Una de les edicions anteriors del cicle de conferències dels Amics de la Unesco FOTO: Cedida

Entitats

De la Cort General medieval al parlament actual

Les Assemblees de Pau i Treva, del segle XI, foren el precedent del parlament medieval.

A principis del segle XIII tenim parlament pròpiament dit, on hi ha representats tres braços (eclesiàstic, militar i reial o popular). Aquesta Cort General, juntament amb la Generalitat, van tenir un desenvolupament molt important durant l’època medieval i moderna (XVI, XVII i XVIII).

A principis del XVIII el parlament català d’origen medieval, juntament amb la Generalitat de Catalunya i la resta d’institucions polítiques autòctones, foren liquidats, per la força de les armes, per Felip V d’Espanya.


A principis del segle XX, Macià proclama, el 14 d’abril de 1931, la República Catalana que, després d’un pacte polític amb el govern de la Segona República Espanyola, va prendre el nom de Generalitat de Catalunya.


Autogovern a principis de la guerra civil del 1936-39 i aconsegueix subsistir, a l’exili, durant el franquisme. Al final de la dictadura, el 1977, la Generalitat fou restablerta i Tarradellas torna de l’exili. El 1980 primeres eleccions democràtiques.

E. Pujol