb Barcelona. Nosaltres tenim les escoles de Barcelona molt més properes que les de Sant Cugat, i no hi podem anar en transport públic. Això no pot ser", explica. 

 

Estació de FGC de Les Planes. FOTO: Arxiu

 

Segons Alba, això penalitza especialment les famílies que depenen del transport públic: “Els infants de Les Planes no tenen alternativa escolar dins del barri i, a més, se’ls nega l’accés al títol que hauria de garantir-los la mobilitat obligada”.

 

Respostes institucionals: un mur

Els veïns ja han presentat reclamacions al Síndic de Greuges, al president de la Generalitat, Salvador Illa, i a l’ATM. La resposta, però, sempre ha estat negativa: “la regulació actual no ho permet”. Com a solució, se’ls ha recomanat adquirir la T-Jove per als infants, una opció que els afectats rebutgen.

“L’administració mostra una incapacitat preocupant per adaptar la normativa a una situació evident de greuge”, critiquen.

Alba explica que va treballar en el sector de la mobilitat i, per tant, coneix al gerent de l'Autoritat del Transport Metropolità. Segons explica, li va trucar per a parlar del conflicte: "He treballat amb ell molts anys i, quan va veure la meva carta, em va trucar personalment i em va dir que no podia arreglar-ho perquè la llei diu això". 

La nova T-mobilitat de cartó. FOTO: ACN

 

“Mateix impost, menys drets”

Per als veïns, la situació contradiu els principis de mobilitat sostenible. “Mateixa zona tarifària, mateix impost, però menys dret”, resumeix Alba. "Totes les institucions proclament els valors de la mobilitat sostenible, la cohesió social i la justícia territorial, però la realitat és una altra", afegeix.

 

Campanya de signatures

Davant la manca de solucions, els veïns de Les Planes han engegat una campanya de recollida de signatures per exigir l’extensió immediata de la T-16 a Sant Cugat i a tots els municipis integrats a la zona 1. Demanen difusió i suport ciutadà per revertir el que consideren una injustícia. 

Joan Alba destaca que es tracta d'una campanya més àmplia: "Es demana que la T16 serveixi per desplaçar-se a qualsevol zona als escolars. Seria com la T-Jove però per als infants i gratuïta". Actualment, la proposta ja compta amb més de 800 signatures. Per a donar suport a la iniciativa, s'ha de signat a través d'aquest enllaç

Així mateix, Alba també està iniciant una campanya en col·laboració amb les escoles de Sant Cugat i Barcelona perquè a través de les AFES, els afectats i els simpatitzants que vulguin sumar-se a la campanya, enviïn un correu electrònic al Síndic de Greuges i a l'Autoritat del Transport Metropolità. "També estic intentant promocionar la campanya per mitjans de comunicació com amb el programa del Món a RAC1, on encara no ha sortit", explica. "Això té molta repercussió i moltes vegades, quan passa això, algun responsable de l'administració es belluga", afegeix. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.