Opinió

La Sindicatura de Sant Cugat durant el 2021

'Durant l'any 2021 hem efectuat 317 actuacions, una xifra superior a la dels anys 2019 i 2020'

Aquest passat 2021 ha estat, encara, marcat per la pandèmia Covid-19, que a més dels efectes en la salut de moltes persones i en la saturació del sistema sanitari, ha afectat també la situació econòmica de les persones i de les empreses, i la salut mental de moltes persones.

Els confinaments selectius de persones que han donat positiu en els diferents tipus de test existents, o dels contactes propers a aquests positius, han forçat a moltes famílies a estar a casa sense poder anar a treballar o portar els fills a les escoles. El teletreball o el tele-ensenyament ha alleugerit aquestes situacions, però no ha estat suficient per resoldre-les del tot, especialment quan la presencialitat en la feina era obligada, o en famílies amb nens i nenes més petits.

Dit això, la nostra ciutat ha mantingut el seu pols natural. El síndic ha compatibilitzat l'atenció presencial al centre i als barris amb l'atenció virtual per web, mail i telèfon. Durant l'any 2021 hem efectuat 317 actuacions, una xifra superior a la dels anys 2019 i 2020, de les quals 212 han estat queixes de temes de competència del síndic en l'àmbit de l'administració, i 105 assessoraments d'incumbència del síndic.

De les queixes rebudes, un cop estudiades totes, s'han admès 123 i desestimat 83. De les queixes tramitades amb l'Ajuntament, el 55% correspon a serveis territorials (qualitat urbana, medi ambient, mobilitat, llicències d'obres...), el 17% a serveis a les persones (polítiques socials, padró, salut, ensenyament...) i el 28% a administració general (impostos, taxes, reclamacions patrimonials...).

Hem traslladat 20 queixes al Síndic de Greuges de Catalunya, majoritàriament sobre temes socials (discapacitats, atenció a la infància...) i també mobilitat , i 3 al Defensor del Pueblo, sobre pensions, jubilacions i manca de resposta a la demanda de cita prèvia per ERTE.

Hem atès 105 assessoraments, encara que no de competència, sí d'incumbència del síndic, dels quals 34 s'han derivat a l'oficina municipal d'informació al consumidor, 18 a altres serveis municipals, i 53 a tramitació de documentació fora de l'àmbit de l'administració.

També hem presentat 5 actuacions d'ofici sobre les següents temàtiques, l'endarreriment sistemàtic en la concessió de les llicències municipals d'obres, la problemàtica de la sanitat i la demanda de constitució d'un consell de participació en Sanitat, l'eliminació de la vegetació i herbes adventícies als escocells i voreres al Barri de Mira-sol, la Implantació de la zona de baixes emissions i la manca o retard en la resposta a les peticions d'informació del Síndic, i una adhesió a l'actuació del Síndic de Greuges de Catalunya davant l'Àrea Metropolitana de Barcelona, del Tribut Metropolità.

El síndic és la porta que tots els ciutadans tenen oberta quan consideren que l'administració no els ha tractat prou correctament. L'informe complet de les actuacions del 2021 es presentarà pròximament al plenari municipal.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.