Tolosa: "No recuperarem l'any passat, però hem detectat més interès per la lectura"

En el marc de Sant Jordi, el TOT entrevista Àngels Tolosa, propietària de la llibreria Alexandria de Sant Cugat

El divendres 23 d'abril és Sant Jordi i, a diferència de l'any passat, quan la pandèmia va obligar a cancel·lar-ne la celebració, enguany es podrà realitzar. Sant Jordi es farà en un format reduït, per tal de seguir amb les mesures de seguretat contra la Covid-19, però al cap i a la fi es farà. La propietària de la Llibreria Alexandria, Àngels Tolosa, analitza en aquesta entrevista al TOT Sant Cugat la celebració del primer Sant Jordi en pandèmia i com els han afectat les diferents derivades de la Covid-19 al sector literari.

Com encaren el primer Sant Jordi que es pot celebrar des de l’inici de la pandèmia?

Aquest Sant Jordi no serà com els altres anys. Serà un Sant Jordi més petit. Les llibreria faran parada davant de la porta del local. No serà una parada molt gran, i comptaran amb totes les mesures de seguretat. Nosaltres farem unes tanques per formar un passadís per evitar aglomeracions. Després, a dins de la llibreria es permet un 30% de l'aforament, i tindrem una persona controlant. Ho farem bé. L'any passat estàvem tancats absolutament, així que qualsevol cosa que no sigui això, és per celebrar. D'alguna manera farem que vagi bé.

Serà un Sant Jordi més petit, amb un format diferent. Però creuen que la gent tindrà més ganes de l'habitual pel fet que l'any passat no se celebrés?

Clar. Els altres anys col·locàvem les carpes de les llibreries a la plaça d'Octavià, cosa que aquest any no es pot fer. Qui pot posarà parada davant de la llibreria. El que recomanem a la gent és que compri esglaonadament, abans i després del 23. De fet, aquesta setmana ja hem començat a vendre força. És important que no només es facin les compres el dia de Sant Jordi, sinó que vagin comprant. Així serà més àgil. De totes maneres, tothom està conscienciat i la gent va amb compte.

Preveuen que el nivell de vendes pot ser semblant al d’altres anys?

No, és impossible. És impossible perquè no hi ha capacitat de clients. No poden haver-hi tants clients a la llibreria. Segur que no serà com altres anys.

L'any passat no es va celebrar la Diada de Sant Jordi, un dia en el qual es fan les vendes d'un gran percentatge dels llibres que es venen a l'any. Com ho van afrontar?

Durant el confinament només vam vendre per Internet. Fèiem viatges cada dia, a partir que es va començar a poder sortir. Al matí preparàvem els paquets a la llibreria i a la tarda fèiem el recorregut o ho enviàvem amb transportista. Es va vendre, però no molt. La campanya de 'Llibreries Obertes' també ens va ajudar molt, va anar molt bé i va ser una campanya molt organitzada. A més, hem detectat un canvi. Moltes persones que no tenien temps de llegir, o que havien perdut el costum, l'han recuperat. Hi ha hagut una nova tendència. No hem recuperat l'any passat, però hem vist que hi ha més gent interessada que abans en la lectura. Gent que no llegia ha agafat el costum de llegir.

"No es pot recuperar un Sant Jordi que no existeix"

Per tant van poder frenar el cop?

No recuperar, perquè no es pot recuperar un Sant Jordi que no existeix, però les pèrdues no van ser tant grosses com prevèiem. A partir del moment que ja es va poder obrir, la gent va augmentar l'interés per la lectura. El fet de no poder sortir, o el confinament comarcal... Pot haver afavorit al fet que la gent llegeixi més. Els hàbits lectors han canviat. Hi ha més lectura.

La Covid-19 ha accelerat les compres per internet. Com s'han adaptat?

Nosaltres vam començar a enviar paquets, i és quelcom que ara continuem fent. Vam començar a fer-ho per la pandèmia i ara continuem. Les persones ja no volten tant per les botigues, o per por o no sé per què. Tenim moltes comandes que hem d'anar portant. Ara tinc una empresa de transport que ens porta llibres a qualsevol lloc. Els trajectes petits els fem nosaltres, però fem força enviaments.

"El que és evident és que han canviat els hàbits de compra"

El consumidor perd el factor del tacte del llibre, de fullejar-lo...

Home... Ara venen clients que abans no venien. Ha canviat tot molt. No t'ho sabria dir exactament. El que és evident és que han canviat els hàbits de compra.

Més enllà d'adaptar-se als nous hàbits, quins factors diferencials poden potenciar les llibreries de barri o locals?

Nosaltres tenim un contacte més directe. Quan compres a Amazon no parles amb ningú. Nosaltres rebem comandes per mail, i nosaltres escrivim a les persones que ens fan aquestes comandes, els parlem per telèfon per oferir-los més llibres d’autors que els agraden... Això només ho fem les llibreries de barri. Nosaltres tenim molt contacte per correu electrònic i, evidentment també un contacte personal. Coneixem als clients, quan arriben llibres nous els avisem, etc. A la gent li agrada que l’ajudis, que li expliquis les novetats, el contacte directe...

"La gent ha continuat amb l’hàbit de lectura en llibre"

Fa uns anys va aparéixer el fenòmen dels eBooks, però sembla que el paper ha resistit.

Jo crec que sí, tot i que hi ha gent que s’ha passat a l’eBook. El paper té un altre format. Agafar-lo, passar la pàgina olorar-lo... No té res a veure. Crec que l’eBook no ens ha fet tant mal. Al principi semblava que sí, però crec que la gent ha continuat amb l’hàbit de lectura en llibre.

El Sant Jordi 2021 representa un nou trampolí pel sector literari?

Segur que sí. Ja fa unes setmanes que es parla de llibres... El fet que l’any passat no es pogués celebrar, fa que enguany tothom tingui més ganes de llibres i roses. Serà un dia molt maco.

Quins seran els llibres triomfadors d'aquest Sant Jordi?

A la nostra llibreria, en ficció està sortint molt La dona de la seva vida, de Xavier Bosch, que ja s'ha començat a vendre molt; també Consumits pel foc, de Jaume Cabré. Pel que fa a la no ficció s'està venent molt A cor obert, de l'Oriol Mitjà, el llibre d'Arcadi Oliveres i també Les hores greus, de Quim Torra.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem