Brugarolas (tinent d'alcaldia d'Economia): "S'ha estirat molt més el braç que la màniga"

Entrevista amb Carles Brugarolas, tinent d'alcaldia d'Economia de l'Ajuntament de Sant Cugat

El govern de Junts i Esquerra va anunciar que l'Ajuntament de Sant Cugat tancaria el 2023 amb un dèficit d'entre 17 i 25 milions d'euros. Una situació que obligarà a dur a terme retallades que la ciutadania notarà i que ha portat al Consistori a estar sota la tutela de la Generalitat amb un pla de sanejament que estableix límits a la gestió municipal.

Més info: Les claus del forat milionari a l'Ajuntament de Sant Cugat

Mentre era a l'oposició, Carles Brugarolas (Junts), actual tinent d'alcaldia d'Economia (càrrec que ja havia ocupat amb anteriors governs de CiU), alertava que la gestió econòmica del tripartit era "nefasta" i portava l'Ajuntament al "col·lapse". El TOT conversa amb Brugarolas, també responsable d'Organització i Coneixement, per analitzar quina és la situació financera del Consistori i quines en seran les conseqüències. 

Per què s'ha arribat a aquesta situació?

S'ha estirat molt més el braç que la màniga. Els ingressos oscil·len i les despeses han d'estar ajustades a la realitat. Els diners no plouen del cel i qualsevol estratègia que condueixi a estirar més el braç que la màniga porta a aquests resultats.

Està en perill el pagament de factures, nòmines o altres compromisos de l'Ajuntament?

No. Tot allò que s'ha de pagar, es pagarà. Però la situació és preocupant, l'Ajuntament ha de viure un procés d'ajust important. Estem parlant de despesa estructural, no d'una adquisició o una decisió puntual. El problema més greu està en l'estructura ordinària, s'han desquadrat per complet els ingressos i despeses de manera inadmissible. I capgirar-ho no és fàcil.

L'Ajuntament està sota la tutela de la Generalitat amb un pla de sanejament. Què suposa?

Quan tanques un exercici econòmic molt malament, com és el cas, la llei imposa una sèrie d'obligacions i restriccions i una d'elles és elaborar el pla de sanejament, sotmès a tutela financera. És un instrument de control cap a ajuntaments que han fet malament les coses. Implica haver d'elaborar un pla que plantegi com es revertirà la situació, i per fer-ho necessitem restablir l'equilibri pressupostari: hem de gastar menys i/o ingressar més. També, quan estàs en aquesta situació, tens l'accés a l'endeutament prohibit. És molt sever. Haver de revertir una situació de 25 milions d'euros de desquadrament amb un sol any, com intentarem, vol dir que el pressupost de 2024 serà duríssim.

Captura de Pantalla 2023 10 03 a les 13.10.19

Carles Brugarolas durant l'entrevista amb el TOT FOTO: Bernat Millet

Una pandèmia, inflació i una sentència del Tribunal Constitucional que ha fet perdre més de deu milions d'euros en ingressos per plusvàlues no justifiquen aquesta situació?

No, no és justificació. L'Ajuntament ha d'estar preparat per patir aquests sotracs, perquè són coses que passen. I per això s'ha de tenir marge de maniobra i un estalvi brut consistent i robust que permeti fer front a aquestes qüestions sense que la ciutadania ho noti. Ja ha passat abans, amb la sentència del Turó de Can Mates i d'ADIF o les expropiacions de zones verdes. O tens l'Ajuntament preparat o el tens als ossos, que és el que ha passat.

Brugarolas: "Hi ha serveis que s'han de repensar, algunes coses les deixarem de fer i d'altres s'hauran de posposar. I moltes s'hauran de fer a menor cost"

Dieu que la ciutadania ho notarà. En què?

Sí, hi ha coses que es notaran. Nosaltres treballem perquè es noti el mínim possible, volem que a nivell de serveis i en allò essencial hi hagi la mínima repercusió. Estem fent una planificació nova i hi ha serveis que s'han de repensar, algunes coses les deixarem de fer i d'altres s'hauran de posposar. I moltes s'hauran de fer a menor cost. I serà perceptible.

De moment s'ha anunciat que es retallaran les activitats de Nadal. Quines retallades més hi haurà?

Ja ho anirem avançant. Primer, necessitem una fotografia integral i completa del present i el futur a curt termini.

Mentre éreu a l'oposició, vau denunciar una gestió "nefasta" i que la política econòmica del tripartit portava l'Ajuntament al "col·lapse". Us ha sorprès el que us heu trobat?

No, ja ens ho temíem.

Captura de Pantalla 2023 10 03 a les 13.09.56

Carles Brugarolas FOTO: Bernat Millet

Amb un dèficit de 25 milions d'euros que tindrà conseqüències per la ciutadania, els responsables polítics han d'assumir responsabilitats?

Insisteixo en la conveniència de minimitzar l'etapa dels retrets i mirar endavant. Clar que hi ha d'haver responsabilitats, però d'alguna manera l'electorat també s'ha pronunciat. Ja hi ha hagut una certa assumpció de responsabilitat política. I ara abordem una etapa nova amb nous lideratges en dos dels principals partits que governaven en el mandat passat [l'exalcaldessa Mireia Inlga (ERC) i el tinent d'alcaldia d'Economia Pere Soler (PSC) van fer un pas al costat]. Però nosaltres estem concentrats en revertir aquesta situació.

El PSC ha justificat que es va trobar un escenari caòtic i amb molts contractes de serveis obsolets, responsabilitzant-ne els governs convergents.

Amb el mateix equip durant el mandat 2015-2019 amb un altre govern els resultats eren uns. I, amb un altre govern durant el 2019 al 2023, els resultats van ser uns altres. Totes les organitzacions viuen dificultats que s'han d'afrontar i és obvi que en el mandat passat no es va fer amb plenitud.

Brugarolas: "La gestió econòmica era nefasta"

Heu insistit que aquesta situació econòmica no és fruit de la corrupció o irregularitats. Què és llavors? Incompetència, ineficàcia...?

M'agradaria ser respectuós amb tothom. Està clar que no hi ha hagut una bona gestió política. La gestió econòmica era nefasta i això és el que ha passat. I ha pogut passar perquè per la pandèmia, les normatives de control i estabilitat pressupostària de l'Estat es van suspendre [es tornaran a activar a partir del 2024]. I això vol dir que les administracions locals podien gastar més en despeses corrents del que ingressaven. Però això havia de ser per despeses que puntualment havien sigut més grans per la pandèmia, no per engrandir l'estructura ordinària de l'Ajuntament. Era evident que la suspensió de les lleis s'acabaria, com passarà, i que l'Ajuntament llavors tindria un forat. Ha sigut una molt mala praxis política, que hem vingut posant sobre la taula el millor que hem pogut des de l'oposició. Però també ens vam posar a disposició del govern per millorar la política pressupostària. Era clar que en algun moment esclataria i el 2022 ja es va acabar amb dèficit. I van poder sostenir el vaixell a flot fins les eleccions, perquè eren a meitat de l'any.

No es plantegen reclamar responsabilitats legals?

Tots som responsables del prestigi de la institució i l'hem de cuidar entre tots. Si em dedico a llançar merda, és molt fàcil i sortirà a mitjans, diaris... Però això fa mal a la institució de manera innecessària i injusta.

Brugarolas sobre l'increment salarial del govern: "No es pot dir que sigui esbojarrat, és moderat"

En aquest context, vau decidir augmentar el salari dels regidors i membres del govern.

Més info: El nou govern de Sant Cugat de Junts i ERC s'apuja el sou un 17%

És molt fàcil posar aquest tema sobre la taula. La rebaixa salarial del mandat 2019-2023 es va fer amb un govern [ERC, PSC i CUP] i ja n'hem vist els resultats. L'Ajuntament venia d'una llarga estabilitat amb la política retributiva dels càrrecs electes. De molts mandats de Convergència i Unió, però que s'havia compartit amb altres partits, ja que s'havia governat amb Esquerra, PP o PSC. Va arribar el tripartit el 2019 i, crec, fruit de l'impuls de la CUP, es produeix una davallada molt important de les retribucions dels electes. Però com que hi havia més càrrecs eventuals, el cost de l'estructura del govern no va baixar gaire. I el nou govern va recuperar el que hi havia abans del tripartit. De fet, l'alcalde cobra menys del que cobrava l'alcaldessa al final del mandat 2015-2019. D'altra banda, és incomparable el cost de les retribucions amb la magnitud del problema del qual estem parlant. I jo xifro l'increment del cost de l'estructura política [salaris del govern, oposició i càrrecs de confiança] en com a màxim un 6%. No es pot dir que sigui esbojarrat, és moderat. I som una societat madura i hem de fer una reflexió. La societat santcugatenca, en general, entén que allò que se li demana a un equip professional, ha de tenir correlació amb el que rep. Jo era l'encarregat de construir una bona llista electoral per Junts i em vaig trobar amb uns quants casos de persones que tenien molta il·lusió i una gran preparació, però que hi va renunciar per la qüestió retributiva. Una cosa és perjudicar la família per la dedicació de temps enorme que has de dedicar a la feina de regidor. Però si a més suposa un dany econòmic important a la família... La capacitat de retenir i captar talent, en part, té a veure amb les retribucions.

Captura de Pantalla 2023 10 03 a les 13.10.44

Carles Brugarolas FOTO: Bernat Millet

Un dels compromisos que vau anunciar des del govern era que no augmentaríeu impostos. És possible en la situació de dèficit que heu traslladat?

Ho estem mirant. Els equips econòmics estan acabant de determinar el sostre de despesa i veurem si, congelant la fiscalitat, ho podem cobrir tot. El nostre compromís electoral és congelar la pressió fiscal, que compara l'evolució dels impostos amb les del PIB. Si nosaltres no toquem ni un impost, que és el que volem fer, estem baixant la pressió. Per mantenir-la, hauríem d'augmentar-la igual que el PIB. I tot i això estaríem abaixant els impostos, perquè la inflació està bastant per sobre. Però la nostra intenció és no tocar cap impost.

Brugarolas: "Podríem pensar a reduir el suport a la instal·lació de plaques en unifamiliars i intensificar les ajudes per plurifamiliars"

Fins i tot s'ha obert la porta a augmentar les bonificacions a famílies nombroses, eliminant el topall de renda, que el tripartit va situar en els 50.000 euros de renda. Té sentit que en un moment econòmic com l'actual a l'Ajuntament, es bonifiqui famílies amb més renda?

Més info: S'estudiaran nous barems de bonificació de l'IBI per a famílies nombroses

Abans ja hi havia un topall. Amb la modificació de la bonificació de les famílies nombroses que va dur a terme l'anterior govern, es va fer possible que famílies molt riques en patrimoni es poguessin beneficiar d'una bonificació. Es va eliminar el topall del valor cadastral. Nosaltres d'entrada recuperarem la regulació de la bonificació que hi havia fins al 2020. Per sobre de determinat tram de renda, es valorarà el valor cadastral dels immobles i el tamany de la família nombrosa, si és monoparental, etc. Així, el topall estarà en el valor cadastral. Hi ha qüestions que voldríem incloure, com si hi ha persones grans dependents a càrrec, que estem mirant com introduir-ho. Hem de parlar amb entitats especialitzades per fer la millor bonificació.

En el mandat passat es va obrir la porta a repensar la bonificació de l'IBI per aquelles cases unifamiliars que posessin plaques solar, independentment de la renda. Es canviarà o limitarà?

Volem mantenir el suport, però el volem retocar perquè tingui més impacte. Sant Cugat és el municipi de l'Estat amb més instal·lacions fotovoltaiques a les cases i és un èxit. Però la gran majoria estan en habitatges unifamiliars. Ara podríem pensar a reduir el suport a la instal·lació de plaques en unifamiliars i intensificar les ajudes per plurifamiliars. Sense grans disrupcions, però començar a potenciar els plurifamiliars en detriment dels unifamiliars. També estem mirant d'ampliar bonificacions per la instal·lació de carregadors elèctrics en empreses o cases.

Es mantindrà i ampliarà la tarifació social a més serveis?

Com sempre hem fet, l'Ajuntament ja havia avançat molt en la capacitat redistributiva de l'estructura d'impostos. I, sempre que tingui sentit perquè tingui prou impacte per la ciutadania i no sigui un infern de gestionar-ho, ens hi trobaran a favor.

ERC ha garantit que no es tocarà la despesa social. Ho podeu garantir?

De despesa social n'hi ha de molts tipus. Si hi ha algú que creu que enviar la guia de serveis socials a tots els domicilis de Sant Cugat és despesa social, no podem assumir aquest compromís. Despeses d'aquest tipus no s'haurien d'haver produït i no es produiran. Ara bé, tot allò que tingui a veure amb l'atenció assistencial o tingui una incidència clara en la vida de les persones que ho necessiten, no es tocarà. És de sentit comú.

Brugarolas: "El percentatge dels qui no fan servir els serveis socials ni en faran servir mai és molt majoritari"

Des del tripartit van destacar que van visibilitzar els Serveis Socials entre tota la població i indicaven que fins llavors els governs anteriors ho havien amagat. Projectes com els de difondre la guia de Serveis Socials no pot servir per visibilitzar-ho?

Tendeixo a pensar que molta gent, quan necessita un suport, troba recursos per identificar el servei que necessita. Hi ha una proporció important de famílies i de santcugatencs que fan algun tipus d'ús de Serveis Socials. Però el percentatge dels qui no fan servir els serveis socials ni en faran servir mai és molt majoritari. Per tant, enviar la guia a tots els municipis, és llançar el 80% del cost a les escombraries.

Una de les grans apostes que heu fet és un nou model de gestió per eliminar els reconeixements de crèdit i fer contractes per totes les factures. Per què és important?

Era de rigor i redunda en millor gestió i més eficiència a l'Ajuntament, també pel control de la despesa i els ingressos. Els reconeixements de deute són legals, però s'havien vingut fent servir cada vegada més. No només a Sant Cugat, sinó en moltes administracions. Però convé que deixi de passar i hem implantat mesures molt autoexigents per aconseguir-ho. I ha de venir acompanyat de millores d'organització interna, per exemple al departament de contractació.

Una de les crítiques al tripartit era el retard en l'aprovació dels pressupostos. El vostre govern tindrà pressupost l'1 de gener?

Sí, ja hi estem treballant. La previsió és aprovar-los provisionalment al novembre i definitivament al desembre. I les ordenances, també aprovar-les definitivament al desembre.

Brugarolas: "Serà un pressupost realista, més petit i dur"

Quines seran les línies mestres del pressupost? Serà el pressupost de les retallades?

Serà un pressupost realista, cosa que els anteriors no ho eren. I serà un pressupost més petit, dur i de transició. Pensat per sortir d'aquesta situació negativa i intentar que el pla de sanejament no duri més enllà del 31 de desembre de 2024. Haurem estat dos anys en situació de pla de sanejament, que implica molts controls, però esperem que el 2025 es comenci a normalitzar.

Un dels cavalls de batalla de Junts va ser sobre el manteniment i neteja de la ciutat i l'alcalde ja ha anunciat un pla de xoc de neteja. És un dels serveis més costosos per un Ajuntament, serà possible millorar-ho en un context com l'actual?

La societat té necessitats que no estan tan ben cobertes com haurien d'estar-ho, com la brigada, la neteja, la policia o d'altres serveis interns. Ho hem de resoldre de la manera més eficient possible. A vegades és només organitzar-se millor. Hem de fer allò que calgui per millorar les qüestions que pateix la ciutadania en el seu dia a dia. Però la situació és la que és i arribarem fins on puguem.

Brugarolas sobre Torre Negra: "No veig que es puguin habilitar nous grans equipaments"

Inversions en marxa com el complex aquàtic de Mira-sol es veuran afectades?

Intentarem que no. Els projectes que estan en curs intentarem que tirin endavant sense major inconvenient. Per exemple, el pavelló de la rítmica a la Guinardera també considerem que està en marxa i no s'ha de veure afectat. N'hi ha d'altres que semblaven més avançats, com el pavelló poliesportiu de Roquetes, i que hem vist que no hi ha res fet. I la previsió de calendari és possible que se'n vegi afectat.

La compra de Torre Negra va ser un dels grans projectes del tripartit. Com queda, tenint en compte que cal una inversió molt important per posar-la al dia i poder-la obrir, a més del manteniment.

En el seu moment es va fer una adquisició sense saber per què es faria servir. A ningú se li escapa que qualsevol equipament, a més de comprar-lo, implica una despesa de manteniment molt considerable. Això passa amb altres equipaments importants com Can Monmany, Can Rabella o Can Canyameres. I amb parcel·les. L'Ajuntament té un patrimoni important i n'hem d'optimitzar l'ús. Analitzant les necessitats que tindrà Sant Cugat en un futur i saben quina serà la població, es podrà determinar la demanda màxima d'equipaments esportius, educatius, culturals, d'habitatge protegit, etc. I, a partir d'aquí, podem fer un contrast entre les necessitats i la disponibilitat patrimonial. I si hi ha patrimoni que no s'utilitzarà, no tindria cap sentit tenir la riquesa de la ciutadania morta de riure. I s'hauria de mobilitzar com sigui.

Això inclou masies com Can Canyameres o Torre Negra.

En el cas de Canyameres ja hi ha un projecte definit des del Consell de Barri. I s'hauria de poder tirar endavant, però el panorama econòmic no ajuda a poder posar un calendari definitiu per la rehabilitació de Can Canyameres. I n'hi ha d'altres que no tenen un ús concret.

Com Torre Negra.

O Can Monmany, que només té una petita part amb ús. Què hem de fer? Haurem de fer una reflexió, perquè no es pot tenir així el patrimoni de la gent, tancat i sense cap ús.

Torre Negra no s'obrirà en sis mesos com a museu o amb un altre projecte.

No veig que es puguin habilitar nous grans equipaments.

La Mirada, quan es pugui construir, també suposarà una inversió molt important de l'Ajuntament. Estarà en disposició de fer-ho?

La Mirada ja està pressupostada. I té un nivell de prioritat màxim. Quan es pugui començar a fer el que es decideixi, ho farem.

Brugarolas: "És un luxe per Sant Cugat comptar amb Jordi Joly"

En els últims quatre anys, el tripartit va criticar que l'Ajuntament no estava ben dimensionat i faltava personal en serveis com contractació o llicències. Falta gent?

Jo crec que no, ens hem d'organitzar millor i hem de fer un millor ús de la tecnologia. A l'equip humà de l'Ajuntament hi ha molt talent i hem de fer el possible perquè aflori i aporti tot el que pot. Hi ha un munt de ganes de servir a la societat.

Un dels fitxatges que heu fet ha estat el de Jordi Joly com a gerent, també amb un sou important [99.000 euros bruts anuals].

És un luxe per Sant Cugat comptar amb Jordi Joly. Tenia ofertes econòmicament molt més grosses que la de l'Ajuntament de Sant Cugat. Però és una persona compromesa amb Sant Cugat i li agrada el projecte. El vam aconseguir engrescar i estic molt content d'estar treballant colze a colze per fer una transformació de l'Ajuntament, en benefici de la plantilla i de la societat.

El tripartit havia criticat molt la gestió dels governs convergents, denunciant que s'havien trobat un Ajuntament molt desendreçat i caòtic.

És incomparable el que hi havia aleshores amb el que ha passat els últims quatre anys. Si aquesta pregunta la responguessin treballadors de la casa... Però tinc poc interès a criticar el passat. Cadascú prendrà les seves pròpies conclusions, però l'experiència de gestió és important. I al govern anterior li va costar molt arrancar i agafar velocitat de creuer. I, quan la va agafar, les dinàmiques van portar a un creixement de la despesa que trenca un pacte social. Si vols gastar més, has d'explicar-ho a la ciutadania i apujar els impostos. Si no, li deixes el problema al següent. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem