Educar en temps de… vacances
Aprofitar el temps lliure suposa reconèixer que fora de l’obligació (negoci), trobem espais fèrtils per a créixer
El contrari d’oci és… negoci. Els experts en educació en el temps lliure distingeixen entre oci i lleure. Ja fa moltes dècades que el concepte d’educació ha crescut no només en ampliar les edats del cicle vital amb necessitats educatives pròpies. També en quines dimensions de la nostra existència es donen condicions per a la millora del desenvolupament personal i professional.
Aprofitar el temps lliure suposa reconèixer que fora de l’obligació (negoci), trobem espais fèrtils per a créixer. El temps lliure inclou aquells moments en què no estem subjectes a tasques imposades: és allò que ens queda després de la feina, l’escola o les responsabilitats familiars. El lleure implica una activitat intencionadament enriquidora, una tria conscient i orientada cap al benestar, la cultura o el creixement personal. L’educació en el temps lliure aposta perquè cada individu és capaç de transformar aquest espai “buit” en una oportunitat de progrés.
Durant les vacances d’estiu, el gran repte és no caure en la inactivitat que pot portar a la rutina o l’avorriment passiu. Cal fomentar activitats que convidin a l’aprenentatge sense la pressió de l’estudi formal, però amb voluntat de descoberta. Alguns consells pràctics: explorar hobbies creatius (dibuix, música, cuina), fer voluntariat —que millora competències socials i professionals—, organitzar sortides culturals o llegir per plaer, sense restriccions de temàtica. Implicar-se en esports d’equip ajuda a treballar l’empatia i la col·laboració, així com adquirir hàbits saludables.
Les vacances són una gran oportunitat per entendre que el temps lliure no és temps perdut, sinó potencial d’aprenentatge vital. Qui descobreix com gestionar el seu lleure fa un salt qualitatiu en el seu benestar personal i el seu valor professional present i futur. Seguint la rutina de descobrir espais per a l’optimisme hem de celebrar com ha ressorgit el costum de part de l’alumnat que ha acabat segon de batxillerat d’organitzar-se viatges en grup de descoberta de diferents ciutats d’Europa. Aprofitar els viatges d’estiu per practicar idiomes o connectar amb realitats diverses obre la ment i enriqueix.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
