L'educació pública és l'opció més escollida pel curs vinent pels santcugatencs

Totes les prescripcions escolars per al curs 2021-2022 tindran cabuda en els centres educatius de Sant Cugat, tant públics com concertats

Les escoles i instituts públics de Sant Cugat han pogut acollir en les seves aules totes les preinscripcions per al curs 2021-2022, garantint així el dret a una educació pública a tots els santcugatencs, segons dades de l'Ajuntament de Sant Cugat, facilitades el dilluns 26 d'abril. A més, en el cas de les escoles concertades, també s'han pogut cobrir totes les sol·licituds demanades.

Així doncs, en aquestes preinscripcions escolars, els col·legis públics de Sant Cugat oferien 529 places, de les quals 511 han estat sol·licitades. Tot i això, no totes les primeres opcions sol·licitades es podran cobrir, i és que escoles com el Gerbert d'Orlhac (té 61 sol·licituds de les 46 inicialment oferides), l'Escola Catalunya (59 sol·licituds de les 46 inicials) el Turó de Can Mates (49 sol·licituds de les 46 oferides) o La Mirada (47 sol·licituds de les 46 inicials) han vist superat el nombre de vacants inicials. Per contra, escoles del Joan Maragall (amb 31 sol·licituds) o el Pins del Vallès (amb 32 sol·licituds) es queden lluny de les 46 inicials.



Pilar Gorina, regidora d'Educació de l'Ajuntament, ha valorat aquestes dades de manera positiva: "Un 95% de les sol·licituds els pertocarà una de les seves 3 primeres opcions". A més, Gorina ha assenyalat "l'envelliment de la zona o la proximitat d'altres escoles" com un dels factors de les poques sol·licituds en les escoles Joan Maragall o Pins del Vallès.

Cobertes totes les sol·licituds a les concertades

En el cas de les escoles concertades, tampoc s'arriba al sostre de l'oferta inicial (443 places), i és que s'ha rebut un total de 362 sol·licituds, podent cobrir quasi totes elles les ofertes inicials exceptuant l'Avenç, que ha rebut 79 sol·licituds, quan tenia una oferta inicial de 75. Per contra, l'escola Santa Isabel (amb 15 sol·licituds) ha quedat enrere de les 46 ofertes inicials.

 



D'altra banda, comparant l'educació pública amb l'educació concertada, els santcugatencs segueixen apostant per l'ensenyament públic, i és que de les 873 sol·licituds, 511 han estat a escoles públiques (un 58,53%), mentre que 362 ha estat per escoles concertades (un 41,47%). "Es manté la tendència dels darrers anys, amb un 60% aproximadament per la pública i un 40% per la concertada, una tendència que es va invertir farà uns 15 anys, quan els valors eren de 40% pública i 60% concertada" ha afegit Gorina.



En aquesta línia, també destaca la diferència de sol·licituds entre la Zona A de Sant Cugat (els barris perifèrics) o la Zona B (en nucli de Sant Cugat), i és que mentre que en la zona A s'aposta més per l'educació pública (quasi un 65% per contra el 35% de les concertades), en la Zona B i hi ha quasi paritat (amb un 53% per la pública i un 47% per a la concertada).

Una altra dada rellevant és que dels 993 infants nascuts el 2018 amb padró al municipi, 873 han fet la preinscripció en una escola santcugatenca, suposant un 87,92% del total de santcugatencs del 2018. "L'any passat vam viure una situació atípica, i vam tenir més inscripcions a Sant Cugat per la Covid-19, arribant quasi al 92%, però enguany tornem als resultats normals, al voltant del 88%".

Els instituts, també acolliran totes les sol·licituds

En el cas dels instituts, i tenint en compte aquells que suposant un canvi de centre educatiu, els centres públics han rebut 470 sol·licituds de les 480 que oferien. Tanmateix, mentre que l'Angeleta Ferrer, amb 140 sol·licituds de les 118 inicials), el Pla i Farreras (amb 131 sol·licituds de les 118) o l'Institut Catalunya (amb 15 sol·licituds de les 8 incials), no podran cobrir totes les primeres opcions. Per contra, el Leonardo da Vinci ha rebut 71 sol·licituds de les 120 inicials.



Amb això, Pilar Gorina ha explicat el motiu d'aquesta descompensació entre instituts: "Actualment, tots els alumnes tenen un centre de referència i el Leonardo da Vinci com a 2a opció i això no ens agrada, ja que en ser l'opció de tothom sembla que no sigui la de ningú".

És per això, que Gorina ha indicat que és un bon moment per replantejar les zones educatives: "Pensem que és un bon moment per fer canvis, sempre pensant en l'educació equilibrada al municipi i amb la lògica pedagògica, perquè cada centre pugui comptar amb el seu institut de referència i poder redistribuir l'alumnat així segons les seves necessitats educatives". A més, un altre factor important de cara el futur serà quan La Mirada arribi a 6è de primària, i és que per ara, els alumnes més grans estan cursant 2n de primària.

Aposta per la pública

En el cas dels instituts concertats, aquestes dades són més difícils d'analitzar, i és que la majoria tenen una continuïtat entre l'educació primària i la secundària. Tot i això, de les 141 places inicials, s'han sol·licitat un total de 128.



Finalment, l'Ajuntament també ha posat en relleu que dels alumnes que van cursar 6è de primària en una escola pública, un 85% continua apostant per l'ensenyament públic del municipi, mentre que un 15% canvia a la concertada o a una altra escola d'un altre municipi. No obstant això, es veu compensat amb l'arribada d'alumnes d'altres municipis o que canvien l'escola concertada per la pública.

 
Comentaris

Destaquem