Una ciutat més segura, i una mobilitat racional, centren el primer debat electoral del TOT

Un centenar de persones han participat del primer dels cinc debats participatius

El repte que suposa la mobilitat a Sant Cugat del Vallès, i com aconseguir una ciutat més segura, han centrat el primer debat electoral participatiu organitzat pel TOT Sant Cugat aquest dilluns, 29 d'abril, a El Siglo de Mercantic. Un debat del qual han participat un centenar de persones, a més d'experts en la matèria i representants polítics de les diferents formacions que es presenten a les pròximes eleccions municipals del 26 de maig.

El primer tema que s'ha portat a debat ha estat la mobilitat a la ciutat. Per part dels experts, Ernest Vidal, de l'Assemblea de la Bici, ha mostrat la seva preocupació per la manca de seguretat en bicicleta a Sant Cugat. "Pensem que s'està abusant del cotxe", remarcant, entre altres aspectes, el problema de la contaminació, i lamentant que "no es facin mesures importants per ser impopulars".

Per la seva banda, Alfons Perona, expert en mobilitat, ha demanat que "se segueixi parlant de mobilitat després de les eleccions", reclamant que "es tingui clar quin és el model de ciutat que volem", apostant per la participació de la ciutadania per conèixer quines són les necessitats reals. Martí Rius, de l'Assemblea del Transport Públic, ha lamentat la saturació dels FGC, i la poca freqüència dels trens de Renfe i la seva falta de connectivitat, posant l'èmfasi, però, en la xarxa de bus urbà. "S'ha anat adaptant a les noves necessitats, però sense simplificar l'estructura de línies existent", fet que ha comportat que "sigui una xarxa complexa, difícil d'entendre", fet que, ha subratllat, "no dona sensació de freqüència de pas, que és el que necessitem".

El debat l'han seguit els representants polítics. Andreu Sierro (Sant Cugat En Comú) ha apuntat la necessitat del "tendir a posar les persones al centre de la ciutat i de la vida", apuntant a mesures com tancar els carrils bici per donar més seguretat, optimitzar la xarxa de transport públic, i "apostar perquè la persona guanyi al vehicle", ja que "té un retorn saludable per a la salut de les persones".

El debat ha estat moderat per la directora adjunta del TOT, Àgata Guinó. FOTO: Bernat Millet

debat electEl debat ha estat moderat per la directora adjunta del TOT, Àgata Guinó. FOTO: Bernat Milletoral seguretat mobilitat 4

Per la seva banda, Cristina Paraira (Junts per Sant Cugat), ha destacat que "la mobilitat ha estat un dels temes estrella del mandat", destacant que "hem començat a fer el camí cap a la mobilitat sostenible", tot i subratllar que "no sempre ha estat fàcil". En aquest sentit, ha remarcat que "s'ha treballat per un canvi d'hàbits", apostant per la bicicleta i caminar, destacant els 40 km de carril bici creats, o la flota de 15 línies de bus existent, ha destacat.

Carles Toda (Units per Sant Cugat) ha remarcat la necessitat de plantejar "quin model de ciutat volem", marcant la necessitat de revisar el pla de mobilitat existent. "Tots volem una ciutat verda; hem de potenciar caminar, la bici, el patinet i bus públic", ha subratllat, marcant la necessitat de "buscar solucions imaginatives", i fent especial menció a la "mobilitat accessible". Per part del PSC, Vicenç San Francisco ha apuntat la necessitat que "tots els partits del consistori puguem parlar del pla de mobilitat", marcant com a prioritats "primer les persones, després el transport públic, i després el vehicle". En aquest sentit, apuntant la necessitat de millorar l'accessibilitat al transport públic, i gestionar el nombre de vehicles existents, així com aconseguir que la bicicleta "no sigui només per oci, sinó una eina per anar a la feina".

David Semprere (Sant Cugat per la Independència) ha lamentat que "a Sant Cugat creiem que no hi ha model", apostant pel vehicle elèctric compartit que convisqui amb el patinet i la bicicleta", apuntant que "no pot ser un bunyol com el que tenim ara a l'hipòdrom", apostant per la planificació i la previsió. Per fer-ho possible, ha apuntat a la consulta ciutadana cada sis mesos, i per "recuperar els diners que Espanya ens escanya any rere any", per dotar-ho de recursos. Per part de la CUP, Núria Gibert ha destacat que "sí que hi ha un model de ciutat que requereix el vehicle privat per qüestions bàsiques", i distingint entre el dret a moure's i el transport, fent referència a les voreres i connexions amb els districtes, per exemple. "Cal una nova política de mobilitat, que potser no és popular. S'ha de parlar de model", ha dit.

Debat electoral sobre seguretat mobilitat. Foto: Bernat Millet.

 

Per part del PP, Alfredo Bergua ha destacat que la formació a la qual representa no ha donat suport als dos últims plans de mobilitat de la ciutat, destacant la importància de "compatibilitzar el cotxe privat amb el transport públic, i altres formes de transport, però sempre des de la racionalitat". En aquest sentit, ha fet servir com a exemple el cas de la rotonda de l'Hipòdrom, "que és un nyap", ha dit, i mostrant-se partidari d'ampliar les línies de bus, i fomentar l'ús de la bicicleta. Aldo Ciprian (Ciutadans) ha apuntat que "tenim una ciutat de 90.000 habitants, amb 50.000 cotxes, i el 54% de la població treballa fora de la ciutat, i no podem condicionar com s'han de traslladar". És per això que ha apuntat a la necessitat "d'incentivar", i també modificar la gestió de les zones d'aparcament. "No entenc que s'hagi de pagar als polígons industrials", ha lamentat.

Finalment, per part d'ERC-MES, Francesc Carol, ha destacat el fet que el ràpid creixement de la ciutat ha generat problemàtica en la mobilitat a la qual "cal buscar solucions". Entre altres, ha apuntat la necessitat de "potenciar i optimitzar l'ús de la bicicleta, amb una regulació clara", i la necessitat que el bus complementi el servei ferroviari de la ciutat.

Tant experts com polítics han tingut dret a rèplica, alhora que el públic podia fer les seves apreciacions a l'exposició feta pels participants. Remei Gómez, del cercle d'units per Sant Cugat, ha demanat quines mesures s'havien fet al polígon Can Sant Joan per disminuir-ne el trànsit, al qual ha respost Cristina Paraira, actual tinent d'alcalde de Mobilitat, apuntant a la feina conjunta amb les empreses per incentivar l'ús del vehicle compartit, per exemple.

Per la seva banda, Silvia, ha lamentat que al voltant del nou IES Leonardo i a l'Escola Catalunya sigui necessari l'ús del vehicle per accedir-hi. I Ferran Margineda, actual vocal de la CUP a Valldoreix i conductor de bus, ha reclamat la necessitat d'un nou pla de mobilitat, per la nova configuració de la ciutat.

En el torn final sobre mobilitat, tant representants polítics com experts han coincidit en refermar les seves propostes, encaminades, principalment, a fomentar el canvi d'hàbits apostant per una mobilitat més racional.

El públic pot intervenir durant el debat. FOTO: Bernat Millet

El públic pot intervenir durant el debat. FOTO: Bernat Millet



El primer dels debats participatius organitzats pel TOT Sant Cugat ha seguit parlant de seguretat, principalment, dels robatoris a domicilis, un dels temes que més preocupen als santcugatencs en els últims temps, tot i que les dades marquen un descens en el nombre.

Joan Carles de Blas, veí de Volpelleres i expert en polítiques públiques de seguretat, ha començat la seva intervenció apuntant que "hi ha una sensació d'inseguretat creixent a la ciutat segons les últimes dades, si ve hi ha una actuació policial que està combatent el delicte", apuntant la manca d'efectius policials a la ciutat. Per la seva banda, Jordi Simó, exgerent d'una empresa d'alarmes, ha remarcat la necessitat de fer prevenció, i que les dades "haurien de servir perquè tots ens fem preguntes". I Xavier Botella, exagent de la Guàrdia Urbana de Barcelona i exregidor de Vis Pública a Cerdanyola, ha apuntat que "una ciutat segura és una ciutat lliure", apuntant que "a Sant Cugat s'està fent bona feina", però també la necessitat de "fer un pas més endavant, acabant de planificar", remarcant la necessitat de fer més prevenció, i apostant per la coordinació entre Mossos i Policia Local.

Per part dels representants polítics, Francesc Carol (ERC-MES), ha apuntat com a principal problema de seguretat de la ciutat la manca d'agents, tot i remarcar que "les mesures que s'apliquen, funcionen", fent referència al descens de robatoris. Per part de Ciutadans, Aldo Ciprian ha lamentat que s'hagin rebutjat les seves propostes d'augment de nombre d'efectius per dir "que fem cultura de la por", remarcant que "hauríem de pujar, com a mínim, 40 policies per renovar la plantilla existent" i tenir "una policia jove i renovada".

 

Alfredo Bergua (PP) ha lamentat que "Sant Cugat està molt pitjor en seguretat ciutadana que fa 4 anys", acusant l'equip de govern de "no preocupar-se per la seguretat ciutadana", demanant "on són els 122 agents que havia d'haver-hi abans d'acabar mandat". Núria Gibert (CUP) per la seva banda, ha apuntat que "creiem que hi ha problemàtica especifica" i que "la seguretat és un dret i s'ha de tractar com a dret", subratllant que "és un problema estructural, i no un problema de gestió de govern". En aquest sentit, ha apuntat com es produeixen en zones concretes, i demanant que "es tracti des de la responsabilitat", sense "atiar la por". En aquest sentit, ha apuntat la necessitat de tenir una "perspectiva comunitària" per potenciar la prevenció i el sentit de col·lectivitat.

La seguretat i la mobilitat han estat temes de debat. FOTO: bernat Millet

La seguretat i la mobilitat han estat temes de debat. FOTO: bernat Millet

David Sempere (Sant Cugat per la Independència) ha subratllat que "estem vivint una situació anòmala al país", reclamant que "fem un pas endavant perquè quan hi hagi un nou 1-O estiguem a l'altura". En aquest sentit, ha demanat que no es faci cap contracte amb empreses de l'Ibex 35, i que les càmeres de seguretat es facin servir per "perseguir els brètols que trenquen rètols o pancartes dels presos polítics". Per part del PSC, Vicenç San Francisco ha reivindicat que "la policia està per defensar la Constitució, les lleis, i la seguretat", i reivindicant que "una societat no segura no pot ser lliure". En aquest sentit, ha reclamat la necessitat de més agents a Sant Cugat, fins a 140, ha dit, i proposant treballar en "incrementar agents i altres persones no directament de seguretat, com educadors socials al carrer o agents cívics".

Per part d'Units per Sant Cugat, Carles Toda ha destacat que "hem de garantir la llibertat i dret de les persones al territori", apuntant que "la policia al carrer genera seguretat", apostant per un model de patrullatge que garanteixi una resposta ràpida als districtes. Cristina Paraira (Junts per Sant Cugat) ha destacat que la seguretat ha estat "un dels temes més importants del mandat", recordant diferents accions fetes per contrarestar els robatoris, "sobretot, coordinació a màxim nivell, amb Mossos, per una estratègia conjunta", apostant també per una "Policia Local de proximitat, i el factor humà complementat amb tecnologia que ha de fer-ho més fàcil", ha dit. Paraira ha reivindicat que "en termes generals, Sant Cugat és una ciutat segura.

Ha tancat la primera roda d'intervencions Andreu Sierro (Sant Cugat En Comú), qui ha reivindicat que "cal tenir en compte el model de ciutat", fent referència als barris aïllats, on "potser el que cal és cohesió social, perquè hi ha control entre tots de què està passant". En aquest sentit, ha reivindicat que "hem de generar aquesta cultura social d'espais compartits per garantir la seguretat de tots".

El públic participant també ha volgut dir la seva parlant de seguretat. Alfons Cernuda ha apuntat la responsabilitat d'alcaldia de garantir la seguretat ciutadana, i reclamant, com ja ha fet en nombroses ocasions al ple, més efectius policials a la ciutat. Lluís Dones, expresident de Protecció Civil, ha reivindicat el paper dels voluntaris, i Òscar Garcia, de la Floresta, ha apuntat la necessitat de més policia de proximitat a la ciutat i als seus barris. Josep Arcas ha apuntat la necessitat de combatre la violència masclista, i Montserrat, veïna de la plaça de Lluís Millet i agent de la Policia Local de Cerdanyola, ha subratllat la importància de la col·laboració i patrullatge conjunt entre Mossos i Policia Local per garantir una ràpida actuació.

El debat ha finalitzat amb el torn de tancament per part d'experts i polítics, que han coincidit en la necessitat de treballar per la prevenció i la necessitat d'incrementar el nombre d'agents.

Debats:

Aquest ha estat el primer dels cinc debats temàtics i participatius que organitza el TOT de cara les eleccions municipals. Tots seran a El Siglo de Mercantic a les set de la tarda.

2 de maig: economia i empresa. Organitzat per Sant Cugat Empresarial i el TOT.

6 de maig: habitatge

9 de maig: equipaments

16 de maig: el debat dels candidats, organitzat pel TOT i Cugat.cat.

Més informació
 
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?