Cascante: "Les administracions juguen un paper clau per incentivar l'ús del cotxe elèctric"

El santcugatenc Santiago Cascante és el responsable d'innovació i tecnologia del vehicle elèctric a ENDESA i usuari d'aquests vehicles

Amb l'experiència personal i professional de Cascante, posa de manifest que la posada en marxa del cotxe elèctric passa per la responsabilitat dels usuaris, de les administracions i de les empreses implicades.

Quina és la situació actual dels vehicles elèctrics?

Ens trobem en fase de prova pilot on la majoria de vehicles que circulen són per estudiar els seu funcionament i els serveis de càrrega que hi ha. Creiem que al 2016 es farà la implantació real dels cotxes elèctrics.

Què vol dir?
Que no només hi haurà prototips circulant sinó que el cotxe elèctric també s'introduirà de manera definitiva a les flotes privades de les empreses i administracions com els autobusos, els taxis, els vehicles de repartiment, etc.

Què comporta conduir un cotxe elèctric?
Significa organitzar-te millor. Tens una limitació i has de ser conscient que no tens una font d'energia darrera i te l'has de gestionar i saber on pots carregar-lo.

I on es pot carregar?
A casa, als pàrquings públics, a les estacions de servei al carrer, als centres comercials, etc. Està previst que l'any 2020 Espanya tingui uns 880.000 punts de recàrrega. Actualment a Barcelona n'hi ha uns 200. 

Un servei que en molts casos com a Sant Cugat és gratuït.
De moment sí. Les administracions i els operadors oferim el servei de recarrega gratuït però més endavant els usuaris pagaran unes quotes, com passa amb la telefonia mòbil, per posar un exemple.

Són compatibles aquests operadors?
Aquest és un dels projectes amb els quals Endesa està treballant en l'àmbit europeu. L'objectiu és crear l'interoperativitat. És a dir, que tots els usuaris puguin recarregar a tots els punts de serveis encara que ho gestioni un operador diferent al seu perquè el sistema del punt de recarrega reconeixerà els usuaris registrats també en altres companyies.

En el terreny privat hi ha gaires usuaris del cotxe elèctric?

Està anant molt ràpid i cada vegada hi ha més gent que opta per aquest tipus de vehicle. Però encara queda camí perquè el canvi no serà d'un dia per un altre sinó que els vehicles de combustible encara tenen molt recorregut i vida útil.

Quina inversió requereix?

Sempre cal pensar que és una inversió a llarg termini. A més, el rendiment d'un vehicle elèctric a les ciutats és 8 vegades menor als cotxes de combustible. Depenent dels fabricants i dels models, el preu varia però se'n poden trobar d'entre 12.000 i 20.000 euros. A més és molt important que vingui amb la recarrega vinculada, és a dir que tinguis la teva estació de recarrega al pàrquing de casa o a les oficines.

L'autonomia és un problema?

Bé, és la por de tots els consumidors saber si tindràs prou bateria per arribar al lloc de destí, sobretot quan surts de les ciutats. També cal tenir en compte que els cotxes elèctrics recarreguen energia quan frenen, per això són tant útils a la ciutat. Amb el Seat que porto ara cada dia vaig i torno de Sant Cugat a Barcelona sense haver de carregar en cap moment. 

Quines solucions hi ha en aquest sentit?
Estem potenciant punts de recarrega entre ciutats per fer viatges més llargs. Es tracta de crear una xarxa de carregadors ràpids cada 50 quilòmetres que carreguen el cotxe amb 15 o 30 minuts.

Quin paper hi juga l'administració?
L'administració pública ha d'incentivar l'ús del consum elèctric. L'Ajuntament de Sant Cugat disposa d'alguns cotxes híbrids i està molt bé però cal anar cap a l'elèctric. Cal que facin una inversió a llarg termini per les infraestructura però també per incentivar als ciutadans a través de beneficis com el servei de zona blava gratuïta que hi ha aquí a Sant Cugat o la reducció del 75 % de l'impost de circulació, l'accés lliure al carril BUS-VAO, etc. En alguns llocs fins i tot els peatges són gratuïts.

Cal incentivar als usuaris doncs?

Sí. Ara cal una coordinació entre l'administració, les companyies elèctriques, les de serveis i els fabricants de cotxes. Ens hem d'entendre per incentivar el consum. Tenim temps per fer les coses bé, hem d'arrencar suau però amb l'objectiu de ser més sostenible.

 
Comentaris

Destaquem