El tenor Jorge Juan Morata, amb més de dues dècades dedicades a l’òpera, arriba al Teatre-Auditori Emma Vilarasau Sant Cugat per interpretar Cagliostro dins la 7a edició del festival de música antiga Contratemps. Format de ben petit en piano i violí a València, a l’escolania de la Mare de Déu dels Desemparats, Morata ha fet de la música la seva vida. Veí de Sant Cugat des de fa més de quinze anys, on participa de la vida cultural i esportiva del municipi, compagina la seva trajectòria internacional amb classes puntuals al conservatori. La cita és el pròxim dissabte 27 de setembre, a les 20 h, en una vetllada que promet emocionar els amants de la música antiga.
L'obra que estrenen al TA Emma Vilarasau és d’una companyia que es va crear arran del festival Contratemps?
En realitat, som músics que van crear el festival per poder fer allò que fèiem per tot Europa, però aquí a casa nostra. Es va crear Contratemps i d’aquí va néixer l’Ensemble Contratemps. Fem les nostres pròpies produccions. En aquest cas, l'obra del dia 27 de setembre és una òpera sobre el personatge Cagliostro, amb màgia i amb la col·laboració de l’escola de música i dansa Fusió. És un espectacle total, com és l’òpera.
És una òpera que fem amb instruments antics. Hi ha una viola de gamba, clavicèmbal, tiorba... tots aquests instruments barrocs. Apareix Cagliostro en un truc de màgia enmig d’un cabaret del segle XX i després retornem a la música del passat.
"Per a qualsevol persona que vingui a escoltar un concert de música antiga, aquesta música li semblarà propera"
Per què el seu interès en la música antiga?
M’interessa molt la història i aquest repertori em sembla fascinant i té molt a veure amb la música tradicional. Si t’agrada la música popular i escoltes la barroca o renaixentista, veus que les estructures harmòniques i d’improvisació són les mateixes. Per a qualsevol persona que vingui a escoltar un concert de música antiga, aquesta música li semblarà propera.
Tot i sonar “antic”, en realitat pot ser més modern...
Potser és més modern del que pensem perquè la improvisació que en aquella època es feia servir molt, també la fem servir ara. Dins de Contratemps sempre volem apropar aquella música en un escenari el més contemporani possible, per divulgar-la.
Ha comentat que un grup de músics va crear el festival...
Sí, som músics internacionals que treballem amb el Savall o a les grans orquestres barroques d’Europa. Però vivíem a Sant Cugat i no teníem un festival d’aquest tipus, així que vam començar a treballar per fer-lo possible. I aquestes produccions que es creen per al festival després viatgen? Hem anat a Irlanda, Lituània, Croàcia, Àustria, Alemanya... per tota Europa.
"També impulsem projectes patrimonials com la reconstrucció d’un orgue que ara està exposat al Museu de Sant Cugat"
A banda d'impulsar un festival, també tenen més projectes...
Sí, també impulsem projectes patrimonials com la reconstrucció d’un orgue que ara està exposat al Museu de Sant Cugat.
Han fet un projecte de recuperació de patrimoni amb aquest orgue?
Sí. Hem reconstruït un orgue medieval-renaixentista per poder-lo tocar en els concerts. Però també està exposat al museu durant el festival. És un orgue inspirat en el retaule de Pere Serra que hi ha a l'església del Monestir (retaule de l'altar de la Mare de Déu dels Àngels). La idea és cada any reconstruir un instrument d'aquest retaule per exposar-lo i fer-lo servir en els concerts perquè no volem crear una peça museística, sinó que estigui viva.
D'acord. Quelcom semblant al que succeeix amb els gegants de Sant Cugat...
Un altre projecte va ser la recuperació del cant de La sibil·la?
La Sibil·la que hem recuperat és perquè està documentat que al Monestir de Sant Cugat s'interpretava aquesta peça. Però la peça que interpretem ve de l'arxiu de Barcelona perquè ha desaparegut la que s'interpretava aquí Sant Cugat.
La interpreten cada any a Sant Cugat?
Sí, des del 2020.
"Portem el nom de Sant Cugat més enllà del nostre país"
Estan immersos en molts projectes locals...
Sí, en la recuperació patrimonial. També hem recuperat vespres i lamentacions medievals del monestir. La veritat és que portem el nom de Sant Cugat més enllà del nostre país.
També fan projectes internacionals?
Sí, tenim Lituània, Croàcia, Irlanda, França, el País Valencià... I aquest any també hem estat a Madrid.
Com està acollint el públic el festival?
Estem molt contents de com ha anat el festival. El primer concert de música cubana s'han exhaurit. Però ens falta tenir una millor xarxa de comunicació. Nosaltres apostem perquè el producte sigui molt bo, ja que és la millor publicitat que es pot fer, però ens falta una mica poder difondre'l millor. I estem molt contents de poder fer una residència nova en el Teatre-Auditori i d'aquesta nova producció.
Jorge Juan Morata, tenor santcugatenc. FOTO: TOT
Com és la relació amb el Teatre-Auditori Emma Vilarasau Sant Cugat?
Aquesta és la tercera producció que fem. Tenim la sort que tenim un teatre que tècnicament està molt ben preparat i hem pogut produir una òpera que es pot exportar fora. Espero que el públic després de gaudir de les anteriors pugui venir també a veure Cagliostro.
"El repertori de Cagliostro està format pels grans “hits” del barroc""
Què podem esperar de l’òpera sobre Cagliostro?
El repertori està format pels grans “hits” del barroc: Lascia ch’io pianga de l'òpera Rinaldo del Händel, música de Boccherini... Són peces molt reconeixibles, que han sonat en pel·lícules i anuncis i amb molta connexió amb la posada en escena.
En quines pel·lícules podem escoltar la música?
Per exemple, el Quarteto de Boccherini surt a la pel·lícula Master&Commander. És repertori que la gent es pensa que no coneix, però quan truques a Telefònica està sonant música barroca... La gent reconeixerà les músiques i li serà molt agradable d'escoltar. A més, hi col·labora el mag Mac Lluc, que ha participat a GOT Talent, i igual ens parteix en tres o ens farà volar i farà aparicions i desaparicions. És un espectacle total, combina òpera, màgia i comèdia de l'art amb Adrián Schvarstein, que és especialista.
"Ni sobre el personatge de Cagliostro s’havia fet cap obra, ni tampoc s’havia creat un espectacle de música barroca amb màgia d’aquestes característiques"
Serà una obra molt completa...
És innovador perquè en aquest format encara no s'havia fet un espectacle. Ni sobre el personatge de Cagliostro s’havia fet cap obra, tot i que al National Geographic hi ha molts documentals sobre ell, ni tampoc s’havia creat un espectacle de música barroca amb màgia d’aquestes característiques. Sempre intentem buscar aquesta part de novetat i de continuar evolucionant com a artistes.
I vostè actua com a tenor... Quines sensacions té quan ho fa?
Fa 20 anys que canto òpera! M'agrada molt... Veure la personalitat dels personatges i intentar comunicar allò que estàs sentint...
Agraeix l'aparició de programes com Òpera amb texans per donar-li més valor a l'òpera?
Penso que tot està bé... Ha d'haver-hi oferta per a tothom... Per mi la cultura no té barreres i hi haurà gent que connectarà més amb un producte o un altre. Molt aviat veurem també un got talent de cantants d'òpera...
Interpretarà juntament amb María Hinojosa...
Sí, Maria Hinojosa és espectacular... És una de les més internacionals que tenim a Catalunya. Té una força dramàtica brutal i serà la reina del cabaret. Aquest repertori el borda.
Per a vostè, què significa actuar al Teatre-Auditori?
És molt especial poder oferir el que fas a la gent del teu poble. Després et trobes amb els veïns al carrer i comenten l’espectacle. Això és molt maco. Crec que cal valorar els projectes que neixen en un lloc i donar-los suport perquè tenen un caràcter molt particular i es fan amb un afecte especial.
"Aquest any s’han incorporat ciutats com Terrassa, Sabadell o Ripollet i això vol dir que el festival Contratemps té interès i funciona"
El projecte Contratemps ha tingut més reconeixement fora que dins, oi?
Sí, tot i que cada vegada creix més aquí també. Aquest any s’han incorporat ciutats com Terrassa, Sabadell o Ripollet i això vol dir que el projecte té interès i funciona. Així que en aquest sentit estem molt contents.
I de cara al futur?
L’any vinent farem l’Orfeu de Monteverdi, que és una obra desitjada per qualsevol amant del barroc. A més, continuarem amb el projecte de reconstruir un instrument cada any i amb les recuperacions patrimonials.
Seria com fer...
Un Turandot.
Tindrem festival Contratemps per molts anys?
Si ens acompanyen una mica, sí.
Hi ha bones vibracions?
De moment, n'hi ha vibracions. Esperem que sí perquè tenim moltes ganes de continuar fent un projecte que ens sembla que és molt bonic i també molt inclusiu. Perquè tenim un projecte social relacionat. Hi ha espectacles per col·lectius especials com infants amb autisme, per a famílies, per a escoles. El dia 26 al matí vindran escoles a gaudir de l'espectacle Cagliostro.
Per acabar, algun repte més de futur a nivell de patrimoni?
De moment, reconstruirem un instrument cada any dels sis que hi ha al retaule del Monestir i, a part de l’orgue, hem recuperat les Lamentacions del segle XII de la bíblia de Sant Cugat, que és la primera peça musical que es troba al Monestir i m'agradaria molt poder-la enregistrar. Estem en el projecte de La Sibil·la i aquest any hem recuperat les Vespres de Sant Cugat. El projecte de reconstrucció d’instruments pot durar 4 o 5 anys més i, a poc a poc, volem anar assolint fites importants de recuperació del patrimoni local. El nostre objectiu és posar en valor el patrimoni impressionant del Monestir que és espectacular. S'ha d'anar a Ripoll a veure el monestir, però el de Sant Cugat el tenim a tocar!
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok