Ja són més de cinquanta els dies que fa que estan en vaga els treballadors subcontractats per Movistar/Telefónica. Aquesta protesta està estesa per tot l’Estat espanyol i a Barcelona s’està vivint amb intensitat des de l’ocupació indefinida de la botiga principal de Movistar a la capital catalana el dia després de les eleccions.
La vaga dels subcontractats de la companyia també ha arribat a Sant Cugat en diverses formes. Per una banda, els treballadors van manifestar-se al municipi fa unes tres setmanes per donar a conèixer la seva problemàtica; així com Arran ha fet un acte de suport a aquests treballadors aquesta setmana davant de la botiga de Movistar de Sant Cugat.
Però els efectes de la vaga pels santcugatencs estan anant molt més enllà que la protesta i la reivindicació. I és que hi ha diversos veïns de la ciutat que fa dies que estan incomunicats (per telèfon o per Internet) i en espera d’un tècnic de Telefónica per resoldre el problema. Com que aquests estan en vaga, aquests santcugatencs encara estan incomunicats.
Incomunicats
Són diversos i variats els testimonis de santcugatencs amb qui ha parlat el DIARI de Sant Cugat i que no disposen de línia telefònica o d’Internet. Dos petits empresaris subcontractats per Telefónica que donen feina a una vintena de persones ja van explicar al DIARI que la vaga pot tenir conseqüències per la gent: “Nosaltres som els operaris que arreglem les avaries en nom de Telefònica. Ara, pot ser que hi hagi gent incomunicada i truqui al 1004 i li diguin que és un problema de contingència”.
A Can Barata, per exemple, van estar més d’un mes manes sense línia telefònica molts dels veïns que tenien contractat el servei amb Movistar. La companyia parlava d’una avaria en vies de solució, tot i que mai arribava la solució. Els veïns van informar al DIARI de Sant Cugat que fa tot just una setmana que la companyia els ha solucionat els problemes de connexió que han arrossegat el darrer mes.
Un altre cas és el de Joel Brooks, qui fa un mes i mig es va canviar de casa i des de llavors s’ha quedat sense Internet perquè el tècnic de Movistar no ha vingut a activar la línia, tot i que el servei el té contractat amb Jazztel. “Des de Jazztel primer ens van donar allargs i després deien que la culpa era de Telefónica, per la vaga”, explica Brooks. A més, Brooks denuncia l’actitud de Jazztel: “Jugant amb tu dient-te que et regalen el mes i la tarifa, però Internet no arriba”.
Durant el primer mes sense connexió, Brooks va pagar la quota tot i que la companyia finalment li va regalar i li abonarà la quantitat. Tot i això, el santcugatenc s’està plantejant contractar una altra companyia que no depengui de Telefónica.
L’altre cas és el d’una santcugatenca, Carme Corominas, que ja fa més d’una setmana que ha perdut la connexió a Internet i encara no li han solucionat ni informat de quan ho solucionaran. Corominas viu en un bloc de pisos a Sant Cugat i, segons explica, tots els veïns del bloc amb fibra òptica han perdut la connexió. “És molt empipador.
Truquem a Telefónica cada dia moltes vegades i no diuen res”, lamenta la santcugatenca. Segons ella, des de Telefónica els han dit que es tracta d’una avaria massiva a la centraleta, tot i que tot indica que com que els tècnics estan en vaga, no poden solucionar les incidències. Corominas destaca que ha pagat la quota aquests dies, tot i que en principi la companyia l’hi abonarà.
La vaga
Per entendre la vaga de Telefònica, que es va iniciar el 7 d’abril, cal entendre el seu funcionament: Telefónica contracta empreses grans per fer els serveis de manteniment i solució d’avaries i, aquestes, subcontracten petites companyies i autònoms per fer la tasca. Telefónica fixa els barems que paga per cada instal·lació i els últims mesos està baixant aquest preu, motiu de la vaga.
L’aturada, que és a tot l’Estat, és dels treballadors que formen part del tercer nivell. A tot Espanya, en podrien ser uns 20.000. El seu problema és que la companyia telefònica cada vegada paga menys diners a les empreses que contracta per fer els serveis de manteniment i instal·lacions.
Per tant, els autònoms i petits empresaris cada vegada reben menys diners per fer les seves actuacions.“No és una vaga, és una crisi que ha explotat i en què les empreses hem dit prou: no podem seguir treballant així”, explica Paso, que a través de la seva empresa Ratelco dóna feina a una vintena de persones. “Si demà comencem a treballar, demà passat tanquem”, afegeix el seu soci Slavner.
Paso explica que “amb els costos que es mouen, un treballador autònom no pot tirar endavant”. “Tu preguntes a Telefónica i et diuen que ells no precaritzen. Però obliguen a precaritzar el sector baixant els barems de manera unilateral”
Arran se solidaritza amb els treballadors en vaga de Movistar

L’ organització juvenil de l’esquerra independentista a Sant Cugat, Arran, es va mobilitzar el 27 de maig a la botiga de Movistar del carrer de Santiago Rusiñol per mostrar la seva solidaritat amb els treballadors subcontractats per Telefónica que estan en vaga. Un dispositiu del Mossos d’Esquadra es van desplaçar fins al local, tot i que no es va produir cap incident i la protesta es va desenvolupar amb civisme i bones actituds.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok