Juanjo Cortés, historiador valldoreixenc.

Opinió

Eleccions valldoreixenques

El passat diumenge 25 de maig es van celebrar les eleccions al Parlament Europeu

Els resultats de Valldoreix mostren que ha guanyat CiU amb 1.044 vots (33,14%), com a segona força ha quedat ERC (ERC-NEcat-EPDD) amb 813 vots (25,80%), tercer ICV-EUiA amb 310 vots (9,84%), quart el PP amb 291 vots (9,23%), cinquè Ciutadans (C's) amb 195 vots (6,19%), sisè el PSC amb 134 vots (4,25%) i setè Podemos-Podem amb 101 vots (3,20%).

Ha votat el 56,07% dels 5.617 electors, molt lluny del 77,86% de les autonòmiques de 2012. L'anàlisi de les dades ens mostren alguns comportaments de l'electorat valldoreixenc que m'agradaria destacar.

Les eleccions europees de l'any 2004 les va guanyar el PSC per 23 vots de diferència amb CiU. El PSC, a les eleccions autonòmiques de l'any 1999, va aconseguir el seu sostre de vots amb 780, des d'aquell moment ha anat fluctuant fins a estavellar-se a les municipals del 2011 amb 191 vots, i ara continua el seu descens amb els resultats més baixos de tota la història. Què ha passat al PSC, que era el pal de paller de la Candidatura de Progrés i Catalanista de Valldoreix, per convertir-se en un partit residual a Valldoreix? No crec que tan sols sigui conseqüència de la dinàmica nacional.

Una altra dada important és la pujada que ha fet ERC
, superant per 126 vots el resultat de les autonòmiques de l'any 2003, quan van obtenir 687 vots. Des de les autonòmiques de 2012 ha guanyat 272 vots. ICV-EUiA ha patit una certa davallada, tot i perdre 40 vots des de les autonòmiques, conserva el tercer lloc. Els millors resultats d'ICV-EUiA els va assolir a les autonòmiques de l'any 2006, quan va obtenir 487 vots, i a les passades eleccions municipals es va convertir en el partit d'esquerres amb els millors resultats, amb 346 vots. Caldrà veure si en properes cites ERC consolida aquests resultats pujants i és capaç d'assolir el lideratge de les esquerres a Valldoreix.

El PP ha tret un mal resultat a Valldoreix, des de les autonòmiques de 2012 ha perdut 186 vots. El sostre dels populars a Valldoreix es va produir a les generals de l'any 2011, quan van obtenir 607 vots.

CiU ha estat, un cop més, la guanyadora d'unes eleccions. A Valldoreix tan sols ha perdut les primeres eleccions municipals de l'any 1979, que van guanyar Josep Lluís Martínez i el PSC-PSOE; les municipals a alcalde de l'ELM de l'any 1991 que va guanyar Miquel Massanés (UNIS); les municipals a president de l'EMD de 2003 i 2007 que les va guanyar Montserrat Turu (CPCV) i les europees del 2004, que va guanyar el PSC. CiU es presentava a aquestes eleccions venint dels millors resultats de la seva història a Valldoreix, 1.907 vots a les autonòmiques del 2012, unes eleccions que van tenir una participació del 77'86%. Des d'aleshores ha perdut 863 vots.

Ara que els partits santcugatencs comencen a escollir els seus candidats i candidates a les municipals del 2015 voldria reflexionar sobre les municipals a Valldoreix. A data d'avui hi ha diverses incògnites i incerteses.

El sistema electoral de les EMD per al 2015, si s'aprova el projecte de Llei de Governs Locals de Catalunya, canviarà, escollint els electors el president i els vocals, i no com fins ara que els vocals són nomenats a posteriori pels partits en funció de les eleccions al municipi. Caldrà veure com es resol en el període d'esmenes parlamentàries.

Els candidats i candidates, escollits en el si dels partits santcugatencs, on les dinàmiques internes no sempre coincideixen amb la realitat valldoreixenca, són a data d'avui una incògnita. Malauradament no hi ha cap partit amb una secció pròpia a Valldoreix, com solen tenir poblacions amb una demografia similar. Caldrà veure si les diferents plataformes veïnals i ciutadanes entraran en la contesa electoral, com a candidatura pròpia o aliats amb algun partit. També caldrà veure si les forces d'esquerres reeditaran la Candidatura de Progrés que els va portar a guanyar la presidència dos cops o si algun partit es desmarca.

Són moltes incògnites i incerteses a resoldre i que en funció de com es desenvolupin condicionaran els resultats de les municipals, però si projectéssim els resultats de les europees, amb un sistema diferenciat en l'elecció del president i dels 8 vocals, i tenint en compte que la CUP té un electorat d'uns 200 vots, ens donaria la següent projecció: CiU, 3 vocals (l'1, 3 i 5); ERC, 3 vocals (2, 4 i 8); IC, 1 vocal (el 6) i PP 1 vocal (el 7). El vocal 8 estaria en joc entre CiU i ERC per 10 vots de diferència a favor dels republicans.

Les respostes a totes aquestes incògnites i incerteses s'aniran resolent els propers mesos. Segurament aquesta projecció no coincidirà amb la realitat, però per conèixer els resultats electorals haurem d'esperar a la nit del 24 de maig de 2015.

Segueix @jjcortesgarcia a Twitter i a Facebook