La proximitat i l'atenció personalitzada, el valor de les llibreries santcugatenques

Diversificar les propostes i mantenir el nivell d'atenció són les de la supervivència d'aquests establiments

El canvi d'hàbits de les persones ha portat a un canvi de ritme dels comerços de Sant Cugat del Vallès, també en l'àmbit de la cultura. Un bon exemple són les llibreries que, en els darrers anys, han hagut de fer front a una davallada de clients, ja sigui pel descens del nombre de lectors, o pels nous hàbits de compra dels santcugatencs i santcugatenques.

Des de la llibreria especialitzada en infantil i juvenil El Pati de Llibres apunten que, tot i ser un establiment consolidat (amb 11 anys a la ciutat), la supervivència "és difícil", ja que "han canviat bastant els hàbits de consum, i cada cop canvien més", fet que provoca que "la supervivència sigui difícil, a no ser que et reconverteixis", destaca Mont Soler, propietària de l'establiment al costat d'Àlex Sòria.

Parlant de canvis d'hàbits, Sòria, com altres establiments, destaca que "Amazon ha fet mal a tothom", però també destaca altres factors, com el fet que "a Sant Cugat, la gent no aparca el cotxe al centre, i van a qualsevol supermercat que venen llibres, aparquen el cotxe, compren el pernil, i el llibre". En aquest sentit, destaca que "hi ha qui té estima pel fet que algú et recomani un llibre, i torna per al següent, però si ja saps el que vols, aquesta és una venda perduda".

Per Adela Nogueira, de la Llibreria Paideia amb 52 anys de presència a la ciutat, la davallada de venda de llibres va més enllà de la venda electrònica, destacant que "el que més ha afectat és el canvi d'hàbits pel que fa a què la gent té menys temps per llegir, miren més sèries, els mòbils...". "Solament els grans lectors es mantenen comprant llibres", destaca.

La proximitat és un dels valors afegits més importants que ofereixen. FOTO: Bernat Millet

La proximitat és un dels valors afegits més importants que ofereixen. FOTO: Bernat Millet

 

També des de l'Alexandria, una llibreria generalista que existeix a Sant Cugat des del 1986 i que fa vint anys que regenta Àngels Tolosa, apunten que la manera de fer front al canvi d'hàbits és adaptar-se. "Intentem, quan ens fan les comandes, servir el més ràpid possible, a fi que la gent no marxi, i demani fora; i intentem servir el client el millor que podem", apunta, fent valdre que, "realment, per la quantitat de persones que hi viuen a Sant Cugat, hauríem de tenir més llibreries, i hi hauria d'haver molta més demanda de cultura".

"El nostre valor és un altre, no és el preu"

Amb tot, des dels diferents establiments es mostren optimistes. "No hem de dir que no funciona, sinó tirar endavant amb il·lusió. Perquè una llibreria és molt vocacional, i t'ha d'agradar el que estàs fent, i oferir el màxim de bon servei, perquè la gent vingui a comprar, encara que no siguin tants com abans", destaca Tolosa.

Per fer-ho possible, cadascú busca diferents opcions, sempre encaminades a oferir un servei de qualitat a les persones que hi van. Des de l'Alexandria, Tolosa explica que, per fer possible aquest "mantenir-se", cal reinventar-se i adaptar-se a les noves necessitats. "Un cop vist que tothom vol les coses per a ja, que tot és immediat, hem contactat amb distribuïdores que també són per ara. Tothom que ve a la llibreria i em demana un llibre, sempre li dic que si ve abans de les dues, el té l'endemà", explica Tolosa. "Hem d'adaptar-nos a les noves necessitats, i és una feina, però estem contents, i la gent respon bé", afegeix.

Per Sòria, des d'El Pati de Llibres, l'aposta passa per "oferir més serveis", ampliant l'oferta de cursos, activitats i tallers que ja ofereixen a l'espai amb l'objectiu de "fomentar la lectura en els nanos, que de fet és al que ens dediquem nosaltres". És a dir, "tornar a portar la gent a les llibreries", destaca.

Una supervivència que, per Sòria, també passa perquè "la gent torni a entendre el que és el petit comerç i el valori", així com perquè "les escoles i les institucions del poble sàpiguen utilitzar-nos més del que ens utilitzen".

Els diferents establiments tenen història a la ciutat, com la Paideia, que fa 52 anys que existeix. FOTO: Artur Ribera

Els diferents establiments tenen història a la ciutat, com la Paideia, que fa 52 anys que existeix. FOTO: Artur Ribera

El valor de la proximitat

Un element que coincideix en tots els casos és el valor de la proximitat i l'atenció personalitzada. "La llibreria es manté perquè són molts anys de servei a Sant Cugat, i mantenim una manera de fer, apostant per la proximitat i el tracte directe", destaca Nogueira, de Paideia.

"El valor de la proximitat és molt important", destaca Tolosa, apuntant a l'estreta relació amb la gent del barri, amb qui hi ha un tracte personal. "Coneixes els seus gustos, els fas recomanacions, i això agrada", subratlla.

"S'ha d'apostar per diversificar les activitats que proposem, però sobretot, mantenir el tracte molt personalitzat, que ja ho fem, estant al cas de les novetats i els gustos de cada persona", destaca Soler, qui també confia que "la gent torni a confiar i torni a donar valor a aquest assessorament de proximitat, a aquest mirar-te a la cara, i que l'altre t'escolti i sàpiga les necessitats que tu tens".

 
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?