L’Scriptorium, escriure com ho feien els monjos del Monestir

Dintre el programa Estiu al Museu 2011, els nens i nenes de Sant Cugat han pogut er un taller d’escriptura medieval

La monitora els indicava els passos a seguir per crear el seu manuscrit. FOTO: C. Caballé La monitora els indicava els passos a seguir per crear el seu manuscrit. FOTO: C. Caballé
Els nens i nenes van aprendre a escriure amb lletra gòtica. FOTO: C. Caballé Els nens i nenes van aprendre a escriure amb lletra gòtica. FOTO: C. Caballé
El taller requereix concentració i molta observació. FOTO: C. Caballé El taller requereix concentració i molta observació. FOTO: C. Caballé
El resultat: un bon record que emportar-se a casa. FOTO: C. Caballé El resultat: un bon record que emportar-se a casa. FOTO: C. Caballé
Les activitats culturals adreçades als més petits són una de les atraccions per aquest estiu a Sant Cugat. Dintre el calendari d’ Estiu al Museu 2011, aquest any hi havia previst el taller Scriptorium per a tothom!, una activitat adreçada a nens i nenes a partir de 8 anys on podien aprendre l’escriptura medieval.

Després d’una primera sessió el dia 26 de juliol, el dimarts 9 d’agost una desena de nens i nenes, amb els seus pares o tiets, van poder repetir l’experiència al Museu – Monestir de Sant Cugat.

Scriptorium al Museu

L’activitat va començar amb una breu classe d’història per entendre el sentit del taller que anaven a fer. Gemma, monitora del curs, va explicar als nens que “el Claustre era la casa dels monjos”, i els va ensenyar que, al seu voltant, “hi havia tot d’estances on podien realitzar les seves activitats quotidianes”.

Entre aquestes estances, l’activitat se centrava en l’Scriptorium. I és que cal recordar que els monestirs eren el centre de la vida cultural durant l’època medieval. Els monjos eren els encarregats d’escriure els textos i llibres que avui en dia encara es conserven. “Era una feina molt delicada; no existia la impremta, i podem conèixer com vivien en aquella època gràcies al que els monjos escrivien manualment”, explicava Gemma.

Per entendre què és el que anaven a aprendre, la monitora els va fer parar atenció a la inscripció que hi ha en una de les parets del claustre. “Veieu que la lletra és molt pareguda a la nostra, però amb una diferència: la lletra gòtica no està lligada com la nostra”, els va fer observar.

A partir d’aquest punt, els nens ja van dirigir-se a fer el seu propi manuscrit al taller. “Avui, aprendreu a escriure el vostre nom com ho feien els monjos”, els va confirmar.

Un cop al taller, plantilles, regles, llapis, i canyes i tinta, la gran atracció per als més petits. Pas per pas, Gemma els anava explicant com crear la plantilla per poder escriure el seu nom, i com escollir les lletres de la plantilla facilitada. Amb grans dosis de concentració, els petits (i els no tan petits) anaven creant el seu nom, primer amb llapis, i, després, venia el més divertit: repassar-ho amb tinta fent servir una canya.

El resultat, mans brutes de tinta, i cares d’orgull al veure la seva petita obra d’art medieval sobre un paper. Fins i tot es van atrevir a decorar el seu manuscrit amb motius santcugatencs. Els més agosarats van optar per dibuixar-hi el Monestir. Això sí, amb l’ajuda de les monitores, Gemma i Raquel. I un petit recordatori per part de Gemma, mentre els nens i nenes comentaven la dificultat d’escriure el seu nom d’aquesta manera: “si us sembla complicat escriure el vostre no, imagineu el difícil que devia ser escriure tot un llibre!”.

Una activitat familiar

Scriptorium és una activitat “molt divertida” segons els participants. Educativa per nens i nenes, que coneixen la història mentre s’ho passen be. Una oportunitat per tornar enrere en el temps, amb una canya i tinta, per escriure deixant de banda els ordinadors.

Història, educació i lleure

Scriptorium per a tothom! és una activitat que el Museu de Sant Cugat organitza des de la seva creació. A l’estiu i pel Nadal, l’activitat s’organitza de manera gratuïta per als nens i nenes mentre estan de vacances, i està oberta a tothom. Durant el curs acadèmic, és el torn de les escoles, que sovint realitzen excursions al Museu – Monestir per realitzar el taller d’escriptura medieval. Gemma ens comenta que, durant el curs, “la classe d’història és més extensa que durant les vacances; ara és una activitat de lleure!”.

Sigui quan sigui, l’activitat, a banda d’ensenyar història i escriptura medieval, té un objectiu principal. Que els nens i nenes es diverteixin aprenent!

Més informació
 
Comentaris

Destaquem