Cantem al Nadal
Com cada Nadal, des de fa deu anys, Camerata Coral Sant Cugat i orquestra dirigides per l’incansable i creatiu Xavier Baulies, ens porta al Teatre-Auditori la seva Cantata de Nadal
El tenor Eduardo Ladrón de Guevara (descendent sens dubte d’una il·lustre saga teatral) inicià, amb el cor, Comfort ye. Every valley, amb veu diàfana i bona emissió que mantindrà en totes les seves intervencions. La soprano Serena Sáenz, comença amb Rejoice greatly, una ària on mostra les seves agilitats que confirma plenament a He shall feed His flock like a shepherd. El cor revalida la seva evolució positiva en totes les intervencions, excel·lents en el Halleluia i punyents a Worthy is the Lamb.
La cantata d’enguany està construïda sobre cinc poemes de Pàmias escollits de la seva extensa obra amb una gran varietat de registres i fórmules relacionades amb el naixement de Jesús. La poesia del mestre de Guissona neix d’una visió depurada pel pas dels anys que explora essències clàssiques i claredat d’imatges que no deixen d’ignorar la profunditat a partir de la necessària innocència del creient.
Guinovart en fa una lectura expressiva elaborant una sonoritat plena de contrastos que generen, amb eficàcia plena, l’assumpció del missatge poètic per qualsevol nivell d’oïdor. Des del vals que, a vegades, adopta aires de Xostakóvitx fins melodies elegíaques absolutament arrelades a la seva pròpia idiosincràsia.
El compositor té una peculiar i encertada manera d’orquestrar que li permet multiplicar l’efecte sonor amb pocs instruments, treure de la trompeta, del clarinet, del piano, uns resultats potents que accentua amb la percussió, extraordinari Pereira, i una corda subtil que ens porta tota la sensibilitat d’un autor que sap llegir i, sobretot, transmetre tots els colors per obtenir brillants resultats de les veus dels cors fins explotar amb una nadala que sembla popular. Marta Angelat precedia cada un dels cinc fragments amb la lectura dramatitzada dels poemes amb la qualitat i sentiment acostumats. Una obra mereixedora de projecció per la seva gran categoria.
Per acabar quatre nadales, Cançó de bres per a una princesa negra, de Rodriguez Sabanés, African Noel de A. J. Thomas, amb una magnífica actuació solista de la soprano Laura Brasó, Suite Nadalenca de populars catalanes precisament arranjades per Albert Guinovart i L’abraç del bon pastor de Lluis Vila. Per tancar Adeste fideles amb la participació del públic entusiasmat que confirma la necessitat de convertir definitivament la Cantata en una celebració integrada en la tradició a Sant Cugat de les festes nadalenques sobretot, com és el cas, per aquesta important aportació en el món de la creació musical que, d’aquesta manera, s’arrela i projecta a la ciutat en l’àmbit musical nacional i internacional.
Els altres participants han estat la Coral Polifònica de Tremp, el Grup Coral Casp de Barcelona, el Cor Juvenil de Fusió i el Cor Infantil Pins del Vallès de Sant Cugat, Music’Al Cor de l’Harmonia de Valldoreix i Cors Infantils El Raiers de la Pobla de Segur i Valldeflors de Tremp.
