Alexandre remarca el caràcter "eminentment santcugatenc" de la seva nova novel·la

'Els amants de la rambla del Celler' s'ha presentat a Sant Cugat davant d'un centenar de persones

Els amants de la rambla del Celler és una novel·la "eminentment santcugatenca"; una novel·la de ficció, "però amb elements reals", ha remarcat l'escriptor Víctor Alexandre durant la presentació de la seva darrera novel·la. Ho ha fet davant d'un centenar de persones que han assistit a l'acte celebrat aquest dimecres, 4 d'octubre, a la Casa de Cultura de Sant Cugat.

Entre altres aspectes, Alexandre ha remarcat el paper dels dos protagonistes, el Joan i la Marieta, dos avis que cada dia veia passar per davant de la finestra del seu estudi, a la rambla del Celler, i els quals van motivar un article publicat al Diari de Sant Cugat fa gairebé nou anys, i que van ser l'origen de la novel·la que ara ha presentat.

Però no són els únics personatges reals. I també una bona llista d'espais santcugatencs que el lector local reconeixerà fàcilment, com ara la Llibreria Alexandria, els restaurants L'Art i La Bolera, o la Carnisseria Segarra. D'altra banda, també ha remarcat que "està ple de detalls que si no saps que no són veritat, no passa res, però són certs", com ara dates d'esdeveniments o estrenes de cinema de l'època en què s'emmarquen els fets, entre altres.

FOTO: Artur Ribera



Durant l'acte, organitzat pel TOT Sant Cugat amb el patrocini de Finques Amat, la col·laboració de l'Ajuntament de Sant Cugat i Òmnium, i conduït pel director del TOT Josep Maria Vallès, també ha intervingut l'editora de Meteora Maria Dolors Sàrries.

Inicialment, Sàrries ha defensat la celebració de l'acte cultural tenint en compte la situació de país que s'està vivint. "Fer un acte cultural com aquest potser ens ajudarà a canviar una mica el xip. Si hi ha una cosa que sempre ajuda a passar les penes, és la literatura", ha dit.

Pel que fa a la novel·la, l'editora l'ha definit amb tres adjectius: "impactant, profunda i emotiva", i ha convidat els lectors a "llegir-lo amb un boli i una llibreta", per anotar aquelles frases i detalls amb els quals aprofundir posteriorment. Pel que fa a la història, l'ha descrit com "un cant a l'amor, en general. Un amor de respecte", agraint, igualment, "el to, la sensibilitat i la defensa dels drets de les dones". En aquest sentit, ha destacat el sentiment de defensa del feminisme del llibre, i la cruesa d'alguns dels fets que relata Alexandre a la novel·la.

FOTO: Artur Ribera



En el torn de paraula l'ha seguit Carme Ramells, conservadora-restauradora del MNAC, on es troba el quadre Interior del Moulin de la Galette, obra de Ramon Casas que il·lustra la portada del llibre i que apareix durant la història narrada. Ramells ha explicat l'origen i la història del quadre, així com ha fet un repàs a la trajectòria de Casas, i ha plantejat algunes incògnites al voltant de l'obra després de la seva anàlisi.

Després de la intervenció de Víctor Alexandre, la tinenta d'alcalde de Presidència, Cultura i Promoció de la Ciutat, Carmela Fortuny, ha tancat l'acte. Ho ha fet destacant la "intensa relació de la novel·la amb Sant Cugat", i també del seu autor, remarcant que el fet que una ciutat tingui un llibre que parla d'ella és quelcom que li dona prestigi.

FOTO: Artur Ribera



Igualment, Fortuny ha remarcat la importància de celebrar l'acte cultural aquest dimecres. "Això és cultura, i la cultura és una estructura d'estat. Va d'això. Hem de defensar aquest pilar del país, perquè amb la cultura farem un país, i una ciutat, millors", ha defensat.

Finalment, Fortuny ha llegit unes paraules de la néta dels protagonistes de la història, qui no ha pogut assistir a l'acte per motius de salut. Unes paraules en què Esther Madrona destacava que els seus avis "no tenien res d'especial; no eren herois", però dels quals ha remarcat que vol "ser com ells". A Alexandre li ha agraït que els faci "aquest regal", i als seus avis, un missatge: "Avi, iaia, us faríeu creus de la que heu liat".

La presentació ha finalitzat amb la interpretació musical de Les fulles mortes i Sota el cel de París, per part de Maria Rosa Martínez (veu) i Pepa Romero (acordió).

FOTO: Artur Ribera

Més informació
 
Comentaris

Destaquem