Sant Cugat gaudeix d’un ecosistema empresarial i emprenedor que es troba en creixement continu, complex, dinàmic i cada vegada amb més nous agents. Amb els anys, a la ciutat s’ha generat una configuració de parcs empresarials i de vivers d’empreses que a poc a poc han fet créixer i enfortit l’economia local, així com la comarcal i territorial. D’una banda, moltes empreses multinacionals han escollit Sant Cugat per instal·lar-hi les seus corporatives o centres de coneixement. D’altra banda, el foment de l’emprenedoria ha portat moltes start-up a buscar un despatx a Sant Cugat per tirar endavant els seus projectes, en un entorn que s’ha qualificat de ser un hub empresarial. Els professionals asseguren que cal aprofitar espais de coworking o acceleradors de negoci.
L’actitud és fonamental
Els experts coincideixen a assegurar que l’actitud de l’emprenedor i de l’empresari són clau perquè les coses funcionin. Ser optimista, millorar l’autoestima, estar convençut d’allò que es fa o involucrar-se en el projecte són alguns dels consells pràctics que defensa el professor de l’Institut Europeu de Coaching, Ferran Badal. Segons ell, “per millorar la nostra autoestima cal saber d’on venim, quins són els nostres assoliments anteriors, les coses importants que he fet i on he estat”. Saber gestionar el fracàs és un altre dels reptes que té tot emprenedor i qualsevol empresari. Fracassar és part del camí.
Un equip format i heterogeni
Disposar d’un bon equip és un altre dels ítems indispensables per tenir èxit. Un equip d’una empresa que comença ha de ser variat i complet, és a dir, amb habilitats complementàries. Segons els experts, el més important és compartir valors i objectius per treballar de manera conjunta i cohesionada. El científic del Departament d’Iniciativa Emprenedora de l’IESE, Mathieu Carenzo, afirma que “com més format estigui un emprenedor, més potencial de creixement tindrà i, en conseqüència, més capacitat de generar llocs de treball”. Per a ell, els idiomes, la formació i la xarxa són tres característiques que faciliten la tasca als emprenedors i que poden ajudar a reduir els possibles riscos als quals s’enfronta qualsevol empresa.
Innovar o morir
La situació de crisi econòmica dels últims anys ha fet tancar molts negocis i empreses, però les que han aconseguit sobreviure, en part, ha estat gràcies a la seva capacitat innovadora. Això és el que precisament defensa el president de l’associació Sant Cugat Empresarial, Frederic Boix. Per a ell, “les empreses que han sabut adaptar-se als nous mercats i han aconseguit marcar diferències són les que es mantenen i les que es mantindran”.
Tenir una visió global
En la mateixa direcció, mirar més enllà, fer previsions i enfocar-se als mercats exteriors poden ser una bona estratègia per tirar endavant. El professor de màrqueting d’Esade, Carles Torrecilla, assegura que “necessitem projectes més ambiciosos a l’exterior”. Segons ell, s’ha de passar a la teoria de pensar en gran, és a dir, “fusionar-se i anar a mercats més grans que el nostre”. En la mateixa direcció, Carenzo apunta que l’objectiu de qualsevol empresa que comença ha de ser tenir una visió global o, com a mínim, europea.
Què s’ha d’evitar?
Equivocar-se és part del viatge empresarial i aprendre dels errors és clau. Ara bé, hi ha errades que, si es pot, s’haurien d’evitar. Una d’aquestes és no fer un estudi de mercat i només tenir el negoci definit sobre paper. Segons el consultor d’empreses santcugatenc, Joan Alsina, és molt important no estar obsessionat per vendre, creu que és clau pensar en el valor de l’empresa i no tant en el benefici. També recomana planificar la manera com s’obtindran els recursos econòmics per no caure en un mal finançament, cosa que podria comportar problemes. En la mateixa línia de previsions, recomana no gastar massa, sinó “ser conservador amb la despesa”. Finalment, insisteix a disposar d’un bon equip, ja que sense ell, qualsevol projecte serà difícil de tirar endavant.
Quins són els aspectes clau de les empreses actualment?
L’actitud és fonamental
Els experts coincideixen a assegurar que l’actitud de l’emprenedor i de l’empresari són clau perquè les coses funcionin. Ser optimista, millorar l’autoestima, estar convençut d’allò que es fa o involucrar-se en el projecte són alguns dels consells pràctics que defensa el professor de l’Institut Europeu de Coaching, Ferran Badal. Segons ell, “per millorar la nostra autoestima cal saber d’on venim, quins són els nostres assoliments anteriors, les coses importants que he fet i on he estat”. Saber gestionar el fracàs és un altre dels reptes que té tot emprenedor i qualsevol empresari. Fracassar és part del camí.
Un equip format i heterogeni
Disposar d’un bon equip és un altre dels ítems indispensables per tenir èxit. Un equip d’una empresa que comença ha de ser variat i complet, és a dir, amb habilitats complementàries. Segons els experts, el més important és compartir valors i objectius per treballar de manera conjunta i cohesionada. El científic del Departament d’Iniciativa Emprenedora de l’IESE, Mathieu Carenzo, afirma que “com més format estigui un emprenedor, més potencial de creixement tindrà i, en conseqüència, més capacitat de generar llocs de treball”. Per a ell, els idiomes, la formació i la xarxa són tres característiques que faciliten la tasca als emprenedors i que poden ajudar a reduir els possibles riscos als quals s’enfronta qualsevol empresa.
Innovar o morir
La situació de crisi econòmica dels últims anys ha fet tancar molts negocis i empreses, però les que han aconseguit sobreviure, en part, ha estat gràcies a la seva capacitat innovadora. Això és el que precisament defensa el president de l’associació Sant Cugat Empresarial, Frederic Boix. Per a ell, “les empreses que han sabut adaptar-se als nous mercats i han aconseguit marcar diferències són les que es mantenen i les que es mantindran”.
Tenir una visió global
En la mateixa direcció, mirar més enllà, fer previsions i enfocar-se als mercats exteriors poden ser una bona estratègia per tirar endavant. El professor de màrqueting d’Esade, Carles Torrecilla, assegura que “necessitem projectes més ambiciosos a l’exterior”. Segons ell, s’ha de passar a la teoria de pensar en gran, és a dir, “fusionar-se i anar a mercats més grans que el nostre”. En la mateixa direcció, Carenzo apunta que l’objectiu de qualsevol empresa que comença ha de ser tenir una visió global o, com a mínim, europea.
Què s’ha d’evitar?
Equivocar-se és part del viatge empresarial i aprendre dels errors és clau. Ara bé, hi ha errades que, si es pot, s’haurien d’evitar. Una d’aquestes és no fer un estudi de mercat i només tenir el negoci definit sobre paper. Segons el consultor d’empreses santcugatenc, Joan Alsina, és molt important no estar obsessionat per vendre, creu que és clau pensar en el valor de l’empresa i no tant en el benefici. També recomana planificar la manera com s’obtindran els recursos econòmics per no caure en un mal finançament, cosa que podria comportar problemes. En la mateixa línia de previsions, recomana no gastar massa, sinó “ser conservador amb la despesa”. Finalment, insisteix a disposar d’un bon equip, ja que sense ell, qualsevol projecte serà difícil de tirar endavant.
Quins són els aspectes clau de les empreses actualment?
- Frederic Boix, president de Sant Cugat Empresarial: “Les empreses que han sabut adaptar-se són les que es mantenen i les que es mantindran en el futur”.
- Mathieu Carenzo, científic d’Emprenedora de l’IESE: “No hi ha res més interessant per valorar la viabilitat d’un negoci que testejar-lo amb els clients potencials”.
- Ferran Badal, professor Institut Europeu de Coaching: “Hem d’atrevir-nos a ser diferents i no posar-nos un límit; i si no surt a la primera, serà a la segona”.
- Joan Alsina, consultor d’empreses santcugatenc: “Errar és humà i necessari. El més important és aprendre dels errors que cometem i no repetir-los”.
- Carles Torrecilla, professor de màrqueting d’ESADE: “El moment més important és la idea. No hi ha idea més poderosa que aquella a la qual li ha arribat el moment”.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok