El CRBMC restaura dues pintures de la catedral de Girona

Les dues teles de temàtica religiosa del segle XVIII ja tornen a lluir a les seves capelles després de passar pel centre ubicat a Valldoreix

Fragment de 'Lactatio de sant Bernat de Claravall' després de la restauració. FOTO: Cedida Fragment de 'Lactatio de sant Bernat de Claravall' després de la restauració. FOTO: Cedida
El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), ubicat a Valldoreix, i d'acord amb els responsables de patrimoni del Capítol de la Catedral de Girona, estan treballant en la conservació i restauració dels quadres d’època barroca que decoren les capelles de la catedral.

Amb aquesta finalitat, el CRBMC acaba de restaurar dos quadres, Lactatio de sant Bernat de Claravall i Sant Joan Baptista, que han estat estudiades pels historiadors d'art barroc Francesc Miralpeix i Rafael Cornudella. Amb aquestes dues obres, ja són cinc les pintures de la catedral de Girona que han passat pel CRBMC.

Les obres
La pintura de Sant Joan Baptista representa aquest sant assenyalant Jesús. El gest del sant i l’anyell fan referència a les paraules que Joan pronuncià al riu Jordà, assenyalant Jesús com l’Agnus Dei (l’Anyell de Déu), el qui llevarà el pecat del món. Segons l’historiador Francesc Miralpeix, es podria tractar d’una obra d’escola italiana dels primers decennis del segle XVIII, segurament adquirida pel canonge Francesc Dorca, a Roma, i llegada al capítol gironí el 1741.
Pel que fa a la seva conservació, destacaven les deformacions del suport de tela, que havien provocat alguns aixecaments i pèrdues de les capes pictòrica i de preparació. Era remarcable la capa de brutícia superficial i un vernís mal aplicat que dificultava la lectura de l’escena.

El quadre Lactatio de sant Bernat de Claravall s’hauria d’adscriure, segons l’historiador Rafael Cornudella, al context estilístic de la pintura romana postmarattesca de principis del segle XVIII. Representa sant Bernat rebent la llet de la Mare de Déu. L'obra presentava pèrdues i afebliment de l’adhesió de la capa pictòrica. A més, presentava una gran quantitat de pols i brutícia del revers i de l’anvers, acumulada pel pas del temps.

La intervenció
El procés de conservació i restauració dels dos quadres es va iniciar després d'un examen exhaustiu. A partir d'aquí s’ha desvelat la informació oculta del penediment del pintor a l’hora de fer la cara de sant Bernat. Al CRBMC s'ha fixat la capa pictòrica en perill de despreniment, s'ha consolidat el suport, netejat la superfície pictòrica, s'han anivellat les llacunes, i s'han portat a terme tasques de reintegració pictòrica i l’aplicació d’una capa de vernís. Com a mesura de conservació preventiva s’han protegit els reversos de les dues teles.

Les dues obres ja tornen a lluir a la Catedral de Girona.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem