Carola Calventus: “Als alumnes també els hem d’educar en valors socials”

La Carola Calventus és la tècnica de l’Ajuntament de Sant Cugat que promou, coordina i posa en contacte tots els col·lectius que desenvolupen projectes d’aprenentatge servei a la ciutat

El Diari de Sant Cugat va publicar un reportatge explicant alguns exemples d'Aprenentatge Servei que la ciutat de Sant Cugat posa en marxa cada any. En els darrers tres anys, Sant Cugat s’ha erigit com una de les ciutats catalanes capdavanteres pel que fa a l’aplicació de l’aprenentatge servei com a metodologia d’ensenyament.

Entrevistem a Carola Calventus, tècnica d’Educació de l'ajuntament:

En què consisteix l’aprenentatge servei?
A mi m’agrada molt la definició que fa el Centre Promotor d’Aprenentatge Servei. És una metodologia, una proposta educativa, que combina aprenentatge i servei a la comunitat. A partir d’uns aprenentatges que nosaltres estem adquirint el que fem és aplicar, reflexionar i consolidar aquests aprenentatges. M’agrada molt la frase que diu: “Diga’m i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i ho aprenc”. Quan fem un servei a la comunitat i podem aplicar tots aquells aprenentatges que estem treballant es consoliden molt millor.

Per què creu que és important l’aprenentatge servei per a l’ensenyament?
Perquè a part de treballar tots els continguts, dónes un servei i, per tant, estàs promovent també un compromís social. Als alumnes també els hem d’educar en uns valors socials.

I la comunitat, en aquest sentit, què guanya amb aquest intercanvi?
Un servei. Normalment els projectes d’aprenentatge servei cobreixen una necessitat social. El que intentem és que aquests projectes donin resposta a aquesta necessitat.

Quan va començar a aplicar-se l’aprenentatge servei a Sant Cugat?
Fa tres anys. Va néixer emmarcat dins el Pla Educatiu d’Entorn de Sant Cugat, amb alguna actuació que ja s’estava fent amb aquesta metodologia. A partir d’aquí vam pensar que això s’havia d’ampliar i vam engegar-ho fent petites formacions, amb el Centre Promotor i la Diputació i amb els centres educatius de primària i secundària i les entitats. El 2012, després de fer la segona formació, ja hi havia gent que estava fent projectes, però no els identificava com a aprenentatge servei.

Com es va consolidar?
El maig del 2012 vam decidir que en l’àmbit municipal s’havia de fer un reconeixement a tota la gent que està treballant per a la comunitat, perquè són projectes molt bonics que a vegades tenen poca visibilitat. L’any passat el vam tornar a fer. I al juliol, el Centre de Recursos ens va oferir fer una formació per a tota la gent que estigués interessada. A partir d’aquesta formació estan començant a sorgir nous projectes.

En quin punt ens trobem ara?
A escala municipal hem de seguir treballant i seguir promocionant l’aprenentatge servei. Hi ha una estratègia política en aquest sentit. Ho tenim molt treballat amb els centres educatius. A més, el Departament d’Ensenyament està impulsant el servei comunitari com a matèria optativa. Però hem d’arribar a més col·lectius.

Quina tipologia de projectes hi ha?
Hi ha projectes que van molt lligats a la persona que els impulsa i n’hi ha d’altres que s’han anat consolidant. També n’hi ha que encara que varien les propostes, els fan els mateixos col·lectius. Un exemple són les activitats que fan escoles i instituts amb la residència Santa Rosa. Aquí els nens no només donen un servei, també aprenen habilitats. L’aprenentatge també són valors i habilitats socials.

Quines són les novetats d’aquest darrer curs?
L’institut Joaquima Pla i Farreras ja està oferint la matèria optativa de servei comunitari i està fent projectes d’aprenentatge servei. Jo tinc comptabilitzats 29 projectes, però no són nou nous. Alguns són els mateixos però amb variants, n’hi ha que han desaparegut i n’hi ha que són nous d’aquest any.

Llegeix el reportatge.

 
Comentaris

Destaquem