Carme Roca: “Un bus urbà no pot substituir el servei dels autocars escolars”

La nova presidenta de la Coordinadora d’AMPA dels Centres d’Ensenyament Públic de Sant Cugat és Carme Roca. És mare de dos fills, una nena de sis anys i un nen de quatre de l’escola Catalunya, d’on és la tresorera de l’AMPA

Roca explica que ha agafat el nou càrrec amb la voluntat de millorar l’ensenyament públic en un moment delicat de retallades i d’aplicació de la reforma educativa que “ataca la identitat catalana dels nostres fills”. Roca compagina la seva feina al supermercat Mas Roig de Valldoreix amb la nova posició.

Quins objectius s’ha fixat per la nova presidència?
Representar les AMPA de Sant Cugat i fer sentir les inquietuds, suggeriments i queixes de les famílies. A més a més, donar suport a les reivindicacions de les comissions grogues i procurar tenir un contacte constant per tal d’anar coordinats i sumar esforços. Tot això es pot fer organitzant reunions periòdiques conjuntes. Sembla que la Coordindaroa hagi perdut una mica el sentit i l’hem de recuperar.

La reforma educativa LOMCE ja ha arribat a les aules. Com afectarà a Sant Cugat?
S’ha redactat una llei sense pensar-la bé i no hi ha res preparat. Es parla molt de la mutilació del català. En el moment en què tu deixes d’ensenyar unes hores de català o li treus importància, és un retrocés. Només cal observar una estona l’esbarjo. Els nens es dirigeixen en castellà als que tenen la llengua materna en castellà. A més, les famílies no tindrem tanta influència dins del Consell Escolar a l’hora de decidir assumptes de les escoles.

S’hauran de canviar els llibres?
Aquest curs s’adaptaran els nous temaris amb els llibres de text de cada any. Ja fa temps que s’està frenant el canvi de llibres pensant en els canvis de la LOMCE i sociabilitzant-los perquè els pares no hagin d'assumir les despeses. Aquest any es comença a aplicar la reforma a primer, tercer i cinquè de primària. No serà fins al curs 2015-2016 quan s’apliqui a la resta.

Quines solucions s’han aplicat per reduir l’impacte de les retallades?
Ara gairebé totes les escoles, menys l’escola Catalunya, tenen el servei de menjador extern. És més barat i representa menys personal contractat per gestionar-lo directament. És una pena, però és així.

És suficient?
Es necessiten diners per mantenir, reformar i ampliar les escoles. Moltes escoles s’estan convertint en pseudoescoles concertades ja que les AMPA es veuen obligades a assumir despeses que pertocarien a l’Administració per tal de resoldre deficiències que a la llarga perjudiquen els alumnes.

I els ajuts a les famílies?
Moltes famílies reben aquest ajut però en molts casos és insuficient. Hem de tenir present que només s’adjudiquen per cobrir el servei de menjador i les famílies han de pagar material, llibres i excursions de la seva butxaca.

Què proposa?
Becar famílies monoparentals i nombroses tenint en compte els seus ingressos, així, altres famílies que potser tenen més dificultats econòmiques podrien rebre ajut.

Com afecta l’augment de les ràtios d’alumnes per professor?
Molt malament. Sobretot pel tema de les substitucions. S’han hagut d’anul·lar activitats a les escoles per falta de professors perquè estaven de baixa i no es podien assumir amb els que érem. Hi ha professors que assumeixen més classes que abans i això in situ sembla que no afecti els alumnes, però sí que els passa factura.

Com està l’escola pública a Sant Cugat?
Podem dir que encara som uns privilegiats en educació perquè l’Ajuntament encara pot assumir algunes despeses que en altres municipis no poden com, per exemple, les beques del menjador escolar. L’Ajuntament és conscient de la problemàtica actual i quan hi ha una necessitat en una escola, encara que sigui per fer-hi algun arranjament, no hi ha cap problema. Però sí que n’hi ha quan han de posar diners en altres aspectes on la Generalitat se n’ha de fer càrrec.

Ara no hi ha transport escolar. Com afectarà?
Tot i que hagin ampliat algunes línies d’autobús urbà, encara no sabem com afectarà fins que no comenci el curs. El problema és que els nens surten a la mateixa hora i per molt que adaptis les línies, si abans al Ferran i Clua anaven cada dia tres o quatre autobusos, en un d’urbà no pots posar tots els nens.

Sant Cugat tindrà una escola d’educació especial. Hauria de ser pública?
És necessària per a infants que realment no puguin encabir-se dins l’escola pública. Però no ha de servir per derivar nens que ara conviuen perfectament a les escoles ordinàries trencant un dels valors de l’escola pública que és la inclusió. Que no sigui un negoci, que sigui de gestió pública perquè aquests infants tenen els mateixos drets a una escolarització gratuïta.

 
Comentaris

Destaquem