Calor a les aules: solucions senzilles que no podem ignorar
'Hi ha mesures immediates, de baix cost i contrastades que poden reduir el sobreescalfament dels edificis i que, malgrat la seva senzillesa, no s'estan aplicant'
A Sant Cugat, les escoles públiques no estan preparades ni adaptades per afrontar les onades de calor cada cop més extremes, amb conseqüències greus sobre la salut i benestar dels nostres infants i docents, com són la deshidratació, la insolació, l'esgotament, la irritabilitat i la fatiga, a més d'alteracions en la concentració, la memòria i la capacitat per a processar i retenir informació i executar tasques complexes.
Mentre esperem les millores estructurals necessàries, que inclouen la incorporació d'elements d'ombra, la millora de l'aïllament tèrmic, la renaturalització dels patis o la instal·lació de sistemes de refrigeració, hi ha mesures immediates, de baix cost i contrastades, que poden reduir el sobreescalfament dels edificis i que, malgrat la seva senzillesa, no s'estan aplicant.
Un exemple és la ventilació nocturna: l'OMS recomana obrir les finestres durant la nit, quan la temperatura exterior és més baixa, per refrescar l'edifici i tancar-les durant el dia, abaixant també les persianes, per evitar l'entrada de calor. Només amb això es podria reduir la temperatura de les aules durant les primeres hores del dia i atenuar el pic de calor diari.
La millora que cal fer incideix sobre els protocols de gestió dels edificis, i per això, cal la implicació de tota la comunitat. Potser així podríem evitar que les escoles es converteixin en espais insalubres cada estiu, pel bé dels nostres infants i mestres i de la important tasca que es fa a les escoles públiques.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
