Com afavorir l'ús de la bicicleta

Nou ponents han exposat diferents pràctiques i casos reals d'èxit per aconseguir-ho al 4t Congrés dedicat a aquest vehicle

Després de la presentació de la Baròmetre de la Bicicleta 2012, el 4t Congrés de la Bicicleta que s'està celebrant a Sant Cugat ha acollit una ponència de nou casos reals amb propostes d'implantació d'aquest vehicle a les ciutats. L'objectiu era saber com afavorir-ne la seguretat i fer-la viable i compatible amb la resta de mitjans de transport i el vianants.

Cas real
Juli Mauri, tècnic de medi ambient de l'Ajuntament de Montcada i Reixac, ha explicat el pla que des del municipi s'està portant a terme per integrar la bicicleta com a mitjà de transport. Des del 2010 el municipi ha implantat la Xarxa Ciclable, creant una xarxa de carrils bici, no dedicats exclusivament a l'oci, “sinó que volen connectar els diferents llocs de treball, parades de bus, tren...”, ha explicat Mauri. Una aposta que “ha estat molt ben acollida, i que està donant els seus fruits”, ha remarcat, tot destacant que ho han pogut saber, per exemple, per la creixent demanada d'aparcaments per a bicicletes.

Hadrien Bedok, cap de servei de la Direcció General de Transport de Nantes Metropole, ha exposat el cas de la seva ciutat, on s'ha potenciat l'ús de la bicicleta per descongestionar el centre de la ciutat de tant de vehicle. Tant és així que les estacions principals de tren tenen aparcaments per a bicicletes de més de 330 places, i la ciutat compta amb senyalització especial per a aquests vehicles.

Transport públic i bicicleta
L'enginyer industrial expert en mobilitat Manel Villalante ha parlat sobre com fer compatible el transport públic habitual (bus, tren...) amb la bicicleta. Per una banda, ha destacat “la necessitat de fer compatibles aquests diferents mitjans de transport”, fet que ha de tenir en compte que “la bicicleta pot ser un mitjà per arribar a les estacions, però també pot ser un mitjà que sigui necessari que vagi amb transport públic si les distàncies són grans”. Una dicotomia que, sovint “topa amb la falta de regularització, i per tant, cal treballar en com fer compatibles els diferents mitjans”.

Seguretat
Biciregistro.es ha centrat la pnència de Teresa Vicente, responsable de l'oficina de la bicicleta de Zaragoza. En aquest sentit ha exposat la necessitat de crear un registre complet de bicicletes per seguretat, per evitar robatoris, i que, si es cometen, cada cop sigui més difícil vendre-les.

Altres realitats
David Almeida, coordinador de personal de Ciclopaseo setmanal de Quito, ha parlat de la falta de regularització de l'ús de la bicicleta a Equador, on l'associació a la que pertany s'encarrega de sensibilitzar la gent amb diferent iniciatives dels avantatges d'anar en bicicleta. De fet, una de les iniciatives amb més èxit d'aquesta associació és el Ciclopaseo: els diumenges es talla el trànsit durant sis hores a Quito per a que la gent pugui passejar per la ciutat en bicicleta.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem