Mobilitat

1,8 milions més de passatgers durant el 2016 a la línia del Vallès de FGC

La satisfacció del client se situa en el 74,91% segons l'enquesta anual de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Els Ferrocarrils de la Generalitat continuen sent el mitjà de transport més utilitzat per desplaçar-se pel Vallès i per anar fins a Barcelona. Un ús que va en augment any rere any i que durant el 2016 ha experimentat un creixement important, sobretot per la posada en marxa de noves estacions a Sabadell i a Terrassa.

Durant el 2016, la línia del Vallès va rebre gairebé 60 milions de passatgers, el que va suposar un increment d'1,76 milions de persones (+3%) respecte al 2015. De tots els viatgers, 34,54 milions corresponen a serveis interurbans i 25,13 milions, a serveis urbans. De fet, els moviments entre municipis han experimentat un creixement del 6% en un any, ja que en el 2015 la xifra es va situar en els 32,55 milions d'usuaris.

El 2016 també ha estat l'any en què per primera vegada s'ha superat la xifra d'usuaris de Ferrocarrils que hi havia abans de la crisi, el 2008. És el quart any consecutiu que el nombre de viatgers augmenta en la línia del Vallès de Ferrocarrils. Són dades de l'informe anual de FGC.

Satisfacció del client

L'estudi de Ferrocarrils inclou també enquestes sobre la valoració que els usuaris fan del servei. En la línia Barcelona-Vallès, l'Índex de Satisfacció al Client és del 74,91%, la xifra més alta des que es va començar a fer l'enquesta. Tot i això, per primera vegada, la satisfacció és superior en els viatgers de la línia Llobregat-Anoia que en els del Vallès.

Pel que fa a l'Índex de Control de Qualitat (mesura diària d’indicadors objectius de servei que reflecteix el compliment del servei i les incidències), el 2016 es va situar en el 98,23%. A més, la puntualitat se situaria per sobre del 99%.

Una dada a tenir en compte també és el frau als Ferrocarrils, és a dir la gent que no paga el bitllet. Aquest s'ha reduït de manera important segons les dades de FGC, i ha passat d'un 4,78% el 2003 a un 0,017% durant el 2016, mateixa xifra que els últims tres anys.

Aglomeracions

Més enllà del balanç que fa Ferrocarrils, durant els últims mesos, les queixes dels usuaris han augmentat. Una de les principals crítiques són les aglomeracions en les hores puntes, situació provocada i agreujada per l'augment de gairebé 2 dos milions de viatgers a la línia del Vallès.

Els retards, fet anteriorment desconegut pels ciutadans que agafaven els FGC, també han estat protagonistes, amb algunes jornades amb trens aturats i temps superiors a una hora per anar de Sant Cugat a Barcelona.

De tot plegat en va parlar el president de FGC, Enric Ticó, en declaracions al TOT. Ticó assegurava que l'ocupació en hora punta no supera "el 90%" i va afegir que els retards van ser "dos dies puntuals".