Coordinadora d'AFAs: "Reivindiquem una escola pública de qualitat i de proximitat"

Entrevista amb la nova junta de la Coordinadora de les Associacions de Famílies d'Alumnes de Sant Cugat

La Coordinadora de les Associacions de Famílies d'Alumnes de Sant Cugat ha estrenat nova junta directiva. L'objectiu de l'entitat, que aplega les AFA de les escoles públiques de Sant Cugat, és "treballar per a una escola pública, de proximitat, gratuïta, no segregadora, inclusiva i de proximitat i per fer-ho volem escoltar, promoure la cooperació i mobilitzar a les famílies".

El TOT parla amb dues de les integrants de la coordinadora, Laura Alegre i Iona Casadevall, sobre la situació de l'educació pública a Sant Cugat, la tretzena escola o les sobreràtios.

Quins són els objectius de la nova junta de la Coordinadora d'AFAs de Sant Cugat?

Laura Alegre: La idea és ajudar a resoldre els problemes comuns de les AFAs de Sant Cugat, crear sinergies entre les famílies en defensa de l'escola pública i treballar les transicions educatives. Quan els nens passen de bressol a Primària i de Primària a l'ESO, és un tema que neguiteja molt a les famílies i hi ha molta desinformació. Sobretot volem ser un altaveu conjunt de l'escola pública per denunciar les problemàtiques, tenir una comunicació transparent amb l'Ajuntament i cooperar i treballar per l'educació pública a Sant Cugat. També volem incidir en les mobilitzacions. L'escola pública és de tots i ha d'estar al carrer i des de la Coordinadora ens hem marcat l'objectiu que, quan hi hagi problemàtiques com cursos bolets o el decret menjador, denunciar-ho públicament i organitzar mobilitzacions reivindicatives i festives.

Quines mancances detecteu en l'escola pública de Sant Cugat?

Iona Casadevall: S'han de millorar moltes coses de l'escola pública, s'ha de treballar molt amb l'Ajuntament i ho volem fer. Per exemple, hi ha moltes deficiències d'inclusió social. Hi ha molts neguits entre les famílies i el nostre objectiu és tranquil·litzar-les.

Laura Alegre: Pel que fa a infraestructures, alguns edificis són molt antics i caldria manteniment. També s'haurien d'aportar més recursos per resoldre els problemes de les ràtios i els cursos bolet, que és un problema endèmic a Sant Cugat i que afecta els projectes educatius de les escoles. S'han de treballar molts temes perquè els nostres fills estiguin ben atesos.

Per què és important disposar d'una coordinadora d'AFAs?

Laura Alegre: És important estar coordinats perquè les problemàtiques comunes es poden treballar més i millor com més forts siguem i més veu tindrem. Si tothom té el mateix problema, amb la força de tots podem aconseguir millores. El nostre primer objectiu és arribar a les famílies, n'hi ha moltes que no coneixen la Coordinadora. Hem d'explicar a les famílies que existeix i per què serveix. Podrem treballar conjuntament en molts àmbits per ajudar a millorar l'educació a Sant Cugat.

Un dels temes actuals és la tretzena escola. El Departament, a través de l'Ajuntament, va informar que s'obriria amb un grup embrió si hi havia falta de places després de les preinscripcions. Vosaltres demanàveu que fos abans.

Més info: La 13a escola començarà el curs vinent si falten places en les preinscripcions

Laura Alegre: La tretzena escola, tot i haver-hi una dotzena escola en barracons i que ha de millorar, és necessària. Però falta molta informació d'on s'ubicarà, en quin espai... Això ens neguiteja com a famílies i veiem que les famílies que quedin fora i hagin d'anar en aquesta tretzena escola, sense saber ubicació, pot crear desconeixement i problemàtica. S'hauria d'haver anunciat millor i més transparent.

Iona Casadevall: Les famílies es neguitegen perquè no se sap ni on anirà ni com serà. Si a partir de les inscripcions fas una tretzena escola i com a famílies estàs mirant les opcions que tens, és complicat. Si es fa, estaria bé que ho comuniquessin abans a les famílies per tenir una previsió perquè estiguin tranquil·les.

Laura Alegre: No poden improvisar. Si saben que l'implantaran a l'escola amb més preinscripcions, tindran un neguit. Hi ha manca de planificació i previsió que no s'ha tingut en compte.

Hi ha falta de places a l'escola pública a Sant Cugat?

Iona Casadevall: Sí. A mi mateixa em va tocar una escola concertada i segregada i a la meva llista no en vaig posar cap. Et trobes amb aquesta situació perquè hi ha un sobrecàrrega a les escoles públiques i no pots entrar, i això neguiteja molt. No vam acabar en una concertada, però en el primer moment ens va tocar. Entenc que moltes famílies es trobin en la mateixa situació i Sant Cugat necessita una tretzena escola. Veus les famílies molt nervioses a les preinscripcions. També s'ha de treballar per veure què passa amb el Leonardo, si hi haurà places suficients per a tots els alumnes que ara estan a Primària.

Laura Alegre: Per exemple, fa molts anys que hi ha cursos bolets. Reivindiquem que tothom té dret a una plaça pública i necessitem informació perquè la gent pugui triar.

Les ràtios de l'escola pública també estan per sobre dels 25 alumnes en molts grups a Sant Cugat.

Més info: La meitat de grups de l'escola pública de Sant Cugat supera la ràtio de 25 alumnes

Laura Alegre: Per reduir les ràtios cal baixar-les i aplicar les normatives, perquè van jugar amb l'increment del 10%. A Sant Cugat, a 2n de Primària totes les escoles públiques estan dos o tres alumnes per sobre la ràtio. També hi ha gent que vivint a Valldoreix o La Floresta, els ha tocat una escola de Sant Cugat. S'hauria d'invertir en recursos. Si hi ha una necessitat d'una tretzena o una catorzena escola perquè els nostres fills estiguin ben atesos, s'ha de fer. Les aules estan saturades amb aules de 27 o 28 alumnes i és molt difícil atendre els nens.

S'han revertit les retallades de la crisi?

Laura Alegre: S'omplen la boca dient que s'han revertit, però, per exemple, els docents no han retornat a la jornada anterior al 2010 que incrementava les hores lectives. Pel que fa a recursos, les escoles amb una línia, com la Floresta, tenen problemes amb els tècnics d'educació infantil o amb els integradors socials. O el decret d'escola inclusiva d'aquest any, que no té pressupost. No es poden posar pedaços, si no hi ha coixí econòmic, material humà i d'infraestructura és difícil que la gent se senti ben atesa.

Iona Casadevall: És molt maco que l'escola sigui inclusiva, però necessitem els recursos. Moltes escoles tenen els mateixos recursos per fer aquesta inclusivitat.

Creieu que pot haver-hi una competència excessiva entre escoles públiques?

Laura Alegre: Com a coordinadora defensarem tots els models d'escola pública que hi ha a Sant Cugat. Pel que fa a projectes educatius, cada escola té la seva identitat i manera de fer. A Sant Cugat, totes les escoles públiques són molt potents i hi ha molta oferta.

Es va decidir mantenir la zonificació escolar de dues zones. Com ho veieu?

Més info: Sant Cugat manté les dues zones escolars

Laura Alegre: La nostra idea és fer formació en aquest àmbit amb algun expert que ens expliqui diferents models. El que està clar és que el model de Sant Cugat per nosaltres no és l'ideal. És un tema prioritari.

Com es pot potenciar l'escola de proximitat?

Laura Alegre: Nosaltres reivindiquem escola pública de qualitat, de proximitat i inclusiva... L'escola de barri és molt viable a Sant Cugat i també implica millores en mobilitat i medi ambient. El transport també va caure fa uns anys amb les retallades i trobem escoles com Valldoreix, La Fa Floresta o Catalunya a Mira-sol que trobem una massificació de 200 famílies recollint nens perquè viuen lluny.

Heu parlat d'infraestructures. Quines millores calen?

Laura Alegre: Cal un manteniment dels edificis més antics, alguns de quaranta anys. Ens consta que hi ha escoles amb goteres. Tot i que s'inverteix i hi ha una feina darrere, cal que ens hi posem i que es vegi un manteniment real. L'estat dels edificis defineix també el nivell pedagògic i els projectes educatius que es poden aplicar.

Iona Casadevall: Un edifici que tingui goteres no és agradable i s'ha de treballar més.

Quines serien les principals demandes a l'Ajuntament?

Laura Alegre: De moment, tenir comunicació directa. De fet, tindrem una reunió aviat. Els demanarem transparència i informació, perquè si hem de treballar tots de la mà, cal més transparència.

Durant el curs també hi va haver polèmica amb l'esborrany d'un nou decret de menjadors i va sorgir una plataforma a Sant Cugat que denunciava que era una privatització. Com ho veieu?

Més info: Neix una plataforma contra el nou decret de servei de menjador escolar

Laura Alegre: Part de la junta ens vam conèixer a través de la campanya SOS Menjador, en què estàvem en contra d'aquest decret, que creiem que és neoliberal i privatitza l'espai del migdia de les escoles i el mercantilitza. S'ha de canviar totalment, el temps de migdia i l'alimentació han de ser de qualitat i no ho podem vendre a grans empreses que no vetllin per la qualitat i prioritzin l'economia. Se'ns va dir que es faria un nou decret i que ens el passarien.

Sant Cugat és un municipi amb moltes escoles concertades. Com ho veieu?

Laura Alegre: Com a coordinadora defensem el model d'escola pública i treballarem per això. Abocar diners públics a escoles que segreguen o que tenen una ideologia religiosa, no ens sembla bé. Els recursos públics han d'anar a la pública.

 
Comentaris

Destaquem