La percepció del risc als castells
'Lògicament, patim més per aquells que estan més amunt, però els qui reben més cops i es lesionen més sovint són els de més avall'
En un recent treball de recerca de batxillerat d'una membre dels Castellers de Sant Cugat, es va passar una enquesta a integrants de colles castelleres i a altres persones que haguessin vist actuacions de castells sense formar part de cap colla. L'objectiu era avaluar quina era la percepció que tenien sobre el risc de l'activitat castellera i si aquesta era diferent entre els dos col·lectius considerats.
El 62,5% de les enquestes recollides provinents del públic casteller consideraven que la part més perillosa del castell és el pom de dalt. El segon grup més nombrós, el 23,8%, és el que considerava que era el tronc i, finalment, la pinya, el 13,7%. En canvi, per als membres de les colles castelleres, aquesta percepció del risc és lleugerament diferent, atès que, tot i que igualment creuen que el pom de dalt és la part més perillosa del castell, el percentatge baixa fins al 47,6%. La pinya passa a ocupar el segon lloc, amb el 32,9%, i en última posició queda el tronc, amb el 19,5%.
Ara bé, si mirem les dades reals recollides en l'informe de sinistralitat del 2024 publicat per la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, veurem que el 50% de les lesions reportades aquell any (incloent-hi el folre i les manilles dins d'aquest mateix subgrup), corresponien a la pinya. En segon lloc, apareix el tronc, amb el 36,9%, i finalment el pom de dalt, amb el 14,1% de les lesions d'aquell any.
Així doncs, cap dels dos col·lectius té una percepció del risc que s'ajusti a la realitat dels sinistres. Lògicament, patim més per aquells que estan més amunt, però els qui reben més cops i es lesionen més sovint són els de més avall.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
