Nevades a Valldoreix
El dissabte 23 de febrer en aixecàvem amb tot nevat. La nevada va començar cap a les dues de la matinada i va acumular fins a sis centímetres de neu, tot i que cap el Puigmadrona els gruixos eren superiors
Your browser doesn't support HTML5 video
El passat 25 de desembre va fer 50 anys de la gran nevada de 1962. Aquell dia de Nadal una gran part de Catalunya va quedar colgada de neu. Fou un fenomen meteorològic excepcional que va generar l'episodi de neu més important del segle XX al litoral i prelitoral centrals. Els majors gruixos de neu van superar els 80 centímetres a les comarques del Vallès Oriental, el Vallès Occidental, el Barcelonès, el Baix Llobregat i el Maresme.
A Valldoreix els carrers van quedar tallats pel gruix de neu i la poca circulació de vehicles. Els ferrocarrils van quedar aturats i molts veïns van quedar aïllats. La temperatura mitjana no va superar el -1ºC. Les baixes temperatures van produir que la neu cobrís les teulades, els jardins i el camp durant uns 10 dies.
Però aquesta no ha estat la única gran nevada a Valldoreix. Al segle XIX va haver tres grans nevades els anys 1829, 1855 i 1887. La de l’any 1887 va ser encara més gran que la del 1962. Va caure el 10 de febrer i va estar nevant durant un dia i mig. D’aquesta nevada tenim el testimoni de Francesc Oliver-Monmany i Coll (1820-1891), propietari de can Monmany: “Los homes en esta semana (7 a 13 de febrer de 1887) present treballen en la viña de San Martí el damati asta esmorsa perque era glasat y después acabaren de poda la viña del Castell, fins a mitdia y la tarda se posaren á caba frente el que hera viña de San Martí per sert glasat tornaren a fe treball a dal el pla de did San Martí, y alli a les 9 del mati del dijous dia 10 de fabre 1887, se posa á neba la nit par del divendres la nit y part del disabte; y se posa de 2 pams y ½ de neu. Estarem 3 dias sense poder porta llet á Barcelona, asta los carrils estaren 2 dias sense ana. Tots los de Cataluña y pode tots los de España perque sigue una nebada general; y desde el dia de San Esteba dia 26 de desembre de 1829 que no habia fet cap nebada com aqueja, ase perque jo Oliver tenia 9 anys y en tota la mia vida no torna a naba com eixa, pero el any 1829 ba fe mes frets, neva mol com a dich aquí sobra”. De les dades aportades per Francesc Oliver es desprèn que la nevada fa agafar a Valldoreix un gruix d’uns cinquanta centímetres.
Durant el segle XX hi ha hagut molts episodis de neu, però destaca també la nevada del 30 de gener de 1986 que comportà a Valldoreix greus problemes de subministrament elèctric, telefònic i d’aigua, així com talls de trànsit. La neu durà uns quants dies donat que es van produir glaçades. Com a conseqüència del pes de la neu la marquesina de l’aparcament de l’estació s’esfondrà, atrapant nombrosos cotxes estacionats.
La nevada del dilluns 1 de març de 1993 va començar a dos quarts d’onze del matí i continuà durant més de 24 hores. La nevada va provocar talls de carrers, talls del fluït elèctric, caiguda de pins sobre les xarxes elèctrica i telefònica. Més de dos mil veïns de Valldoreix i La Floresta van quedar entre dos i cinc dies incomunicats, sense llum ni telèfon i patint fred. La brigada de l’EMD va estar de guàrdia per atendre urgències i restablir la normalitat als carrers i es va distribuir llenya, gas butà i menjar a persones que havien quedat aïllades.
Segueix @jjcortesgarcia a Twitter i a Facebook
