Un projecte per recuperar alumnes amb risc d’exclusió
Encoratjar els joves a seguir estudiant o a entrar al món laboral. Cursos locals en Auxiliar en jardins i vivers, Manteniment i muntatge d’equips microinformàtics i Oficina, vendes i atenció al públic
El programa obre la porta que aquests joves, amb edats compreses entre els 16 i els 20 anys, tinguin una nova via per incorporar-se al món laboral o a seguir estudiant i no quedar-se exclosos del mercat laboral i del sistema formatiu.
“Els PQPI són una solució per reconduir alumnes que poden estar en risc d’exclusió i reenganxar-los. Cada ciutat fa el que pot perquè falten recursos i espais”, apunta Josep Manuel Prats, president de la Fapel i secretari de l’European Parents Association, en referència a l’ajornament, per manca de recursos, de la formació professional bàsica, que ha de substituir els PQPI. L’advocat ha recordat que l’adolescència “és un moment crític i molts nanos no tenen clar què fer en un sistema, de vegades, molt rígid. Aquests nois haurien de tenir un encaix, perquè tothom és bo en alguna cosa”.
Treballar l’autoestima
La regidora d’Educació, Esther Salat, ha elogiat el paper dels PQPI perquè els alumnes “puguin veure les seves possibilitats i talents” i ha argumentat que el principal objectiu del programa és que “obtinguin el grau d’educació secundària i puguin entrar al sistema educatiu a través d’una formació professional”, de manera que augmentin el seu nivell acadèmic. “Quan vénen aquí no tenen confiança i estan molt desmotivats. Vénen amb l’etiqueta de ‘no serveixo per a res’”, assegura Montserrat Garcia, una de les tutores del PQPI i graduada social. “El que treballem fonamentalment és l’autoestima, perquè vénen d’una experiència de fracàs escolar i aquesta és l’última oportunitat perquè se sentin útils. Això sumat” – reconeix el tutor i pedagog del PQPI Tomàs Pla– “a hores de tutoria personal i grupal i al fet que l’alumne vulgui aprofitar l’oportunitat, fa que el canvi entre els nois sigui evident i important”. El professor assenyala també que “molts cops ens toca fer de psicòlegs i de terapeutes”, d’un perfil d’estudiants que “l’únic que tenen en comú és que no han aprovat la secundària, dins d’això hi ha tota la variabilitat imaginable”, recalca la psicòloga i també tutora de PQPI Montserrat González.
Tot i que no hi ha la previsió d’augmentar l’actual oferta formativa en relació amb els PQPI, tal com ha expressat Salat, Pla reconeix que a inicis de curs sempre hi ha llista d’espera per accedir a alguns dels programes, per la qual cosa alguns alumnes s’han de derivar a altres ciutats de l’entorn.
Formacions pràctiques
Dins del PQPI, aquest any per primer cop s’ha creat el Projecte Integrat, amb què els alumnes utilitzen els coneixements adquirits a classe en situacions pràctiques. A través d’un projecte que implicava les tres especialitats es va posar en marxa una empresa d’art floral. Així el curs d’informàtica va encarregar-se de crear una pàgina web de comandes, va crear i gestionar els perfils de les xarxes socials; mentre que els membres del curs de vendes van aportar la preparació del catàleg, la imatge corporativa, la documentació i els protocols d’atenció al client; i els alumnes del curs de jardineria van prestar la mà d’obra i van fer les tasques de repartiment, entre d’altres. Amb tot aquest rerefons l’empresa fictícia va oferir els seus serveis a diferents espais municipals com l’OAC, el Casal de Joves TorreBlanca, el Centre de Recursos Pedagògics i l’Ajuntament.
Dins de les accions que es desenvolupen en el marc del PQPI, els alumnes de jardineria també van participar en el pla d’aprenentatge i servei amb els infants de P4 de l’escola Catalunya, a més de rehabilitar els patis de diverses escoles i van col·laborar en el projecte agrícola de Can Monmany. Igualment, alguns alumnes de vendes i informàtica van formar part del pla Coach de la Fundació Èxit, que relaciona el món empresarial i els joves.
Intervenir abans
Dels 191 alumnes que durant aquests quatre anys han optat per la via del PQPI, 162, el 85% l’han finalitzat, i 124 d’aquests, un 65%, el van aprovar. “S’ha de veure més enllà de què és estrictament la xifra, perquè encara que hi ha nois que no han aprovat aquest sistema, potser se’ls ha donat unes eines que floreixen d’aquí a un o dos anys, perquè les circumstàncies de cadascun d’ells és diferent”, manifesta Prats, que segueix: “En lloc de canviar el sistema de secundària, hem de millorar el de primària. Que aquests nanos no arribin a aquestes circumstàncies, arreglem-ho abans. Primer i segon de primària són els cursos més importants, és on es consolida la lectura, l’escriptura i el càlcul, eines essencials per aprendre i expressar-se. Aquí és on necessitem més ajuda i reforç. De vegades arriben nanos a sisè que els costa molt llegir, incidint aquí el llistó serà una mica més alt del que tenim actualment”, conclou.
Els PQPI, un programa d’èxit
Dades Dels 51 alumnes que van iniciar un dels PQPI impartits Sant Cugat –Auxiliar en jardins i vivers, Manteniment i muntatge d’equips microinformàtics i Oficina, vendes i atenció al públic–, l’acabaran 35. Encara que d’aquests es desconeix la xifra dels que tornaran al sistema educatiu, les experiències anteriors apunten que entre el 70% i el 80% es reenganxaran als estudis. El contacte directe amb l’alumne, amb una ràtio màxima de 17 estudiants per aula i l’equilibri entre teoria i pràctica són les claus de l’èxit del pla. “Aquí trenquen amb el que estaven fent”, diu Garcia, i González afegeix: “La majoria vénen perquè volen, moltes vegades diuen que si els professors de l’ESO els veiessin ara, no els reconeixerien. A més, els tractem amb actitud més laboral que acadèmica, traspassant-los la responsabilitat i això els dóna poder i els fa canviar”.
