Memoria històriaca Stolpersteine. FOTO: JR Armadàs (TOT Sant Cugat)

Cultura

Sant Cugat recorda les víctimes locals de Mauthausen

L’acte ha acollit alumnat de l'INS Arnau Cadell, l'INS Joaquima Pla i Farreras el col·lectiu Som Memòries Som Veïnes i residència Sant Cugat.

El 5 de maig es commemora el Dia d'Homenatge als ciutadans deportats i morts a Mauthausen i a totes les víctimes del nazisme. És per aquest motiu que cada any l’Ajuntament de Sant Cugat organitza un itinerari memorial per la ciutat, en homenatge als sis santcugatencs deportats a Mauthausen.

La memòria de Joaquín Moya Braulio, Bonaventura Bartralot Auladell, Francisco Calventus Navarro, Josep Puiggròs Paloma, Miguel Sánchez García i Lorenzo Villa Gibanel es recorda de manera permanent amb les 'Stolpersteine' (llambordes de la memòria) instal·lades a cadascun dels emplaçaments on van viure. Les llambordes commemoratives es van col·locar a la via pública l’any 2021.

La jornada de record i homenatge a aquestes persones ha estat acompanyada per l’alumnat de 3r d’ESO de l'INS Arnau Cadell i del 1r de Batxillerat de l'INS Joaquima Pla i Farreras. També hi ha assistit el col·lectiu Som Memòries Som Veïnes i la residència Sant Cugat.

Una de les llambordes al carrer Montserrat. FOTO: JR Armadàs (TOT Sant Cugat)

Memòria històrica i record

L’historiador local José Fernando Mota ha estat l’encarregat de guiar l’activitat tot recordant el doble horror que van patir aquestes persones afectades tant per la Guerra Civil espanyola com per la II Guerra Mundial. “Van lluitar al costat de la República a la Guerra Civil i després van quedar oblidats perquè no van poder tornar en un país ja dominat pel franquisme”. Segons ha narrat, van ser refugiats que van rebre un “tracte indigne” tant a França quan eren exiliats de la Guerra Civil com més tard als camps de concentració nazis. “L’agost de 1940 van arribar a Mauthausen, un camp d’extermini, en trens de mercaderies i un cop allà se’ls va assignar número i se’ls va considerar apàtrides perquè l’estat espanyol no els volia reconèixer”, ha explicat l’historiador davant l’atenta mirada d’un centenar d’estudiants.

La regidora d’Infància, Joventut i Gent Gran i Memòria Històrica, Esther Madrona celebra que Sant Cugat no oblidi la seva història i la reivindiqui amb actes com aquests. “La d’avui és una activitat que ho té tot. És un treball compartit entre joves i gent gran de la ciutat i, per altra banda, és un projecte que engloba el coneixement de la nostra història des d’un punt de vista emocional”. Madrona ha remarcat que amb aquests homenatges es recorda i es reviu la història de persones significatives de la ciutat i es transforma en una oportunitat per aprendre del passat.

Els 'Stolpersteine' han rebut un homenatge floral. FOTO: JR Armadàs (TOT Sant Cugat)

A continuació, podeu consultar les dades més rellevants de cadascuna de les víctimes santcugatenques del nazisme a Mauthausen.

Bonaventura Bartralot Auladell

Nascut 1902 / Exiliat 1939 / Arrestat 23.6.1940 / Deportat 1941 (Mauthausen)

Alliberat

 

Francisco Calventus Navarra

Nascut 1904 / Exiliat 1939 / Arrestat 1940 / Deportat 1940 (Mauthausen)

Assassinat 31.10.1941(Gusen)

 

Joaquín Moya Braulio

Nascut 1900 /Exiliat 1939 / Arrestat 1940 /Deportat 1940 (Mauthausen)

Assassinat 15.10.1941 (Gusen)

 

Josep Puiggròs Paloma

Nascut 1909 / Exiliat 1939 / Arrestat 13.5.1943 / Deportat 1943 (Mauthausen)

Alliberat

 

Miguel Sánchez García

Nascut 1908 / Exiliat 1939 / Arrestat 1940 / Deportat 1941 (Mauthausen)

Assassinat 16.8.1941 (Hartheim)

 

Lorenzo Villa Gibanel

Nascut 1904 / Exiliat 1939 / Arrestat 22.6.1940 / Deportat 1941 (Mauthausen)

Assassinat 14.11.1941 (Gusen)

Més info: Sant Cugat crea un mapa de memòria històrica per fer difusió del passat del municipi

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.