A Sant Cugat va parlar d’innovació. Què es pot dir que no s’hagi dit ja?
En principi el missatge que m’agradaria transmetre és que innovació, investigació i desenvolupament són aspectes claus per al nostre futur. Hem de canviar el model econòmic d’Espanya i no podem créixer a base de mà d’obra barata. El futur passa per aquest tres conceptes.
Així doncs, tota la pressió la tenen les empreses...
Exactament. El nostre teixit industrial és de petita i mitjana empresa i aquestes són les que han d’assumir que el futur passa per aquest punt, i encara no ho han assumit. Entre tots (empresaris, societat i mitjans de comunicació) hem de transmetre aquest missatge.
Podria posar un exemple de com innova Siemens ?
L’empresa va néixer fa 160 anys amb un invent. Des de llavors hem estat invertint en desenvolupament i recerca, hi hagi creixement o no. Cada any invertim 3.800 milions d’euros en innovació. Això es tradueix en 23 patents internacionals noves diàriament.
Insisteixo, quin producte Siemens ha nascut gràcies a la innovació i la recerca?
N’hi ha molts que no es veuen, però que hi són. Un és l’AVE entre Madrid i Barcelona que per dins està ple d’invents nostres. Un altre exemple és el cotxe elèctric. Al 1905 Siemens tenia 50 cotxes elèctrics circulant per Berlín. També hem fet tramvies sense catenària o escàners d’una precisió extraordinària.
Veig que han obtingut bons resultats.
Ara estem acabant una línia d’alta tensió amb corrent contínua per portar electricitat de la península fins a Mallorca. I hem rebut una comanda per fer la línia que unirà França amb Espanya a través de Catalunya. Ho farem amb la tecnologia més nova (també inventada per nosaltres) que permet que les pèrdues en la transmissió de l’electricitat siguin molt petites.
Quin és el departament o la línia de productes que dóna més ingressos a Siemens?
Ara mateix el més gran és indústria, seguit per la divisió d’energia i medicina. Després ja vénen els electrodomèstics. De totes maneres, segons l’any, les xifres poden variar.
Com s’innova si no hi ha crèdit ni finançament?
El primer de tot és estar convençut que aquest és el camí. Si no et vols prendre una medicina no et curaràs. Amb la innovació passa el mateix. He vist molts clients que no s’ho apliquen i ha de ser un tema del dia a dia. També s’ha de perdre l’opció a col·laborar. El futur és la col·laboració de tots amb tots. Dels grans amb la petits sense por que el peix gran es mengi el petit.
Com defineix vostè la innovació?
Diferenciar un producte per uns aspectes que van més enllà del preu. Jo puc fer pa igual que tu però vendre’l més barat. Ara bé, si jo sóc capaç de fer el meu pa amb panses, llavors de gira-sol i trossos de figa sóc capaç de diferenciar-lo del teu. He innovat sobre el pa i el podré vendre millor. Ah!, i més car! Li he donat un valor afegit i per aquest plus cobraré més. La innovació ha de ser a tot arreu. En tots els sectors i, fins i tot, en els mateixos processos o els recursos humans.
Hi ha persones innovadores o empreses innovadores?
Ambdues. És clar que hi ha talent innovador i nosaltres el busquem. Justament estem treballant amb Esade per buscar noves eines per detectar aquest talent. Hem començat un grup de feina juntament amb altres empreses del qual sóc el president, que busca des d’Esade-Creàpolis a Sant Cugat per innovar dins el talent. És una iniciativa única al món i quan trobem les noves eines primer les aprofitarem lògicament les 12 empreses que formem part del projecte i després ho posarem a disposició de la societat.
Catalunya està ben preparada per sortir de la crisi?
El nou govern fa les coses molt ben fetes. Han de tenir el valor de fer els canvis que toquen però porten una bona línia. No és fàcil, però s’ha de fer un esforç perquè empresa i administració millorin i facin els processos molt més fàcils i eficients per a tots.
En principi el missatge que m’agradaria transmetre és que innovació, investigació i desenvolupament són aspectes claus per al nostre futur. Hem de canviar el model econòmic d’Espanya i no podem créixer a base de mà d’obra barata. El futur passa per aquest tres conceptes.
Així doncs, tota la pressió la tenen les empreses...
Exactament. El nostre teixit industrial és de petita i mitjana empresa i aquestes són les que han d’assumir que el futur passa per aquest punt, i encara no ho han assumit. Entre tots (empresaris, societat i mitjans de comunicació) hem de transmetre aquest missatge.
Podria posar un exemple de com innova Siemens ?
L’empresa va néixer fa 160 anys amb un invent. Des de llavors hem estat invertint en desenvolupament i recerca, hi hagi creixement o no. Cada any invertim 3.800 milions d’euros en innovació. Això es tradueix en 23 patents internacionals noves diàriament.
Insisteixo, quin producte Siemens ha nascut gràcies a la innovació i la recerca?
N’hi ha molts que no es veuen, però que hi són. Un és l’AVE entre Madrid i Barcelona que per dins està ple d’invents nostres. Un altre exemple és el cotxe elèctric. Al 1905 Siemens tenia 50 cotxes elèctrics circulant per Berlín. També hem fet tramvies sense catenària o escàners d’una precisió extraordinària.
Veig que han obtingut bons resultats.
Ara estem acabant una línia d’alta tensió amb corrent contínua per portar electricitat de la península fins a Mallorca. I hem rebut una comanda per fer la línia que unirà França amb Espanya a través de Catalunya. Ho farem amb la tecnologia més nova (també inventada per nosaltres) que permet que les pèrdues en la transmissió de l’electricitat siguin molt petites.
Quin és el departament o la línia de productes que dóna més ingressos a Siemens?
Ara mateix el més gran és indústria, seguit per la divisió d’energia i medicina. Després ja vénen els electrodomèstics. De totes maneres, segons l’any, les xifres poden variar.
Com s’innova si no hi ha crèdit ni finançament?
El primer de tot és estar convençut que aquest és el camí. Si no et vols prendre una medicina no et curaràs. Amb la innovació passa el mateix. He vist molts clients que no s’ho apliquen i ha de ser un tema del dia a dia. També s’ha de perdre l’opció a col·laborar. El futur és la col·laboració de tots amb tots. Dels grans amb la petits sense por que el peix gran es mengi el petit.
Com defineix vostè la innovació?
Diferenciar un producte per uns aspectes que van més enllà del preu. Jo puc fer pa igual que tu però vendre’l més barat. Ara bé, si jo sóc capaç de fer el meu pa amb panses, llavors de gira-sol i trossos de figa sóc capaç de diferenciar-lo del teu. He innovat sobre el pa i el podré vendre millor. Ah!, i més car! Li he donat un valor afegit i per aquest plus cobraré més. La innovació ha de ser a tot arreu. En tots els sectors i, fins i tot, en els mateixos processos o els recursos humans.
Hi ha persones innovadores o empreses innovadores?
Ambdues. És clar que hi ha talent innovador i nosaltres el busquem. Justament estem treballant amb Esade per buscar noves eines per detectar aquest talent. Hem començat un grup de feina juntament amb altres empreses del qual sóc el president, que busca des d’Esade-Creàpolis a Sant Cugat per innovar dins el talent. És una iniciativa única al món i quan trobem les noves eines primer les aprofitarem lògicament les 12 empreses que formem part del projecte i després ho posarem a disposició de la societat.
Catalunya està ben preparada per sortir de la crisi?
El nou govern fa les coses molt ben fetes. Han de tenir el valor de fer els canvis que toquen però porten una bona línia. No és fàcil, però s’ha de fer un esforç perquè empresa i administració millorin i facin els processos molt més fàcils i eficients per a tots.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok