Jesús Carballo: “Hem de fer el possible perquè el client es quedi a la ciutat”

Jesús Carballo és el gerent de Sant Cugat Comerç des de fa prop de 8 anys

Jesús Carballo ha estat triat Personatge de l’Any 2017 de Sant Cugat segons votació de la redacció del TOT Sant Cugat; això significa que el considerem una persona accessible i que facilita la feina dels periodistes. En aquesta entrevista analitza diferents temes que afecten el comerç local.

Què li sembla haver estat triat Personatge de l’Any 2017 per part de la redacció del TOT Sant Cugat?

M’honora molt aquest guardó. Quan em vas telefonar va ser una gran sorpresa, i m’omple d’orgull rebre un reconeixement per part vostra.

Fa prop de 8 anys que és gerent de Sant Cugat Comerç. Com ha canviat el comerç santcugatenc en aquest temps?

Una de les coses que em va agradar més quan vaig arribar a Sant Cugat va ser comprovar que hi havia un comerç molt singular i particular, és a dir, que no eren clons d’altres comerços. I justament aquesta és la part que més ha canviat. Ens hem anat globalitzant i han desaparegut comerços que només eren de Sant Cugat, i han arribat cadenes i franquícies. Ara tenim un comerç més semblant a altres poblacions de Catalunya o de qualsevol part del món, però tot i això, és interessant el fet que encara mantenim comerç tradicional santcugatenc. Tenim la sort  que els locals comercials del centre són petits i això ens protegeix i evita que vinguin moltes grans marques tipus H&M. Són firmes que no s’implanten si no disposen dels m2 mínims que necessiten. Però d'altra banda, alguna gran locomotora al centre sí que ens aniria bé.

I en aquests vuit anys com han canviat els hàbits de compra dels santcugatencs?

(Riu). La compra per Amazon no estava a Catalunya, només als Estats Units. Es parlava dels ebooks d’Amazon, però no hi havia un comerç electrònic tan gran com ara. Ara internet és el principal competidor del comerç de Sant Cugat i d’arreu. A més, la proliferació de cadenes i franquícies també ha augmentat molt en aquest temps i ha fet que els hàbits dels compradors també hagin canviat, d’anar a la botigueta han passat a comprar per internet o a les grans cadenes.

Una gran majoria de la població de Sant Cugat treballa a Barcelona i té tendència a fer compres fora. Aquest és un hàndicap històric?

Sí perquè la gent un cop arriba a Sant Cugat les botigues estan tancades o estan a punt de tancar. Per això és una gran oportunitat de negoci, sobretot, els caps de setmana o les festes de Nadal o aquells dies que fem jornades especials. Des de Sant Cugat Comerç, per exemple, fem la Nit en blanc, el Fora Estoc, la Botiga al carrer, etc. Són activitats que funcionen molt bé i que també atrauen públic de fora. La gent té ganes de conèixer el comerç de sota casa seva i que durant la setmana no té temps de fer-ho.

Fa uns 25 anys el comerç local es va revolucionar davant l’anunci i amenaça de l’arribada del Sant Cugat Centre Comercial. Avui aquest tema està superat i la convivència està resolta?

(Riu). S’ha d’assumir i crec que després de tant de temps s’ha assumit molt aquesta situació. Quin és el problema? Que aquestes àrees comercials juguen a lligues diferents. Nosaltres des de Sant Cugat Comerç podem fer promocions però sempre són voluntàries, no obliguem els nostres associats a participar-hi. En canvi, les botigues d’un centre comercial sé que estan obligades a participar en les activitats que organitzen, i tenen un poder econòmic que nosaltres no tenim. Sí que és cert que les associacions de comerciants estan cada vegada més professionalitzades i treballem per poder donar un bon servei als ciutadans i evitar que marxin fora a comprar.

"Treure vehicles del centre? Ho veiem amb incertesa"

Part de la redacció del TOT Sant Cugat amb el Personatge de l'Any 2017 de Sant Cugat. Foto: Sergi Felip

L’augment dels carrers de vianants al centre afavoreix el comerç?

Afavoreix i el comerç està content. Ens ajuda molt que sigui fàcil i atractiu passejar pels carrers. I el que és importantíssim és que la gent pugui aparcar, i que els comerciants facilitin tiquets d’aparcament als seus clients, és a dir, com pot passar en qualsevol centre comercial on les botigues regalen tiquets d’aparcament. El client mana i hem de fer el possible perquè el client es quedi a la ciutat.

I el comerç com veu que es redueixi la mobilitat de vehicles al centre per evitar la contaminació atmosfèrica?

Amb incertesa. Treure vehicles quan vivim en una ciutat que molts habitants viuen en diferents barris i districtes és un hàndicap per nosaltres. Si els obliguem a aparcar als afores, això pot provocar que sigui tan dificultós com anar a Barcelona, on l’oferta comercial és més gran i que, per tant, decideixin anar a comprar fora de Sant Cugat.

Sant Cugat Comerç té alguna necessitat o demanda actualment?

El que ens convé és buscar la manera de trobar locals més grans per aconseguir un parell d’aquestes locomotores perquè, en projectes com el Mercat Vell, que podria haver actuat com a locomotora, no ha estat així; s’ha convertit en un multirestaurant que té el seu públic. Ho necessitem imperiosament. Hem perdut l’oportunitat de disposar d’un únic local gran a l’edifici que s’ha construït on hi havia la benzinera dels Quatre Cantons; podria haver vingut un operador que actués com a locomotora del comerç al centre.

Al comerç local l'ha afectat d’alguna manera el procés polític que ha viscut Catalunya els darrers mesos?

Sí que ha afectat, però potser no tant com es diu. Jo crec que va afectar molt el mes abans del referèndum i a les eleccions del 21 de desembre ja no tant. Però a l’entorn de l’1 d’octubre sí que van baixar molt les facturacions, la gent estava més centrada en els temes polítics que en temes d’oci o de compres. En qualsevol cas, en el còmput global l’any 2017 ha estat positiu per a la majoria dels sectors econòmics que han augmentat les seves facturacions i vendes. I amb el comerç local ha passat el mateix, el 2017 ha estat un any positiu.

Quina nota li posa a la campanya de Nadal i Reis?

Li podem posar una bona nota, ha funcionat.

I les rebaixes?

Hem començat amb mal peu perquè el primer dia de rebaixes va ser un dia de pluja i vam omplir els centres comercials on no plou i pots passejar tranquil·lament. Però després ens vam recuperar perquè la primera setmana va funcionar molt bé. També és cert que les rebaixes d’hivern funcionen molt bé a l’inici, i després va baixant el seu interès. Abans era una campanya que finalitzava el 6 de març, però avui dia ja no. Justament per aquest motiu Sant Cugat Comerç avança la jornada de Fora Estocs que aquest any serà el dissabte 17 de febrer quan abans la fèiem el mes de març.

Quantes botigues associades té Sant Cugat Comerç?

240 botigues i durant el període de crisi en teníem unes 215. Estem observant un increment de botigues noves i no en tanquen com abans.

No tanquen botigues perquè l’economia està millor i perquè ha baixat el preu de lloguers dels locals comercials al centre?

No, els locals continuen amb preus molt alts. Van baixar fa molt de temps. Abans eren tots molt cars. Però la baixada de preus va ser minsa.

Els carrers més cars són el Santa Maria i el Santiago Rusiñol?

Sí, amb preus de lloguers molt semblants, tot i que hi ha la tendència que siguin més cars els preus dels locals del carrer de Santiago Rusiñol perquè és una via més ampla i els seus locals són més grans. Les marques més importants opten més per aquest carrer que no pel carrer de Santa Maria, on els locals són més petits. Però com saps, els locals del carrer de Santa Maria estan tots oberts. 

El dia D per als comerciants és el dissabte a la tarda. Teniu una idea aproximada de la gent que pot arribar a passar per aquests carrers del centre?

No. Justament és un dels temes que estem parlant amb l’Ajuntament. Ens agradaria tenir  comptadors per saber el nombre de gent que hi passeja un dissabte o un dels que muntem activitats o saber quanta gent surt al carrer el dia de pluja, etc. També seria necessari millorar la senyalística de la ciutat, la que tenim avui és molt dolenta. I això és molt important per a la gent que ens ve de fora, que perd el temps abans no troba l’eix comercial o els aparcaments que tenim a la ciutat. És una ciutat difícil per orientar-se des del punt de vista dels conductors.

Els robatoris a comerços es poden considerar fets aïllats?

La seguretat no és un problema per als comerciants. Tenim contacte directe amb els Mossos d’Esquadra. Son fets puntuals de petits furts d’un moneder o una peça de roba. Crec que tenim una ciutat segura i la sensació dels comerciants és de seguretat total.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem