Opinió

Espai per a l’optimisme

La reactivació del comerç i el consum es nota especialment i inicialment a les grans ciutats i capitals de província, però les previsions són que ràpidament es traslladi a ciutats com Sant Cugat

Hi ha espai per a l’optimisme en el sector comercial. La recuperació del consum presenta un millor comportament del previst inicialment. El consum –de productes no essencials- i la despesa en oci, restauració i lleure de les persones, depèn de dos factors fonamentals: la capacitat de poder adquisitiu i les expectatives i confiança en el futur.

Respecte el primer, la taxa d’estalvi familiar ha crescut 10 p.p. al 2020, el que mostra que existeix a Catalunya molt estalvi generat com a conseqüència de la “no despesa” feta durant els confinaments.

Respecte el segon, els indicadors mostren signes molt positius i millors que les previsions a inici d’any. Per exemple l’índex de “Confiança del Consumidor” que elabora el CIS de l’abril ha pujat +4,7 punts respecte el mes anterior i està pròxim a assolir els nivells que tenia a finals de 2019, abans de la pandèmia. El subíndex “d’Expectatives Futures”, relacionat amb la confiança i seguretat del comprador, ha recuperat plenament els nivells anteriors a la pandèmia. El mateix succeeix amb el Retail Confidence Indicator i el Consumer Confidence Indicator per a Espanya que publica Europa (Eurostat).

També es comença a observar un canvi de tendència en les grans ciutats en relació als locals buits. Per exemple, a Girona, molts locals “en lloguer” canvien per “properes obertures”, amb noves firmes com Furest, Kave Home o Velòdrom.

La reactivació del comerç i el consum es nota especialment i inicialment a les grans ciutats i capitals de província, però les previsions són que ràpidament es traslladi a ciutats mitjanes com Sant Cugat. Hi ha espai per a l’optimisme.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.