Genís Roca: “La societat necessita 50 anys per adaptar-se a l’era digital”

RocaSalvatella opera al Trade Center i assessora en la transformació digital. Roca és un dels 25 espanyols més influents a Internet del 2013

L’expert en Internet i un dels socis fundadors de la consultoria RocaSalvatella, Genís Roca, ajuda els empresaris a tirar endavant en la transformació digital. Assegura que encara ens queden uns 50 anys de canvis perquè la societat s’adapti.

De formació arqueòleg, concretament especialitzat en Paleolític Inferior, Roca diu que no li ha interessat mai la tecnologia, sinó l’activitat humana. És llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona i MBA per Esade, i és docent a diferents universitats i centres educatius. Acumula més de 25 anys d’experiència en creació de projectes a Internet, direcció d’empreses i exploració del potencial de les xarxes.

Què fa RocaSalvatella?
Som una consultoria de negoci situada al Trade Center de Sant Cugat amb uns 40 treballadors. Ajudem empresaris a tirar endavant en la transformació digital. Mai a la història de la humanitat una mateixa tecnologia alhora havia tocat sistema productiu i de transmissió de coneixements. La reconversió digital passa per replantejar el negoci.

Totes les empreses estan preparades?
Hi ha un error molt comú que trobem en el moment d’entrar a assessorar les empreses i és que, per exemple, tendim a substituir les coses per al seu equivalent industrial, com el cas del vinil al CD. I la transformació digital no només passa a substituir l’anterior. És molt més que això. Després de la substitució ve la reconversió i aquí és on hi ha el problema perquè la transformació mai la fa l’anterior, i això s’ha d’acceptar. També hem d’acceptar que la reconversió industrial genera persones no aptes per als nous perfils.

Si hi ha empresaris que no són aptes, què s’ha de fer per no fracassar?
Primer de tot, s’ha de madurar digitalment. Hi ha tres preguntes que un s’ha de fer: ets conscient de com la tecnologia t’està modificant el negoci? Tens una visió de quins poden ser aquest canvis? Tens la capacitat d’implementar-los? Això serveix per a tots els sectors. S’ha de pensar les coses d’una altra manera. T’has d’atrevir. Hi ha una sèrie de professionals que han fet una història d’èxit en un món analògic i ara tenen una certa resistència a reconsiderar-ho tot des de zero perquè ja els ha anat bé.

Quina és la clau per resistir el canvi?
El repte és reconsiderar el negoci. Per exemple, m’atreveixo a dir que Grupo Planeta serà una empresa de serveis perquè el llibre digital fa que deixem de comprar llibres i passem a pagar una quota mensual per llegir novel·la negra. Aquest és un canvi fort i això no sempre és fàcil.

I com s’ha de fer?
Fins ara, la reinversió del negoci sempre l’ha hagut de fer un de fora. Per exemple, els grans operadors turístics han estat desbancats per Booking. Si mirem la gent de Booking, només dues persones vénen del sector, les altres vuit s’ho miraven diferent. És a dir que, des de l’exterior es veuen les coses.

Quan finalitzarà la transformació digital?
Per veure que tot s’ha adaptat al procés digital, que per altra banda mai està quiet, necessites una perspectiva d’uns 40 o 50 a anys i només en fa vint, per tant, encara ens en queden 20 i 30 més. Jorge Wagensberg, fundador del Museu de la Ciència, deia que “si no està viu i no canvia, calla, que no s’hagi mort”. El canvi és innat en la nostra societat.

20 o 30 anys més?
Des de la mirada d’un arqueòleg, la història de la humanitat està marcada per fites tecnològiques i hi ha un tipus de tecnologies que modifiquen el sistema productiu i alteren sistemes de transmissió de coneixements, i l’era digital ho està fent i això té conseqüències culturals, socials, polítiques, etc.

Una empresa analògica sempre necessitarà assessorament digital?
Sí, però les digitals no poden badar. Lets Bonus, Privalia, etc. han d’estar al dia. Privalia va reaccionar molt ràpid amb el tema del mòbil però Lets Bonus, potser no tant. El 40% de les vendes de Privalia és amb el mòbil.

Tot passarà a gestionar-se a través dels dispositius mòbils?
És un error dir-li a l’aparell mòbil perquè em recorda massa a un telèfon. Ara la informàtica és realment portàtil. Ja no cal passar per l’oficina del banc a signar, ho pots fer quan vulguis i a través del mòbil.

Tothom sap com fer-lo servir?
Hem d’aprendre a gestionar-lo bé. Som animals socials i això passa des de sempre. També ho vam necessitar per conduir, o per tractar la pólvora... És un superpoder, amplia les teves capacitats. Ara estem en fase de descobriment.

La hiperconnectivitat no ens farà tornar bojos?
Ens porta problemes, però ens millora en molts aspectes. Què vols veure, el got ple o buit? Quanta gent s’ha perdut en un bosc i l’han trobada gràcies a les tecnologies? L’altre dia vaig veure que havien fet un estudi per quantificar quantes parelles s’havien trencat arran del Whatsapp, però, se n’ha fet un per conèixer les que s’han fet?

També forma part del Consell Assessor de la Generalitat. Quin és la seva preocupació principal?
Ara mateix els preocupa saber com serà el nou teixit industrial i quines decisions ha de prendre el govern per afavorir-lo. I també si la Mobile World Congress és una oportunitat per fer aflorar la indústria mobile a Barcelona. Però la qüestió no rau només en la indústria, sinó que la capital del mòbil podria ser també una oportunitat per definir què vol dir ser ciutadà en un món digital.

La nova figura d’una empresa, el ‘community manager’.
Si estimes una persona i l’aprecies no li diguis community manager perquè és una descripció que no té futur professional. Ningú sap què fa. Un communiy manager té un perfil diferent depenent de l’àrea on estigui. Agafar un community manager no és digitalitzar-se. Prefereixo una persona que gestiona continguts amb competències digitals.

Quines competències ha de tenir un treballador?
En el món empresarial s’han de revisar les set o vuit competències d’una empresa. D’aquestes competències, cinc són històriques, però n’hi ha dues que són noves: la cultura digital i la gestió de la informació. L’escriptor Nicholas George Carr deia que tenir la tecnologia ja no et fa millor, sinó que el fet de no tenir-la et fa pitjor”.

 
Comentaris

Destaquem