Opinió

La bicicleta a Sant Cugat

D'una banda, es troben els efectes positius saludables i de descongestió de la ciutat i, per l’altra, l'increment dels robatoris d’aquests vehicles

Des d’algun temps enrere, la bicicleta s'ha tornat part integrant del paisatge urbà que interacciona directament amb l’automòbil, els vianants i, fins i tot, amb el mobiliari públic de les ciutats. Aquest increment en l’ús de la bicicleta i, per tant, de les unitats existents al nostre entorn (més d'un 56% dels ciutadans confirmen disposar d'una bicicleta i al voltant del 41% la utilitzen amb regularitat) ha provocat efectes adversos.

Per una part, hi ha els efectes positius saludables i de descongestió de la ciutat i, per l’altra, l'increment dels robatoris d’aquests vehicles. Gairebé un 18% dels ciclistes confirmen haver estat víctimes del robatori de la seva bicicleta en els últims 5 anys, segons les estadístiques presentades en el Baròmetre de la Bicicleta del 2015 de l'empresa GESOP del 2015. Com a conseqüència, el 75% dels usuaris els agradaria que s’implantés al seu ajuntament un registre de bicicletes per tal de tenir un control sobre la seva bicicleta.

La sol·licitud d'aquest registre enllaçat amb la base nacional existent de bicicletes, ja ha estat avalada pels diferents col·lectius ciclistes de la nostra ciutat així com per la mateixa policia municipal que confirma la seva necessitat, atès l'increment de robatoris en trasters particulars amb la finalitat d’apropiar-se de les bicicletes, algunes d'elles valorades en diversos centenars i milers d'euros. Aquest registre podria, a més, en el cas de robatori de la bicicleta, servir de confirmació per cobrar la indemnització de qualsevol assegurança privada que l’usuari tingui contractat a títol particular.

Per tant, C’s Sant Cugat, atenent a aquesta nova realitat i volent donar una resposta a la demanda dels usuaris, proposarà una moció en el pròxim ple municipal instant l’Ajuntament de Sant Cugat a començar els tràmits per tal de crear un registre voluntari i gratuït de les bicicletes al nostre municipi. Aquesta inscripció serà gestionada per la policia municipal i hauria d'incloure el nombre de bastidor ja inclòs a la bicicleta, una matrícula municipal (adhesiu o placa) i una foto que faciliti el reconeixement d'aquesta.

Les possibilitats són moltes, per això proposem a la resta de partits de l'oposició, govern municipal i associacions que aportin el millor sistema de registre possible que no signifiqui cap cost per a l'usuari.

Paral·lelament, volem iniciar una campanya informativa perquè els usuaris siguin conscients que, en la pràctica totalitat, les assegurances de la llar cobreixen la responsabilitat civil del ciclista en el cas de qualsevol accident durant l'ús de la bicicleta. A més, a causa de la inclusió de Sant Cugat en el projecte europeu BITIBI pilotat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), és necessari continuar amb la campanya informativa d'aquesta iniciativa tant en l'àmbit de seguretat com de prevenció d'accidents.

Esperem que aquesta iniciativa s’integri al més aviat possible en el treball que desenvolupa el Departament de Mobilitat del nostre Ajuntament per obtenir una integració efectiva i segura de la bicicleta en l'entorn urbà.