Benvolgut senyor Valls,
La taxa de residus és obligada per llei i la seva aplicació no és senzilla; cada municipi l’ha implementat segons les dades i recursos disponibles, fet que ha generat models diversos. Encara estem lluny d’un sistema que incentivi clarament un millor comportament ambiental, però hi avancem progressivament.
La fiscalitat es basa en la capacitat de pagament i/o en el benefici. El valor cadastral és un indicador indirecte i imperfecte de la generació de residus, igual que altres com el consum d’aigua o el nombre d’habitants. No utilitzem aquest últim perquè no disposem d’aquesta informació, però si la tinguéssim es podria combinar amb el valor cadastral. La taxa la paguen els propietaris, com passa amb figures similars, i la possible repercussió en els llogaters depèn del contracte.
Actualment, estem desplegant un nou model de neteja i recollida amb contenidors renovats, més freqüències i porta a porta comercial. Durant la transició hi pot haver incidències, però el servei final serà un servei més eficient i de més qualitat.
Sobre la situació econòmica, vam iniciar el mandat amb un dèficit molt elevat i sota tutela de la Generalitat, fet que limitava la inversió, com en el cas de les voreres. La possible compra del CPA podria reduir despeses corrents, ja que permetria deixar espais llogats. Cal diferenciar dèficit —on tenim un problema— d’endeutament, que és moderat i necessari per finançar inversions. Estem augmentant la inversió en manteniment urbà i ja hem actuat en una quarantena de carrers des d’aquest passat estiu, inversió que fins ara teníem molt limitada.
Al final del mandat haurem reduït el dèficit, consolidat un superàvit i mantingut un endeutament baix, tot sense augmentar la pressió fiscal més enllà de la inflació o el creixement del PIB.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
