Exterior de l'Escola Catalunya, en la qual hi ha hagut famílies que no han entrat. FOTO: Bernat Millet

Societat

Queixes per la zonificació escolar: "potencia l'ús del cotxe" i la "segregació"

L'Ajuntament, per la seva banda, assegura que ja s'està treballant en la qüestió i apunta que la divisió pot canviar pel curs vinent

Fa unes setmanes s'ha fet la primera volta de les preinscripcions escolars en els centres educatius de Sant Cugat, i algunes famílies s'han quedat fora de les escoles que havien marcat com a primeres opcions. En aquest sentit, hi ha queixes en relació amb la divisió en "només" dues zones geogràfiques dels centres santcugatenques. Cal destacar que les preinscripcions són competència del Departament d'Educació, però que l'Ajuntament pot proposar a la Generalitat en quantes zones es divideix el municipi, tot i que és l'ens nacional qui ho verifica finalment.

De fet, entre algunes famílies afectades i la Coordinadora d'AFES de Sant Cugat consideren que el fet que els centres de la ciutat es divideixin en dues zones representa un problema per a la sostenibilitat ambiental, ja que, segons denuncien, potencia l'ús del cotxe i també la segregació escolar, ja que, tal com apunten, potencia la concentració de famílies amb poc capital econòmic i cultural en les mateixes escoles.

En aquest sentit, l'Ajuntament de Sant Cugat ha assegurat al TOT que va haurà comunicar la divisió de les zones de cara al curs vinent el mes de novembre d'aquest any, i que ja fa un temps que treballa en la possibilitat de canviar el model de zonificació actual, tenint en compte criteris de proximitat i per tal de mitigar al màxim les possibilitats de segregació escolar, a través de la comissió permanent del Consell Escolar Municipal.

Cal destacar que fa uns anys, els centres educatius públics de Sant Cugat es dividien en 7 zones, mentre que els concertats anaven a banda. L'any 2012, però, es va obligar al consistori a unificar les públiques i les concertades en les mateixes zones, i aleshores va canviar el model.

El "cotxisme escolar"

Per això, algunes de les famílies que no han pogut veure satisfeta la seva primera o segona opció, es queixen ara de la divisió en dues zones des de la perspectiva que perdran el valor de la proximitat entre casa seva i l'escola dels seus fills.

És el cas, per exemple, de Jaume Valldeperas, que podria anar a peu des de casa fins a les escoles Turó de Can Mates i Ciutat d'Alba, però la seva filla, que enguany comença P-3, ha quedat fora d'ambdós centres. Valldeperas ha calculat que haurà de fer uns 75 km en cotxe a la setmana per poder portar la filla gran a l'escola i la petita a l'escola bressol. "És incoherent amb les paraules del Govern municipal sobre la seva voluntat de reduir la contaminació i l'impacte mediambiental", denuncia el pare, que afegeix que amb aquesta divisió de zones, "el Govern fomenta el cotxisme escolar".

En aquest sentit, Jaume Valldeperas considera que els centres educatius del municipi haurien d'estar dividits en més zones, la qual cosa beneficiaria la proximitat dels centres amb les residències dels seus alumnes i, com a conseqüència, que aquests hi poguessin anar a peu: "Quin sentit té que una persona de la Floresta vagi a escola a Mira-Sol?".

Una divisió que "no és realista"

A Teresa Pérez, que havia marcat com a primera opció l'Escola Catalunya, li ha passat exactament el mateix: "Vivim a 500 metres del Catalunya, i la resta d'escoles ens queden molt lluny. És difícil anar-hi caminant amb un nen de 3 anys". De fet, tal com explica ella mateixa, la família estava "convençuda" que els tocaria al Catalunya. Ara, però, no tenen plaça ni en aquest centre ni en el següent més pròxim, el Turó de Can Mates. "Ens veurem obligats a agafar cotxe quan no seria necessari", apunta Pérez.

En aquest sentit, assegura que "la divisió de zones no és realista" i denuncia que en una de les zones els centres queden tots molt pròxims entre si, amb la qual cosa la problemàtica disminueix, però que en l'altra, a la qual formen part, "la zona territorial és molt àmplia".

La regidora d'Educació de l'Ajuntament, Pilar Gorina, ha defensat en declaracions al TOT que no es tracta "d'una situació generalitzada", tot i reconèixer que la zonificació va funcionar millor l'any passat, mentre que aquest any s'ha obert la porta a analitzar-lo i "revisar-lo", en part per les molèsties que han patit algunes famílies.

"Potencia la segregació escolar"

L'actual model de zonificació escolar tampoc agrada a la Coordinadora d'AFES de Sant Cugat. "Compartim al 100% les apreciacions d'aquestes famílies", explica Xènia Amorós, presidenta de la coordinadora. De fet, assegura que "no només provoca desplaçaments, sinó també segregació escolar". Una segregació apunta, que es deu a la concentració d'alumnes amb contextos socioeconòmics i culturals complicats. "Aquesta zonificació acaba provocant que les escoles no reflecteixin la realitat dels barris on són", afegeix.

Per això, des de la Coordinadora d'AFES aposten per a una "revisió de la zonificació" i aposten, per exemple, per afegir bonificacions vinculades a la zona de residència de les famílies en les preinscripcions.

Possibilitat de canvis

Tal com explica Xènia Amorós al TOT Sant Cugat, aquesta situació pot canviar aviat. De fet, ja és un tema que s'ha tractat en el Consell Escolar Municipal, un òrgan format per representants dels diferents centres educatius del municipi (públics, concertats i privats), associacions de familiars d'alumnes i càrrecs de l'Ajuntament. 

En aquest sentit, les declaracions d'Amorós coincideixen amb les de Gorina, que destaca que la comissió permanent del Consell Escolar Municipal analitzarà la situació, amb un seguit de dades relacionades amb l'escolarització damunt la taula, amb l'objectiu d'erradicar la segregació escolar i potenciar la proximitat. De totes maneres, la regidora ha volgut recordar que una revisió de la zonificació "no garantirà 100% que tothom pugui entrar en la seva primera opció".

Algunes primeres opcions no són satisfetes

Així doncs, en aquestes preinscripcions escolars, els col·legis públics de Sant Cugat oferien 529 places, de les quals 511 han estat sol·licitades. Tot i això, no totes les primeres opcions sol·licitades es podran cobrir, i és que escoles com el Gerbert d'Orlhac (té 61 sol·licituds de les 46 inicialment oferides), l'Escola Catalunya (59 sol·licituds de les 46 inicials) el Turó de Can Mates (49 sol·licituds de les 46 oferides) o La Mirada (47 sol·licituds de les 46 inicials) han vist superat el nombre de vacants inicials. Per contra, escoles del Joan Maragall (amb 31 sol·licituds) o el Pins del Vallès (amb 32 sol·licituds) es queden lluny de les 46 inicials.

Més info: L'educació pública és l'opció més escollida pel curs vinent pels santcugatencs

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.