Elena Vila és senadora al Senat i regidora portaveu del PSC FOTO: Ale Gómez

Política

Vila (regidora i senadora PSC): " [Pel dèficit] des del PSC assumim la responsabilitat"

Elena Vila és actualment la regidora portaveu del PSC a l’Ajuntament de Sant Cugat, després de la renúncia de l’extinent d’alcaldia Pere Soler, arran de les eleccions municipals

Elena Vila és actualment la regidora portaveu del PSC a l’Ajuntament de Sant Cugat, després de la renúncia de l’extinent d’alcaldia Pere Soler, arran de les eleccions municipals, on van passar de 4 a 3 regidors. Vila va ser tinenta d’alcaldia de Promoció Econòmica del tripartit i actualment també és senadora per Barcelona, després de les eleccions del 23 de juliol. En aquesta entrevista ens explica els objectius de la seva formació. El TOT entrevista els regidors de govern i els portaveus municipals

Quin tipus d’oposició faran? Es veuen allargant la mà al govern? 

Sí, som un partit de política útil. La política útil vol dir donar resposta a les necessitats de la ciutadania. I per donar respostes quan ets a l’oposició, cal arribar a acords, arribar a pactes, arribar a consensos i, sobretot, fer una política constructiva. A tots ens uneix voler millorar la nostra ciutat. El que cal és consensuar perquè tots som representants legítims de la ciutadania. 

De moment, per això, no l’hem vist arribar a molts acords amb el govern,  sinó que l’hem vist amb una actitud molt crítica, amb el tema de les Ordenances Fiscals o el cartipàs municipal.

Ser constructiva no vol dir no haver de ser crítica. Esperava un altre cartipàs i una altra organització, perquè creiem que no responen a les necessitats que té Sant Cugat, sinó a interessos més partidistes. I posaré un clar exemple que és el de la promoció econòmica. Es va treballar molt bé en consens amb aquest teixit econòmic en tenir una estructura dins l’administració potent per treballar colze a colze. I amb aquesta col·laboració pública /privada per intentar generar encara més oportunitat. Vam treballar un pacte per l’ocupació digna de la qualitat i vam treballar amb unes taules per consensuar plans d’accions. No té sentit que empresa depengui d’una regidoria i d’una tinència d’alcaldia diferent. Aquesta divisió desvirtua els objectius. 

Quin acord important tenen?

Hi ha un acord molt important que és l’escola La Mirada que ha de ser també un dels grans reptes d’aquest mandat. Vam seure amb l’alcalde i li vam proposar de fer una moció conjunta. I aquesta moció després es va convertir una trobada al Parlament de Catalunya on ja s’està a punt de treure una resolució aprovada pel Parlament de Catalunya.

Com compagina els dos càrrecs de regidora-portaveu del PSC i de senadora?

És totalment compatible. El Senat, al final, és una cambra de representació territorial. A mi em toca portar aquestes demandes i reivindicacions del territori que represento, en aquest cas jo soc senadora per Barcelona. Puc compaginar molt bé les dues tasques, per intentar anar de bracet amb el govern d’aquesta ciutat per a portar reivindicacions. I amb aquest gran objectiu de crear la marca Sant Cugat, obrir Sant Cugat i portar-lo a àmbit estatal per generar més oportunitats. He de ser la veu del municipalisme.

"El Senat, al final, és una cambra de representació territorial"

Però al final com a senadora no representa només a Sant Cugat, sinó la resta de municipis de Barcelona.

Per descomptat, però també tenim la sort que el PSC ha tret uns resultats històrics. Som 15 senadors catalans i som el grup parlamentari més majoritari del grup socialista dins del Senat. Encara s’ha d’acabar de formalitzar, però segurament jo representaré els Vallesos. Jo estic al Senat per Sant Cugat i ho dic així de clar. Òbviament per donar suport i quan m’arribin les demandes les portaré. El meu objectiu i la meva prioritat és Sant Cugat.

"Jo estic al Senat per Sant Cugat i ho dic així de clar"

Si hi ha repetició electoral tornarà a ser candidata al Senat?

Això ja depèn de dinàmiques del partit.

El PSC estava disposat a entrar al govern municipal amb Junts?

El PSC és un partit de govern.

Per tant, estava disposat?

Doncs segurament sí. Si s’hagués donat el cas, si s’hagués negociat i dins aquesta negociació haguéssim vist l’oportunitat. Nosaltres som un partit de govern. 

La va sorprendre que ERC entrés el govern?

No em va sorprendre tant que entrés, sinó que, sobretot, hagi renunciat a tantes coses que va defensar.

Com ara?

Que hagin renunciat a projectes i models que tant es van defensar en l’anterior mandat i que de cop i volta hi hagi silencis. Necessiten el seu període d’adaptació. Entenc que si entraven era per incidir en la política local i intentar mantenir aquelles prioritats de l’anterior mandat. Espero que es comenci a veure quin paper té dins del govern de la ciutat, ara queda difuminat i no tenim la sensació que defensi aquells temes prioritaris.

"És una responsabilitat compartida, i des del PSC assumim la responsabilitat"

Un dels grans temes és el dèficit que té l’Ajuntament. Està preocupada per això i quina responsabilitat té el PSC en aquest dèficit?

És una responsabilitat compartida, i des del PSC assumim la responsabilitat. Hi ha coses que depenien directament del govern, altres no. Hem d’anar acompanyats del govern actual. Sant Cugat té molt potencial, per tant, en un o dos anys podem tenir aquesta situació solucionada. Per sort, som un municipi molt potent econòmicament a tots els àmbits. S’han de fer les coses bé i sobretot prioritzar no retallar en serveis públics i continuar donant suport a oportunitats per generar riquesa. D’aquesta ens en sortirem.

Estarien disposats a donar suport als pressupostos? 

Sí. Òbviament consensuant unes línies estratègiques perquè nosaltres tenim unes prioritats. Però per responsabilitat ho hem de fer. Esperem poder arribar a un acord.

"La primera i última responsable sempre és l’alcaldia"

S’ha assenyalat directament a l’exlíder del PSC com a responsable de la situació econòmica. Era l’últim responsable?

La primera i última responsable sempre és l’alcaldia. L’alcalde o l’alcaldessa delega competència, però és l’últim responsable. Ell tenia les competències delegades d’aquesta àrea, però segurament hi ha coses en les quals ens vam equivocar, però hi ha moltes variables que encara que s’hagués fet una excel·lent gestió no depenen directament de tu. Quan hi ha una situació com aquesta, mai assenya-lo algú amb el dit, perquè és una responsabilitat compartida. I no només del govern, sinó també de l’oposició.

L’oposició havia avisat

Però el primer que van fer quan van entrar al govern va ser apujar-se els sous. Jo sé que la pujada de sous que s’han fet no és significativa, però és una qüestió d’exemple.

També s’han apujat els sous de l’oposició?

Han apujat els sous a les persones que tenen dedicació exclusiva, les dietes no. Jo em sentia molt ben pagada. Per això hem sigut crítics perquè, ens perjudica a tots,a la política en general. Sobre el dèficit, tots tenim responsabilitat, i el PSC per descomptat que en té, perquè nosaltres ostentàvem la tinença d'alcaldia. I segur ens vam equivocar en moltes coses. Però no vull posar dramatisme al tema perquè considero que Sant Cugat és una ciutat que en un o dos anys se'n pot sortir sobretot si prioritzem no retallar els serveis públics. Per això, vaig ser crítica amb les ordenances fiscals, , perquè, al final, és un element de recaptació. I era una oportunitat que teníem més per intentar equilibrar aquestes balances.

Portaven al programa no apujar impostots. 

Sí, sí.

M'ha dit ,i altres grups de l'oposició, han dit que la responsabilitat última era de l'alcaldessa. Estava assabentada abans que es fes públic?

Estava el cas, encara més, ja s'havia fet tot un pla d'actuació. Aquest pla d'actuació es va compartir. A més, s'ha pintat que s'havia informat de res. L'alcaldessa estava assabentada absolutament de qualsevol situació important. També oblidem molt ràpidament, hem passat una pandèmia, i com a ciutat vam estar a l'altura i vam posar molts recursos. I això, també ha afectat. Nosaltres sabíem que passaria això i ara no estaríem parlant de cap dèficit.

Quines mesures hi havia en aquest pla d'actuació? Era un pla d'actuació que no passava per la tutela de la Generalitat.
Contenció de la despesa, es va demanar a totes les àrees que prioritzessin línies estratègiques, El primer que es volia fer era que totes les àrees fessin una proposta d'una retallada d'un 20%, i a partir d'aquí, sí decidir què es deixava de fer i què no es deixava de fer.

Ha fet servir la paraula retallada, l'extinent d'alcaldia deia que eren ajustos, no retallades
A vegades retallada es relaciona amb retallar en serveis públics, per això segurament no li agradava i perquè ens recorda a altres èpoques. Nosaltres bàsicament vam fer tot el contrari. Vam fer una aposta en una situació econòmica molt complicada i vam triplicar el pressupost en drets socials o en promoció econòmica. I amb el tema de les ordenances fiscals veiem una oportunitat. I això serà antipopulista, però Sant Cugat és el municipi que té menys pressió fiscal de l'Estat. Un municipi que té la renda per càpita més alta, que actualment tingui menys pressió fiscal s'hauria de mirar. També fa molt que no es puja l'IBI.

El va apujar el tripartit només d'entrar el 2019.
Però va ser molt poquet. Els impostos serveixen per oferir més i millors servies públics i ajuden a distribuir la riquesa, és a dir, qui més té més paga i qui menys té menys paga. Aquí hauríem pogut fer un ajust, no et dic una pujada.

El dèficit es va anunciar uns mesos abans de les eleccions. Els va castigar a les eleccions municipals quan van passar de 4 a 3 regidors? I els ciutadans van castigar a tot el tripartit?
Sí, segurament, sí. Si va ser un dels factors que segur que va influir, perquè és un tema que arriba molt a la ciutadania. I, en aquest cas, Junts que era a l'oposició ho va mostrar, que era el que li tocava també. A més el PSC és un partit d'ordre, el tema de la gestió econòmica la cuidem molt i crec que sí que ens va perjudicar, però va ser una de les coses.

Quins altres factors? Perquè us veieu amb l'alcaldia.
Ho veia agosarat, però clar et presentes per guanyar l'alcaldia. Vam viure un mandat excepcional. Hi ha moltes accions que no vam poder dur a terme. Això ens va passar factura, per exemple, amb el tema d'habitatge. Era una de les prioritats i crec que en aquest sentit, ens va quedar moltíssima feina a fer, perquè vam estar dos anys que no vam poder fer-la. Quan tu entres després de tants anys, bé en el cas del PSC hi havíem sigut, però hi havíem sigut amb un regidor. Des de fora, des de l'oposició, tens una imatge de l'Ajuntament, però quan tu entres t'adones que moltes coses que pensaves que eren molt fàcils, no ho són ni tant ni gens. Xoques també contra la burocràcia i això ens va passar factura. Per això li dic moltes vegades a l'alcalde que està fent moltes promeses. Tant de bo fos tan fàcil donar respostes a les necessitats, però has de mesurar molt bé quan adquireixes un compromís de què t'estàs comprometent i el que requereix.

Vostè en té alguns?
A mi em dol moltíssim no haver pogut complir amb el meu compromís amb el mercat de Volpelleres, que era fer-los un retorn de les despeses de l'any anterior. Ho vaig lluitar fins al final i no hi va haver manera. Espero que el nou govern pugui complir-ho.

"A mi em dol moltíssim no haver pogut complir el meu compromís amb el mercat de Volpelleres"

Quines promeses en concret ha fet l'alcalde que creu que no pot complir?
Més que res en concret, dir a tot que sí. És molt agosarat. Per exemple amb l'escola la Mirada amb tot el 'projecte del mentrestant', de moment totes les demandes que han fet ha dit que sí, com la cuina per exemple, però són recursos i hi ha temes legals que s'haurà de veure com se solucionen. És que jugues una mica amb les expectatives que té la ciutadania. Tant de bo, pugui dura a terme tots els compromisos que està adquirint. I atenció, perquè després ve la desafecció.

S'esperaven els resultats?
No. Jo era optimista, però no tant. Pensava, precisament, fent aquesta lectura que havíem passat 4 anys molt durs, i que això ens havia de passar factura. Pensava que ens mantindríem o en pujaríem un. Hi havia coses que la ciutadania no havia entès i és normal.

O no havia entès o no li havia agradat?
Exacte. És veritat que vam cometre errades. Quan actues t'equivoques.

Aquests resultats que xoquen amb els resultats d'un mes després que el PSC va guanyar les eleccions a Sant Cugat. Trenca amb aquest mantra que la gent de Sant Cugat vota en clau partit i no tant en clau municipal? Normalment, es diu que la gent vota per tendència general.
Jo no ho crec. I més aquí a Sant Cugat. Jo crec que aquí a Sant Cugat és claríssim, perquè  votes més a les persones, més que als partits polítics. Però una cosa que sí que s'ha demostrat és que Sant Cugat és progressista.

"Votes més a les persones que als partits polítics"

Però què vol dir progressista? Localment les dretes han pujat?
A àmbit general em refereixo. És a dir, la gent aposta pel futur, aposta per tenir més drets socials, no vol retrocessos, no vol mirar el passat, està a favor de la igualtat. La gent a Sant Cugat és progressista. El tema és que depèn del moment i depèn de les persones. En l'àmbit local, aposten per uns o pels altres això és totalment legítim. Crec que el PSC, en un futur pot lluitar per una alcaldia, perquè Sant Cugat és socialista. Sant Cugat, quan mira en clau local creu en un projecte local, creu en un lideratge, etc. i això passa en molts municipis.

"Sant Cugat és socialista"

L'altre dia també ho deia el PP això, que després d'haver entrat amb 3, es veia en un futur formant govern.
Sobre altres partits no parlaré en aquest sentit. Segurament també vam tenir vot prestat, però el PSC és un partit que aglutina moltes sensibilitats, és un partit d'acord, que mira per l'interès general... per això segons en quins moments ha tingut molt de pes, però mai hem renunciat als nostres ideals. I a àmbit municipal la gent mira molt a la persona. Si mires els programes electorals no hi ha tantes diferències entre partits.

Com es va viure dins del partit la marxa de Pere Soler a conseqüència dels mals resultats electorals?
Amb normalitat, els partits polítics no han de ser les persones, han de ser els programes: Pere Soler va fer una feina extraordinària en el seu moment, però el PSC ha viscut moments molt complicats i va fer una feina extraordinària. Però arribats els resultats decideixes fer un pas al costat. Crec que ell va ser conscient que no podia continuar liderant el partit. Al costat del Pere Soler he après molt, i agraeixo moltíssim i crec que continuarà sent un valor important dins del PSC, però potser no en llocs de lideratge a àmbit local. Crec que era el seu moment. Ara jo que sóc la portaveu si en algun moment toca serè la primera de donar un pas al costat, perquè per sort tenim una organització amb gent molt preparada.

Creu que tocava? 

Amb els resultats que vam treure, sí. 

Com han viscut l'entrada de VOX al ple? Els hem vist que en algunes de les seves propostes no intervenen.
Al final si estan aquí és perquè la ciutadania ho ha decidit, amb això respecte. Però el nostre grup no intervé, a no sé què sigui un tema que ens interpel·li de forma molt directe, bàsicament perquè no estan centrats en les necessitats de la ciutat. Ens parlen de seguretat i sí, la seguretat és important, però jo a vegades sento uns discursos que fan a tot arreu. No se centren al municipi, tenen unes directrius i pinten com si fos el Bronx. Qualsevol santcugatenc sap que no estàs insegur pel carrer. Tot gira al voltant del mateix. Per ells tot és alarmisme i la política destructiva fa mal. Des del PSC amb respecte i educació no entrarem en el seu joc.

Altres entrevistes a regidors del govern i portaveus

Aquesta entrevista forma part del seguit d’entrevistes als portaveus municipals i als regidors del govern de l’Ajuntament.

Més info: Brugarolas (tinent d'alcaldia d'Economia): "S'ha estirat molt més el braç que la màniga"

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.