García Demestres (Explainers Group): "La clau de la divulgació és posar nom a les coses"

Pedro García Demestres, fundador d'Explainers Group, parla de la comunicació científica i els reptes que aquesta suposa

Pedro García Demestres és biòleg de professió i era el director del servei de fotografia científica de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, des d'on va néixer la seva empresa de divulgació científica Expografic. Al llarg de 36 anys, la companyia ha anat creixent, traslladant-se de Valldoreix a Bellaterra, fins a l'Explainers Group que és ara, una empresa amb tres marques que ha elaborat fins a 450 projectes a 16 països diferents.

Com neix Explainers Group?

L'empresa neix en el marc de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, des d'on vam veure l'oportunitat d'encetar una disciplina que en aquell moment ningú cobria: una empresa de divulgació científica. Ho vam portar cap als centres de divulgació de natura i així és com vam començar l'any 1987, amb centres d'interpretació dedicats a la narració de temes mediambientals.

I com ha evolucionat al llarg del temps?

Amb el pas dels anys hem anat afegint més temes i ens hem anat transformant en una empresa de divulgació científica més general, no només enfocada a la natura, sinó tractant la ciència, la tecnologia i la innovació, que és on som ara.

Ara l'empresa engloba tres marques diferents.

Com que l'empresa va començar lligada a la natura, treballàvem amb l'administració pública, perquè és qui es preocupa per protegir-la. Però amb el pas dels anys vam anar detectant un creixent interès de les empreses en vincular el missatge científic a la seva comunicació. Això ens va marcar la necessitat de crear una marca que s'adaptés al llenguatge de l'empresa privada, que no té res a veure amb el llenguatge de l'administració pública. I per aquesta mateixa via vam veure que hi havia un tercer públic objectiu per nosaltres, que eren les institucions de recerca. I per això tenim tres marques diferents, adaptades a cada un d'aquests tres públics.

"Amb el pas dels anys vam anar detectant un creixent interès de les empreses en vincular el missatge científic a la seva comunicació"

Quines són aquestes marques?

Expografic, que és el nom amb què va néixer l'empresa, dedicat a l'administració pública; Xpontential, dedicat a la comunicació de l'empresa privada; i, per últim, Simiolab, per les institucions de recerca.

Com es coordinen les tres?

Són tres equips diferents que fan projectes diferents, amb clients diferents i amb dinàmiques diferents. Llavors cada una treballa a la seva manera, tot i que l'estructura de recursos humans és la mateixa. És a dir, el dissenyador gràfic, per exemple, és el mateix per les tres, però canvia la forma d'adreçar-se als clients.

Entre les tres marques heu fet molts projectes diferents, quin destacaria?

N'hem fet molts, a molts països, i de molt interessants. Un dels més exitosos, sota la marca Xponential, és el Showroom de l'empresa Indra a Madrid, que vam fer un gran projecte de reforma arquitectònica de les seves zones d'atenció al públic i vam dissenyar i instal·lar tot el que explica els serveis d'una companyia com aquesta. Ara també estem desenvolupant un projecte molt rellevant amb la Kutxa Fundazioa, que és un centre del coneixement a Donosti.

Quin és el valor fonamental de l'empresa?

El fonamental és mantenir sempre el rigor científic. I també el fet de posar a l'abast de la població informacions de temes interessants que sovint queden al marge del coneixement general.

"El valor fonamental de l'empresa és mantenir sempre el rigor científic"

Què els aporta formar part de Sant Cugat Empresarial?

Estar immersos en el teixit actiu de la ciutat, estar al dia de les coses que passen perquè sinó un es queda en la seva torre i no està al cas. Així també sabem de les activitats de les altres empreses i ens posa en contacte amb elles, perquè sent Sant Cugat una ciutat tan nodrida de grans empreses i grans interessos, establir una xarxa que afavoreix el vincle ens aporta molt.

Per què tenen la seu a Bellaterra?

Durant molts anys la vam tenir a Sant Cugat, a Valldoreix, però per un tema de comunicació amb el transport públic, a bona part del personal que venia a treballar amb tren se li feia molt farragós arribar a les oficines. Això ens va animar a buscar una ubicació que fos molt propera al tren, i aquí tenim l'estació de Bellaterra a tocar.

Quina és la clau d'una bona divulgació científica?

La clau és posar nom a les coses. Quan vols que algú posi en valor una cosa, el que has de fer és anomenar-la. I quan aquesta persona entén aquest nom, i el fa seu, comença a pensar en protegir allò que té nom. Perquè no és el mateix dir "un arbre" que "una alzina", i si aquesta alzina té un nom concret que va plantar certa persona a cert lloc, de manera que ja estàs creant un relat, estàs sent molt més eficaç en la teva divulgació.

"Quan vols que algú posi en valor una cosa, el que has de fer és anomenar-la"

Com veu la situació de sequera que estem vivint?

La situació és absolutament dramàtica i requereix molta tasca de divulgació. Perquè els ciutadans no tenim responsabilitat de la situació de sequera, però sí que tenim molta responsabilitat pel que fa a la gestió dels recursos derivats d'aquesta situació. I venen temps on el paper del ciutadà serà molt rellevant per ensortir-nos d'aquesta situació tan delicada.

Davant d'aquest tipus de situacions d'emergència climàtica, busqueu fer divulgació més alarmista per conscienciar la població?

Nosaltres no fem campanyes de publicitat, no busquem fer missatges contundents d'acció i reacció immediata. Els nostres projectes requereixen de meditació per part del públic. Fem una divulgació basada en donar eines i coneixements a l'usuari perquè ell prengui posicions, més que indicar-li quina és la posició que ha de prendre.

"Fem una divulgació basada en donar eines i coneixements a l'usuari perquè ell prengui posicions, més que indicar-li quina és la posició que ha de prendre"

I què opina de la intel·ligència artificial?

És una eina potentíssima, però no hem d'oblidar mai que la intel·ligència artificial està nodrida per intel·ligència natural, perquè a darrere hi ha hagut una gran tasca de disseny i entrenament per part dels humans. Llavors el que pot fer la IA és ampliar les possibilitats de les intel·ligències naturals, la qual cosa té coses positives i negatives. L'invent és realment molt útil, però hem de ser prudents, perquè també és perillós.

Quin futur li veu a Explainers Group?

El nostre futur no és més que la continuació directa del present tal com l'hem anat construint. Jo no espero grans canvis, tot i que sí que la pota digital té cada vegada més importància, o ha aparegut la intel·ligència artificial, que obre noves portes, però la base del que fem, de donar coneixement a la ciutadania perquè es pugui posicionar davant d'aquests temes, seguirà sent la mateixa i seguirà sent important.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem