Pedra i Sang supera la pandèmia i celebra els 20 anys fent un relleu generacional

Després de tres anys, l'obra nadalenca torna a la Sala Capitular i amb tota la seva esplendor

L'obra de teatre Pedra i Sang ja fa 20 anys que s'interpreta cada Nadal a la Sala Capitular del Monestir de Sant Cugat. Arran de la pandèmia, però, el 2020 es va haver de fer una única audició sense cor i amb quatre solistes, i el 2021 va acabar suspenent-se per augment de casos de Covid. Ara, l'obra torna al seu format original i ja s'està plantejant un canvi generacional. Les entrades ja són a la venda a Pedraisang.cat.

  Compra les entrades, ara!

"Aquest any plantegem un relleu generacional fent una codirecció amb la meva filla, Martina Vilarasau", explica Dolors Vilarasau, que ha sigut directora de l'obra des del seu inici l'any 2000. "Ho acabarà dirigint ella en un o dos anys. Ella sempre ha participat de l'obra, des dels 8 anys, les més de 120 actuacions que hem fet. Té experiència, ha après la tècnica a l'Institut del Teatre i té visió de direcció. S'ha de tenir mentalitat global per pensar en tots els detalls: a nivell tècnic, artístic, organitzatiu...". Vilarassau es mostra trenquil·la, ja que sent que ho deixa "en bones mans" i perquè "no és cap urgència". L'objectiu és no trobar-se "un dia que per un problema de salut no es pogués fer Pedra i Sang". A més, ho viu com una cosa sana: "Fa molts anys que ho dirigeixo jo i em vull apartar, per a que agafi un altre rumb, una altra manera de fer... I així potser també entren persones més joves". De fet, enguany ja hi ha canvis també en el repartiment d'actors: Xavier Tor, per qüestió de salut, no podrà fer totes les funcions d'aquesta edició i es partirà el paper principal d'Abat Biure amb Ricard Mariné. Pel que fa al personatge d'advocat Çarovira, el farà per primera vegada Llorenç Serrahima. Finalment, l'any que ve es farà el relleu de l'actor que interpreta a Berenguer de Saltells. Així hi haurà relleu en els personatges principals, a banda de la direcció.

Si mirem enrere, veurem que el primer repartiment que va fer l'obra va canviar al cap de deu anys, així que el segon repartiment també en fa ja deu que interpreta la història, així que l'equip considera que és l'hora de fer un canvi. Si parlem del cor de veus, sempre ha estat canviant i cada any està format per una part que és nova i una altra que repeteix de l'any anterior. "Tinc clar que això ha d'anar més enllà de les persones en concret que ho hem estat fent", declara Vilarasau. A més, la novetat d'aquest any és que els participants formen part del Batxillerat Escènic de l'Institut Angeleta Ferrer i Sensat.

Actuacions de Pedra i Sang 2022

Pel que fa a les funcions, el Camí de justícia serà el 23 de desembre i l'obra s'interpretarà el 25 i 26 de desembre a les 20 h i el 27 i 28 de desembre a les 19 h i a les 21:30 h. Sempre es faran a la Sala Capitular del Monestir de Sant Cugat i les entrades costaran 15 euros. Ja estan a la venda les entrades a Pedraisang.cat i les quinze primeres entrades costaran només 12 €. D'altra banda, el preu de l'entrada dona dret també a fer la Ruta de Saltells i de l'abat Biure, a càrrec de l'historiador d'art Jorge Rodríguez, passant pels llocs on van succeir els fets històrics de Pedra i Sang.

  Compra les entrades, ara!

La presentació de la 20a edició

Durant la presentació de la 20a edició de Pedria i Sang, que ha tingut lloc el divendres 2 de desembre, Dolors Vilarasau ha celebrat poder tornar a representar l'obra en la Sala Capitular: "Ens dona molta satisfacció poder tornar a la Sala Capitular en un espai que representa l'essència de Pedra i Sang".

Presentació Pedra i Sang 2022. FOTO: Cedida

Presentació Pedra i Sang 2022. FOTO: Cedida

D'altra banda, Martina Vilarasau, la qual estrenarà codirecció, ha expressat que aquest traspàs és un repte: ""És un orgull poder codirigir aquest espectacle que té un recorregut de 20 edicions, però també és un gran repte. Pedra i Sang està consolidat en el patrimoni cultural de Sant Cugat i això és gràcies que l'obra connecta amb el públic". Vilarasau, a més, ha assenyalat les narratives que formen Pedra i Sang: "Per poder donar continuïtat a un espectacle d'aquestes característiques he hagut d'entendre totes les simbologies. Amb això, he descobert la importància que té la disputa entre la història de Berenguer de Saltells i l'abat Biure; d'altra banda, que el cor funciona com un únic personatge, però molt heterogeni, que ens permet empatitzar amb la història amb l'emocionalitat de la música; finalment, té una narrativa èpica i un element de llegenda. Tot això, a més, ho combina a partir del contrapunt entre la tragèdia i la comèdia que fan que l'obra s'hagi de protegir, valorar i donar continuïtat".

Finalment, la tinent d'alcaldia de Cultura, Esther Madrona (ERC Sant Cugat), ha apuntat que la representació de l'obra és una tradició nadalenca de Sant Cugat: "Estic molt contenta que Pedra i Sang torni amb més força i és que l'obra té un arrelament molt important en la ciutat".

Una idea que va començar petita i ha arribat arreu del territori

Dolors Vilarasau declara que per res s'esperaven que un dia vindria gent des d'Igualada, entre d'altres ciutats, a veure Pedra i Sang per Nadal. L'any 2000, quan feia temps que la comoanyia local Tetrateatre feia espectacles poètics anuals a la Sala Capitular, Jordi González va proposar que, pels 650 anys de la mort de l'Abat Biure es preparessin una obra sobre la seva història.

"Jo n'havia sentit a parlar, però no en coneixia gaires detalls", diu la directora. "En llegir la història -en aquell moment no hi havia gaire documentació- vaig trobar-ho impactant: que una persona triï matar algú el dia de Nadal, l'únic dia de l'any en què el poble podia entrar al Monestir, un dia en què hi ha treves, que fins i tot es paren les guerres. I que fos per una herència, i que fos a l'abat, que era el que regia el poder", recorda Vilarasau. "El mateix assassí va fer una direcció escènica de com havia de ser aquest assassinat. És una història molt medieval entre dos poders: l'eclesiàstic i el dels nobles. Sembla una història de Netflix".

Així, la companyia va pensar en Josep Maria Jaumà, traductor de poemes anglesos i professor de Shakespeare, per a redactar l'obra en vers, i en Joan Alavedra, que es dedicava a fer música en escena, per musicar-ne algunes parts.

"Va tenir un efecte immediat, a la gent li va agradar molt", relata Vilarasau. "De seguida es van identificar amb els símbols identitaris de Sant Cugat i el Vallès". L'any següent l'equip va demanar de repetir-la i així fins al 2004. "Una regidora de l'Ajuntament va pensar que la proposta no calia que continués més temps". Llavors durant la Festa de tardor va néixer l'Associació Pedra i sang i van aconseguir 1400 signatures per a que es fes l'obra. "Es van posar d'acord el PP, Ciutadans, Convergència, Esquerra, els socialistes... I ho van aprovar. Va ser un èxit de la gent, encara que a vegades pensem que no tenim res a fer!"

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem