Taula rodona sobre la situació de l'habitatge a Sant Cugat FOTO: TOT Sant Cugat

Urbanisme

L'Escola d'Arquitectura reflexiona sobre la crisi de l'habitatge a Sant Cugat

El Fòrum Sant Cugat és un espai obert a la ciutadania per debatre i analitzar la situació real de la crisi de l’habitatge

L’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) ha acollit aquest dissabte, 17 de gener, la primera edició del Fòrum Sant Cugat, un debat obert a la ciutadania per analitzar i reflexionar sobre la crisi de l’habitatge que viu Sant Cugat i el conjunt del país.

Organitzat pels alumnes del taller de projectes Estudi Q+ de l'ETSAV, l’esdeveniment ha reunit experts i agents socials, per abordar la problemàtica des de diverses perspectives. Han participat els arquitectes Josep Bohigas, Francesc Pla i Albert de Pablo; així com representants del Sindicat de Llogateres. També han estat presents el director de l’ETSAV, Pere Fuentes, el tinent d’alcaldia Bernat Picornell i els regidors d'Urbanisme, Àngel Pedrós, i d'Habitatge, Francesc Duch.

"La problemàtica de l’habitatge no se soluciona només construint habitatges"

El debat s’ha estructurat en quatre blocs temàtics. En la primera part, s’han tractat les crisis del 2008 i del 2014, per contextualitzar l’origen de les dificultats actuals en l’accés a l’habitatge. L’arquitecte Josep Bohigas ha remarcat que “la problemàtica de l’habitatge no se soluciona només construint habitatges, que també, però calen accions en paral·lel”.

El segon bloc s’ha centrat en l’accés a l’habitatge, analitzant la situació actual del mercat del lloguer i de la compra, així com la desigualtat socioeconòmica mesurada per l’Índex de Gini. Raquel Soto, del Sindicat de Llogateres, ha subratllat que la marxa a fora de Sant Cugat ha estat forçada per les dificultats econòmiques derivades de la diferència entre la renda familiar i els salaris, fet que assegura que genera un malestar econòmic entre la població.

L'estudiant Luc Waldburger, un dels impuslors de la iniciativa, ha explicat com va sorgir la idea del fòrum, en el marc la investigació que han fet des d'Estudi Q+ sobre arquitectura i sostenibilitat: "Vam veure que tot retornava a l’habitatge. Generar el Fòrum donava l’oportunitat de parlar en un espai sobre problemes reals de forma tangible amb gent que té veu i paraula". La voluntat és "iniciar converses amb l'objectiu de no ser necessari generar una conclusió que ho solucioni tot, sinó simplement de començar a tenir aquesta conversa un altre cop". A més, confia en la continuació d’aquesta iniciativa amb futures edicions. A més, en les últimes setmanes també han portat el debat al centre de Sant Cugat amb diverses accions de reflexió. 

Un dels espais de reflexió del Fòrum Sant Cugat a l'ETSAV FOTO: TOT Sant Cugat

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.