Júlia de Paz Solvas és una directora de Sant Cugat que ha viatjat per festivals durant tot l'estiu amb la seva òpera prima AMA. El film va estrenar-se el 16 de juliol de 2021 i és una versió estesa del curtmetratge que va donar a conèixer aquesta història el 2017.
De Paz va estudiar a l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC) durant quatre anys, especialitzant-se en direcció. Fora de l'escola, també va participar del Laboratori de Creació de Documentals Feminista. Actualment està estudiant Educació Social per la Universitat Oberta de Catalunya.
Ara, De Paz és professora de l'assignatura de pràctiques de curtmetratge i del taller de direcció a l'escola on es va formar. Aquesta classe la imparteix conjuntament amb Marc Vivancos, un director també santcugatenc. "M'agrada donar classe. De fet em plantejava fer el màster per a ser professora abans que em proposessin aquesta feina. Em serveix per seguir aprenent", ha explicat.
El projecte de final de carrera de Júlia de Paz va ser el curtmetratge AMA. "Entres a l'escola a les 9 h i surts 21 h i tot és cinema". El curtmetratge va arribar al Festival de Cinema d'Eivissa i va guanyar un premi que consistia en què la productora Dàlia Films produiria el llargmetratge de la història. "En aquell moment jo treballava en un altre curtmetratge per a la productora Mayo Films, però vaig deixar el projecte apartat per començar a gravar AMA", narra De Paz.
De Paz: "Un tema complex com la maternitat i treballant-la no només des de gènere sinó amb perspectiva de classe social i fent crítica a la política actual"
Així, l'òpera prima de Júlia de Paz, AMA, es va posar en marxa. La història explica la vida de moltes dones exposades en solitud a la mitificada maternitat. Pepa és la mare de Leila i ambdues es queden sense casa ni ingressos. Sense ningú que les ajudi, les dues lluitaran soles per trobar un lloc on viure, una recerca que comportarà un acostament dins la seva relació, abans pràcticament inexistent.
L'adaptació de curtmetratge a llargmetratge va ser una oportunitat molt ben rebuda per a les dues guionistes: "Teníem moltes ganes d'afegir capes a la història i parlar més del rerefons dels personatges", explica la directora. "Tractar un tema complex com la maternitat i treballar-la no només des de gènere sinó amb perspectiva de classe social i fent crítica a la política actual. En el curt t'has de centrar només en una capa de tot això. Si no, queda molt abstracte. Al llargmetratge podem fer crítica al turisme, a la falta de recursos o a la situació de la dona, per exemple."
El projecte d'AMA ha comptat amb dos altres membre santcugatencs: Guillem Ramisa de Soto ha estat l'encarregat dels efectes visuals i Martí Somoza del color de la pel·lícula. Somoza participarà també del pròxim projecte de la directora.
El primer projecte cinematogràfic
Durant els seus estudis, Júlia de Paz ja havia participat com a codirectora en el film La filla d'algú, protagonitzada per Aina Clotet. "No ho considero la meva òpera prima perquè era un projecte de la universitat codirigit entre onze persones. Jo només en vaig dirigir tres escenes. Era un exercici per agafar consciència del treball en equip", ha explicat la directora.
La pel·lícula, tot i això, va ser nominada a millor actriu als Premis Gaudí. Al Festival de Màlaga va ser guardonada amb el premi Millor Actriu i el Premi Movistar Plus i a San Sebastian va ser escollida com a pel·lícula Made in Spain. També van estar al Barcelona Film Festival. "Vam aconseguir que no sembli dirigit per onze persones. Cada un té el seu estil i la seva manera de veure el cine, però vam aconseguir deixar de banda els nostres egos."
De Sant Cugat al món
L'estrena d'AMA, amb un guió de Júlia de Paz i Núria Dunjó, va ser molt ben rebuda pel públic i la crítica. Al Festival de Màlaga va guanyar el premi a Millor Actriu per Tamara Casellas (Pepa) i el premi Feroz Puerta Oscura de la crítica. El Festival de Cinema Internacional de Sant Sebastià va convidar a l'equip a fer un col·loqui com a part dels seleccionats a Made in Spain, categoria en què ja havia assistit i que serveix perquè el festival reconegui les produccions que considera que tenen més potència del país.
La pel·lícula també arribarà al Festival SEMINCI de Valladolid i, internacionalment, a festivals d'Amsterdam i Alemanya.
Pel que fa als cinemes, la projecció d'AMA es va allargar dues setmanes perquè va aconseguir entrar entre les 20 pel·lícules més taquilleres. "El meu cas és una excepció perquè tot m'ha vingut molt ràpid. Soc l'única de la meva promoció que ha fet un llarg. És molt estrany que passi, perquè a Espanya no es donen molts recursos a cultura ni a cinema i som moltes les persones que ens hi dediquem."
A partir d'aquí
Un cop el llargmetratge d'AMA ja ha sortit i ha arribat a tot arreu, Júlia de Paz s'ha tornat a posar amb el projecte que va deixar apartat amb Mayo Films: el curtmetratge Harta. "Ens l'han seleccionat al Abycine Festival d'Albacete, que té lloc a finals d'octubre. Hem d'acabar-lo ràpid", diu.
Tot i no tenir-lo acabat encara, un cop hagi estat presentat el curtmetratge, l'equip de De Paz ja està treballant en el llargmetratge. "Ens falta trobar una coproductora que treballi amb Mayo Films. Però aquest projecte no serà tan ràpid com el d'AMA, trigarem dos o tres anys en trobar les subvencions necessàries".
I els projectes de la directora santcugatenca no acaben aquí. De Paz té pendent un projecte amb Maria Riot, actriu porno i treballadora sexual, sobre la pornografia feminista. L'actriu pertany a l'equip d'Erika Lust, directora de cinema pornogràfic feminista.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.