Collserola és un dels lloc on la practica d l'esport i la bicicleta coincideixen FOTO: Artur Ribera

Actualitat

La Via Verda del Vallès: un projecte desat al calaix

El 2006 els alcaldes de diverses ciutats del sud de la comarca es van posar d’acord per tirar endavant un projecte que connectés la seves ciutats amb un camí verd

L‘11 de maig de 2006, els alcaldes de Sant Cugat, Rubí, Cerdanyola, Sant Quirze i Sabadell van signar un acord manifestant el suport a un projecte anomenat La Via Verda del Vallès. La iniciativa pretenia crear un camí verd des del bosc de Ca n’Oriol de Rubí, passant per la zona escolar de Sant Joan (Sant Cugat), i per la UAB fins a Sant Quirze, passant a tocar dels afores de Sabadell. Un dels objectius principals de la Via Verda, segons la van concebre, va ser potenciar l’ús de la bicicleta tot i que el llarg recorregut també hauria de ser aprofitable per fer esport i passejades en un entorn allunyat dels nuclis urbans.

L’origen de la proposta

La plataforma Ciutadans de la Via Verda del Vallès, creada el juny de 2005 entre entitats veïnals, esportives, laborals i associacions ecologistes va ser la que va llençar per primer cop la idea. Just un any més tard, els plens municipals de les ciutats implicades van fer seva la proposta en forma de mocions i un pacte a gran escala. D’aquesta manera es comprometien a tirar endavant un projecte que a hores d’ara només s’ha desenvolupat en una petita part.

El que ja s’ha fet

La plataforma impulsora va crear un lloc web (www.camiverd.org) en què s’explica tot el projecte i les vicissituds que ha anat vivint al llarg dels sis anys de vida que té des que es va tenir la idea. Segons aquest portal, només s’han executat dos dels sis quilòmetres que configuren la totalitat de l’obra. Així doncs, la majoria de municipis no han fet els deures que es van fixar i gran part del traçat continua pendent que hi hagi voluntat política real més enllà dels papers i les mocions. Tot i que el compromís que van adquirir els polítics vallesans dels diferents municipis és de caràcter global i comprèn gran part del sud de la comarca, cada ajuntament, per la seva banda, té les competències per poder tirar endavant la seva part de la Via Verda.

El tram santcugatenc
En el seu pas per Sant Cugat, la Via Verda ha de cobrir el tram nord de la ciutat amb un ramal o afluent i integrar-se al carril bici de la ciutat una vegada arribi al centre per l’avinguda de l’Alcalde Barnils. Allà enllaçaria amb Coll Favà i més tard amb l’actual carril bici que uneix Sant Cugat i Cerdanyola.

Fruit del desdoblament de la carretera BP-1413, és possible anar des de l’Ajuntament de Sant Cugat fins a l’entrada de Cerdanyola amb carril bici passant per tota la zona del Parc Tecnològic del Vallès, a tocar del Sincrotró. El Ple del mes d’octubre de l’Ajuntament va aprovar una moció per fomentar l’ús de la bicicleta. Un dels acords és el de millorar la xarxa d’itineraris, tant en l’àmbit urbà com interurbà.