L'emprenedoria com a resposta

Sant Cugat ha esdevingut des de fa uns anys un pol d’atracció d’empreses de nova creació

Catalunya sempre ha destacat i ha presumit de ser una terra emprenedora. Els catalans teníem la fama de ser capaços de vendre una bossa de gel a un esquimal i aquesta fama se suposa que malgrat la crisi continua tenint la seva justificació. Quan (semblava que) tot anava bé, poca gent parava atenció a això que ara esta tant de moda. L’emprenedoria és ara juntament amb la internacionalització i la innovació les paraules que més sentim dir a experts i polítics com a receptes que ens han de treure de la crisi.

Començar de zero
Quan parlem del perfil emprenedor es tendeix a pensar en una persona jove, amb molta il·lusió i pocs recursos i una idea relacionada d’alguna manera amb Internet i les noves tecnologies. Aquest estereotip té base científica però és només una petita part del que ens trobem al món real. A Sant Cugat, tot i que l’atur es comporta comparat amb altres llocs, hem llegit molts casos de persones que 5 anys enrere tenien una vida tranquil·la i sous més que dignes i s’han hagut de buscar la vida. Les grans empreses han acomiadat directius i les pimes han hagut de prescindir de treballadors per seguir existint. Això ha deixat un exèrcit de persones formades amb talent i experiència amb les mans lliures per començar el seu propi negoci. I, per altra banda, els joves que veuen que amb un atur a la seva edat del 50% ho tenen difícil per començar en alguna empresa amb condicions dignes. La solució: crear-te per a tu, i amb sort, per a altre, una feina. Aquest fenomen anomenat emprenedoria va a l’alça i Sant Cugat s’ha proposat ser-ne un dels protagonistes.

Tots amb l’emprenedoria

L’Ajuntament de Sant Cugat no vol deixar passar aquesta “moda emprenedora”. Des de fa uns anys ha signat convenis amb els diferents actors empresarials de l’entorn per potenciar-la amb un objectiu clar: la creació d’ocupació. Segons el tinent d’alcalde d’Economia, Carles Brugarolas, “tenim les condicions per ser un hub d’emprenedoria i hem d’explotar-ho al màxim”, declara el polític.

Els acords amb Esade-Creàpolis i el SC Trade Center tenen com a objectiu facilitar la instal·lació d’empreses noves en aquests equipaments. Així, entre tots dos centres hi ha 45 places disponibles amb l’avantatge que l’Ajuntament finança part del cost que suposa l’ocupació d’un espai. Així, els nous empresaris que s’hi instal·len poden arribar a pagar 165 euros al mes per un despatx o una zona compartida en aquests vivers d’empresa.

Fer possible aquesta estada als emprenedor costa a l’Ajuntament 65.000 euros l’any. És la part més gran del pressupost total destinat a emprenedoria que és de 100.000 euros durant aquest 2013. Part de la resta són perquè organismes com la Cambra de Comerç i Sant Cugat Empresarial acompanyin una persona quan té una idea de negoci, l’assessorin i l’aconsellin sobre la millor manera de portar la idea a la pràctica..

L’experiència Yuzz
Una altra de les potes de l’emprenedoria a Sant Cugat és el programa Yuzz, organitzat per la Fundació Banesto i que compta amb el suport de l’Ajuntament amb uns 18.000 euros. Aquest programa dedicat a l’emprenedoria tecnològica dirigit a joves d’entre 18 a 30 anys ha comptat amb 35 participants en la segona edició, la qual s’ha celebrat a Sant Cugat i alguns dels participants ja han creat i consolidat un projecte empresarial. Molts d’aquests joves, agraeixen que algú que sap com fer-ho els doni un cop de mà amb el pla de negoci i el llançament de la iniciativa al mercat. I sobretot aquest perfil d’empresa neix ja amb unes condicions i un entorn ben diferent al de fa 10 anys.

Reportatge publicat, més desenvolupat, al Diari de Sant Cugat

 
Comentaris

Destaquem