Pàlex Medical: La vàlvula que els hospitals públics necessiten

Palex Medical, amb seu a Sant Cugat, fa front a la reducció de la despesa als hospitals: aposta pel producte propi, mira a l’exterior i ofereix als centres mètodes per optimitzar recursos

Implants de maluc que comercialitza l'empresa. FOTO: Bárbara Padilla Implants de maluc que comercialitza l'empresa. FOTO: Bárbara Padilla
Juan Nkuth, president de Palex Medical i el seu director general, Carlos Chordá, a la seu de seu de l'empresa. FOTO: Bárbara Padilla Juan Nkuth, president de Palex Medical i el seu director general, Carlos Chordá, a la seu de seu de l'empresa. FOTO: Bárbara Padilla
Han passat d’una facturació rècord de 110 milions d’euros el 2009 a 95 milions l’any passat. A Palex Medical, que proveeix productes i serveis als grans hospitals de l’Estat espanyol, els ecos de la crisi econòmica han arribat amb les retallades en sanitat. De cada cinc clients de Palex, quatre són centres sanitaris públics. Però aquesta empresa ubicada al polígon industrial Can Sant Joan, amb més de cinquanta anys d’història, manté el tipus.

Els seus directius defensen la fórmula de la qualitat i la innovació tecnològica. I no s’estan de braços plegats: la companyia s’ha fet recentment amb una de les seves proveïdores, la catalana Saident, que serà un dels impulsos pel seu salt cap a l’exterior. En realitat l’empresa vol fer el salt cap a l’exportació, perquè Palex Medical sempre ha mirat cap a fora. Importadora nata, l’any 1969 va introduir a Espanya una revolucionària vàlvula de cor. Ara té 30.000 productes en cartera, comercialitza des d’una taula de quiròfan a un armari que detecta les necessitats d’estoc, des d’un implant de maluc a un test de càncer de mama.

Volen ser la “vàlvula” que els hospitals públics necessiten en temps de retallades. Els seus productes simplifiquen rutines diàries dels professionals de la sanitat. “Generem estalvis que potser no recauen directament a l’hospital, però creen un gran estalvi de costos indirectes per tot el sistema sanitari”, defensa el seu director general, Carlos Chordá.
“Hi ha moltes vegades que els estalvis no són immediats”, destaca el president de Palex Medical, Juan Knuth. “Però el gestor de la sanitat pública pensa en un terme equivalent a una legislatura”, lamenta. En els darrers dos anys, l’empresa santcugatenca ha notat els efectes de la davallada de pressupostos públics. El nombre de pacients és el mateix, però els hospitals han reduït despeses, minvat les intervencions, tancat quiròfans i posposat les llistes d’espera. Per combatre-ho, asseguren que s’han mantingut fidels a la qualitat, encara que els hagi costat renunciar a algun concurs públic. “Intentem ser competitius en el preu, però no competir en preus. Portem més de 55 anys en el mercat, donant un nivell de qualitat, i no volem entrar en aquest joc”, justifica el director general.



Chordá creu que “és un sector on no es pot jugar amb la qualitat”. Fidels també, per encarar la crisi, a la proximitat amb el client i l’essència familiar de la companyia. El president, que es declara amb orgull santcugatenc, forma part de la tercera generació dels Knuth a l’empresa. “Aprens més a entendre la gent havent viscut totes les àrees del negoci”, comenta. Fins i tot d’adolescent havia treballat algun estiu a l’antiga fàbrica: “Entràvem a les cinc del matí a treballar, com un més”. En canvi, el director general, Carlos Chordá, es passa la meitat del seu temps en hospitals, reunit amb gerents i caps de servei. És l’altre pilar d’aquesta proveïdora de productes i serveis sanitaris: el seu localisme. Als clients del país els evita haver de buscar en el mercat internacional els avenços tecnològics, i a les multinacionals estrangeres amb aquests avenços, es lliuren d’haver d’aterrar al mercat espanyol, on, entre altres coses, els pagaments dels hospitals públics superen de llarg els terminis marcats per llei.

Salt cap enfora
“Ara per fi, després d’una pila d’anys, tenim producte propi i això ens obre al món”, anuncia el president. L’importadora nata s’atrevirà amb l’exportació, “primer amb els països que queden a prop i després amb els que comparteixen llengua”, detalla Knuth. Tenen en ment Europa, especialment França, Alemanya, Regne Unit i algun país nòrdic, i Amèrica del Sud, com Xile i Equador.

Un impuls per l’estratègia internacional serà Saident, marca especialitzada en tecnologia d’identificació per radiofreqüència (RFID). La vallesana Palex Medical, amb uns 250 treballadors, l’acaba de comprar. L’empresa va anunciar l’adquisició a finals de gener, ha absorbit els set treballadors, s’ha quedat la marca i compta amb la seva tecnologia. Segons el director general, la integració de Saident a l’estructura de Palex permetrà variacions de productes, noves referències, més aplicacions i “crear solucions a mida amb els clients”.

Per radiofreqüència, els hospitals poden gestionar automàticament els seus estocs de medicaments, saber si un nadó és en tot moment on toca, detectar robatoris de cadires de rodes i localitzar la ubicació dels pacients en una planta. I aquesta tecnologia per radiofreqüència els permetrà exportar marca pròpia.

Per ara, un responsable de negoci internacional i un parell d’empleats s’ocuparan de perfilar la nova aventura. És el moment, diu el president de Palex: “És un sector totalment verge, la nostra feina és fer-lo explotar”.

 
Comentaris

Destaquem