La guerra del pa
Fa poc més d’un any que, des que l’empresa Turris va obrir el seu primer local a Sant Cugat, la ciutat ha experimentat un autèntic ‘boom’ de nous establiments relacionats amb el pa
Un mercat que es renova
Fa centenars d’anys que es fa pa a Sant Cugat, però la manera de fer-lo i, sobretot, la manera de vendre’l i presentar-lo ha canviat força. Un fet va donar el tret de sortida a l’allau de canvis que ha experimentat aquest cruixent mercat a la ciutat: l’obertura del primer establiment de la marca Turris fora de Barcelona. “Estàvem a Barcelona i molts clients residents a Sant Cugat ens deien que per què no obríem una botiga allà. Ens ho vam mirar i vam veure que era un lloc on el nostre producte encaixava perfectament.” Aquest és el motiu que dóna el gerent de l’empresa, Manel Sallerès, per haver fet les maletes i portar la farina i el forn fins al carrer de Francesc Moragas.
De fet, el que Turris ha fet no ha estat res més que tornar als orígens de la professió. La moda de tenir l’obrador de pa a la mateixa botiga, deixar fermentar la massa mare i fornejar el pa davant dels clients és el que feien els antics flequers quan el negoci era una activitat molt més artesanal. Més tard, es va popularitzar el pa congelat fet a quilòmetres de distància, però, això sí, calent sempre que el client el volia. En aquesta batalla hi van entrar benzineres i botigues obertes les 24 hores com l’Open Cor. A Sant Cugat va ser l’època d’or de l’empresa Vallespà, que actualment té 13 establiments repartits per la ciutat. La irrupció de noves empreses i la nova moda de comprar el pa a establiments amb obrador propi i amb una àmplia varietat de productes fa perillar actualment l’hegemonia de Vallespà.
La botiga de tota la vida s’adapta
“Al comerç sempre han existit determinats booms. Va passar amb el cafè i les fruiteries i ara està passant amb el pa.” Amb aquestes paraules explica la moda del pa un dels socis de la immobiliària comercial Àrea Retail, Ferran Villòria. “Són petits luxes que el mercat ofereix i als quals els consumidors fàcilment s’adapten”. A més, la varietat de productes ja està afectant a pastisseries com Sàbat, que des de fa uns mesos ha començat també a vendre pans especials per no perdre clientela. I, precisament, adaptar-se és el que ha fet el que abans es coneixia com la Fleca de l’Estació. Aquest local s’ha passat a anomenar Taller de pa Serrajòrdia i la seva propietària, la Laura Serrajòrdia, és la persona que capitaneja un negoci que fa tres generacions va iniciar la seva família, l’any 1964.
Aquesta fleca va aprofitar l’estiu per renovar completament el seu aspecte i va reobrir les seves portes al setembre amb més productes, taules per servir cafè i col·locar l’obrador del pa a la vista dels clients. També ofereixen càterings amb entrepans i brioixeria. “La botiga feia 25 anys que no canviava i havíem d’adaptar-nos a les noves tendències del mercat”, assegura Laura Serrajòrdia, qui certifica que els clients han agraït el cop de timó de l’establiment. En la transformació de la Fleca Estació a Taller de pa Serrajòrdia la família de forners ha invertit 300.000 euros.
Nous actors que aprofiten la moda
300.000 euros és també la quantitat de diners que ha invertit l’empresa Crustó en el seu cinquè local (el primer fora de Barcelona) que està situat a uns 25 metres del Turris del carrer de Francesc Moragas i a 100 metres del Vallespà de la rambla del Celler. Segons el seu gerent, Rafael Campos, han triat aquest lloc perquè feia temps que el tenien mirat. Els responsables de la pizzeria que hi havia fins fa uns mesos els el van oferir i no van saber dir que no. Respecte a la competència que té tan a la vora, opina que “això és un negoci i per al públic és millor que hi hagi competència sana.” Per diferenciar-se dels seus rivals ofereixen menús de migdia, cafès portats d’Itàlia i degustació de pastes i brioixeria.
Fa tres setmanes, el barri de Coll Favà també va veure néixer un nou forn: Les Petits Fourniers, a l’avinguda de Francesc Macià, a uns 100 metres d’un establiment Vallespà. Gemma Escoda i Vanessa Solsona han obert una fleca amb característiques especials. Amb un aforament de 19 persones, el seu local té la particularitat de tenir un espai per a nens en una ciutat on els més petits ocupen un lloc força destacat de la piràmide de població. També té la particularitat que els clients poden entrar i preparar-se un cafè francès com més els agradi amb una màquina de càpsules. Gemma Escudero és del parer que potser el mercat està saturat, però al centre de la ciutat. “Crec que hi ha clientela per a tots i que a Coll Favà un forn com aquest feia molta falta.” La inversió en Les Petit Fourniers ha estat de 80.000 euros.
Si hi ha un excés d’oferta, el temps ho dirà. De moment, a cap dels nous operadors que han entrat a la guerra del pa sembla que els vagi malament. Veurem en un temps qui en surt malferit i si algú acaba tocat de mort.
