Opinió

Estrès per educar: una qüestió de gènere

'Perquè fent visibles les dinàmiques que generen desigualtat dins de casa nostra, podem desenvolupar eines per canviar-les'

Fa un temps que el concepte càrrega mental apareix en diversos contextos: laboral, mitjans de comunicació, formacions de gènere... Però, què és exactament la càrrega mental? Qui la pateix? Quines són les seves implicacions? Com afecta en l'àmbit educatiu?

La càrrega mental són totes les tasques de planificació, organització i presa de decisions que comporta una feina i que són poc reconegudes. En l'àmbit familiar, trobem que són les dones les que, majoritàriament, assumeixen aquestes tasques "invisibles", qüestió que pot augmentar l'estrès, l'ansietat i els conflictes dins de la llar.

Pel que fa a l'àmbit educatiu, l'estudi de La Caixa ens mostra com les dones participen més (80%) en els processos educatius de les seves filles i fills que els homes (20%). És a dir, la participació familiar en els processos educatius està altament feminitzada.

A part dels problemes de salut mental que genera, una de les conseqüències principals que comporta la càrrega mental és que el 58% de les dones, "després de ser mares, fan algun tipus de renúncia (reducció de jornada laboral, excedència...) en la seva carrera professional, davant del 6,2% dels homes". Una altra conseqüència és que, mentre continuï invisibilitzada, la càrrega mental continuarà exercint com a model per a les generacions vinents, perpetuant les desigualtats de gènere.

Donat això, a Escoles Coeducatives considerem de vital importància educar en la corresponsabilitat. Perquè fent visibles les dinàmiques que generen desigualtat dins de casa nostra, podem desenvolupar eines per canviar-les. Ja que si fem de casa nostra un espai més igualitari, la nostra societat també ho serà.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.